Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det man har lysmåler til ;) Sekonic 758 anbefales på det varmeste.

 

Lysmåler eller det billigste dslr som er å oppdrive? Hmmm....

 

Siden lysmåler ikke viser hvordan bildet ser ut blir det nok et dslr i så fall...

Lysmåler med spot-muligheter vil fortelle veldig nøyaktig hvordan bildet vil bli eksponert.

 

Edit:

Har begynt å bruke lysmåler aktivt for landskapsbilder også; fungerer veldig bra. Måler høylys, skygger og midtparti og eksponerer kamera etter dette. Ref sonesystemet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det man har lysmåler til ;) Sekonic 758 anbefales på det varmeste.

 

Lysmåler eller det billigste dslr som er å oppdrive? Hmmm....

 

Siden lysmåler ikke viser hvordan bildet ser ut blir det nok et dslr i så fall...

Lysmåler med spot-muligheter vil fortelle veldig nøyaktig hvordan bildet vil bli eksponert.

Ja, men har bedre kontroll, syns jeg, når jeg ser bildet på skjermen.

 

Fy fæn dette er kjedelig, neste gang skal noen fra Trondheim få holde meg med selskap... Kaldt er det også!

 

Exit: holder ikke lysmåleren i kamera, samt prøve/feilemetoden og histogram?

 

Btw, der kom det, faktisk, et sånn lite fly som kan lande på vann, midt i søkeren og landa på vannet, i bildet... Digg, fuck opp bildet mitt!

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Kan godt være, jeg bruker alltid lysmåleren for å få ca. Eksponering, så histogrammet, ser ikke for meg at en lysmåler vet hva jeg er ute etter, med mindre det er så EV 0:0 det kan bli, men ofte blir dette feil på grunn av sterke lysbilder osv osv.

 

Runder av om 45 min, kjeder meg og fryser og ser for meg at eksponeringen begynner å bli mørk, gått ned over 2 blendertrinn...

Lenke til kommentar

Jeg satt og browset en photostream fra den ene trønderen her som hadde vært på pstereo, og lagt bilder på flickr. Flotte bilder, men si meg, kan man ikke se exif på flickr? Er ikke helt inne på flickr, har aldri likt oppbygningen, dog synes jeg det har blitt ca. 95 ganger bedre etter siste oppfriskning nå i sommer :)

 

Kanskje meg du referer til? :) Men jeg er ikke trønder, da. Fant madammen her, bare. :p:)

 

Joda, Flickr kan fortelle deg EXIF, men jeg synes EXIF-info er "yrkeshemmeligheter" :), men send meg en PM på bildene du vil ha EXIF på, så skal du få det. :)

Lenke til kommentar

Ser ikke hva exif skal kunne fortelle noen. Det er ikke akkurat slik som at EXIFen fra ett konsertbilde har NOE å si.

Om de ikke forteller noe, hvorfor ikke bare la de være? Denne trangen til å fjerne EXIF er for meg en gåte. EXIF forteller forøvrig veldig mye, alle innstillingene i eksponeringsøyeblikket; svært lærerikt for de som prøver å skjønne foto (vet bare at de gangene jeg med et uhell har fjernet kommer det PM'er om EXIF for bildet). Sparer meg og omverden for mye ekstra-arbeid å bare la de være. Er ikke bare kamerainnstillinger som kan være av interesse, tidspunkt og dato bilde ble tatt, sted ved GPS der det er tilgjengelig.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

EXIF er jo bare relevant om du har den sammen med informasjon om styrken, styrkeforhold og plassering av lys.

Muligens jeg er unntaket, men jeg bruker ofte EXIF når jeg evaluerer egne bilder etter en shoot (ikke veldig relevant for studioshoot da). Mitt poeng var bare at jeg ikke ser gevinsten av å fjerne dem uansett relevans og nyttverdi.

 

Edit:

Denne informasjonen har jeg i bakhodet til neste gang jeg f.eks skal ta konsertbilder med tilsvarende lysforhold. Forenkler prosessen og fører til bedre bilder over tid for min del i det minste. Typisk når jeg beveger meg på grensen av ISO og lukkertid som er på grensen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

EXIF er jo bare relevant om du har den sammen med informasjon om styrken, styrkeforhold og plassering av lys.

 

Dette stemmer ikke, delvis iallefall... Man kan få en viss peil på hva som har vært forholdene via exif.

 

Eksempel, har man EXIF-info på et av mine langeksponeringsbilder vil man kunne se hvor lang tid det krever for å få sløret vann og skyer osv, man kan ut ifra exif se hvordan blenderren virker på dybdeskarphet.

 

Jeg må si at jeg er dårlig på å lese av EXIf nå for tiden, men det var en stund hvor jeg sjekket exif på mange bilder, og følte et behag når lukker/ISO/Blender var informert under bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...