Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Som sagt, for de som er i startgropen av fotoverden er dette uvurderlig info.

 

Jeg har basert på EXIF fra egne bilder lært mitt eget utstyr å kjenne og vet hvor langt jeg kan tøye strikken uten at det går utover kvalitet, samt egne grenser med tanke på lukkertid håndholdt med og uten bildestabilisering på diverse brennvidder.

 

Så er det også interessant å vite hvor disse grensene går for andre fotografer :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar en del min. på min stasjonære pc også med tilsvarende operasjon; mener det er i området 10 min. med LR3 64bit utgave.

 

Edit:

På min nettpc tør jeg ikke tenke på tiden; tar 5 sekund å zoome inn på raw-filene........

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg har nå sittet å ventet i 2t 30 min... Og da er kun FF og spotify åpen...

Kan være verdt å sjekke om det er prosesseringen eller minne det svikter på, begynner maskinen din å swappe mot disk så kan det ta døgn.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg fjerner aldri EXIF med vilje, men når jeg lagrer bilder med "save for web" i photoshop blir det aldri med exif, selv om jeg velger all under include metadata.

Når jeg velger det så blir exif med på bildet. Jeg kjenner bare exif-viseren i firefox (huske ikke navnet på den nå når jeg ikke har den sjøl), og da må man velge å vise all exif og trykke den "linken" der man får opp alt ("expand all" eller noe sånt) og så må man lete innimellom alt som står der. Da finner man alt gjemt godt bort sammen med masse info som iallefall ikke sier meg noe.

Lenke til kommentar

Jeg fjerner aldri EXIF med vilje, men når jeg lagrer bilder med "save for web" i photoshop blir det aldri med exif, selv om jeg velger all under include metadata.

Når jeg velger det så blir exif med på bildet. Jeg kjenner bare exif-viseren i firefox (huske ikke navnet på den nå når jeg ikke har den sjøl), og da må man velge å vise all exif og trykke den "linken" der man får opp alt ("expand all" eller noe sånt) og så må man lete innimellom alt som står der. Da finner man alt gjemt godt bort sammen med masse info som iallefall ikke sier meg noe.

Det er forsåvidt riktig, men det hjelper ikke ventle; som han sier - når man bruker funksjonen "Save for web" i Photoshop (også Elements), så strippes filen for EXIF ...

Lenke til kommentar

Er det exif-viewer "add-ons for firefox"du mener,den finner informasjonen angående innstillinger.

Ja, den er det jeg mener.

 

Jeg fjerner aldri EXIF med vilje, men når jeg lagrer bilder med "save for web" i photoshop blir det aldri med exif, selv om jeg velger all under include metadata.

Når jeg velger det så blir exif med på bildet. Jeg kjenner bare exif-viseren i firefox (huske ikke navnet på den nå når jeg ikke har den sjøl), og da må man velge å vise all exif og trykke den "linken" der man får opp alt ("expand all" eller noe sånt) og så må man lete innimellom alt som står der. Da finner man alt gjemt godt bort sammen med masse info som iallefall ikke sier meg noe.

Det er forsåvidt riktig, men det hjelper ikke ventle; som han sier - når man bruker funksjonen "Save for web" i Photoshop (også Elements), så strippes filen for EXIF ...

Jo, man kan velge om man vil ha med, som Ventle skrev at han gjorde. Og som jeg også prøvde si at "om jeg gjør det, så.."

 

Det er forsåvidt riktig, men det hjelper ikke ventle; som han sier - når man bruker funksjonen "Save for web" i Photoshop (også Elements), så strippes filen for EXIF ...

Det gjør CS2. Det gjør CS4 ikke.

Jeg har CS4, og det er det som du sier. Man kan velge å ha med exif.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

tomsi42, når tok du disse bildene (tenker på klokkeslett)? Jeg tror at jeg så deg ved Karl Johans Gata, bor i nærhet og tok en tur forbi da jeg så at noen tok bilder av hvert i Stortinget og der omkring.

 

Forresten mange fine bilder

Bildene ble tatt mellom 11:00 og ca 22:00. Vi var to ganger på Karl Johan. Først rundt 14:30 og deretter rundt 15:30 ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...