Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

OK, nå er jeg dritt lei. Når jeg importerer bildene mine med Lightroom og så går på Develop og velger et bilde så laster den inn bildet. Det LR så gjør er et eller annet med bildet så det forsvinner en del farger og fargemetningen blir endret +++

 

Kan jeg skru av dette? Det blir ikke det samme når jeg skrur av alt som f. eks Camera Calibration osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, nå er jeg dritt lei. Når jeg importerer bildene mine med Lightroom og så går på Develop og velger et bilde så laster den inn bildet. Det LR så gjør er et eller annet med bildet så det forsvinner en del farger og fargemetningen blir endret +++

 

Kan jeg skru av dette? Det blir ikke det samme når jeg skrur av alt som f. eks Camera Calibration osv.

Tror heller dette henger sammen med at LR bruker vedlagt thumbnail (som baserer seg på JPEG), når den får lastet og tolket raw-filen som helhet så forsvinner alle kamerainnstillinger og innstilling valgt i LR (default) benyttes. SÅ default i LR har man et "flatt" raw-bilde.

Lenke til kommentar

Der var D3s bestilt, ligger å venter på meg hos Interfoto :)

 

Gratulerer! Du får legge ut noen høy-ISO-bilder, sammenlignet side by side med D3.

Takker, skal se hva jeg får ordnet. Blir nok som vanlig "murring" på hjemmefronten, jeg forteller aldri om slike ting før jeg "tilfeldigvis" kommer inn døra med nytt DSLR under armen ;) Samme hver gang, så begynner å bli vant med det :D

Lenke til kommentar

OK, nå er jeg dritt lei. Når jeg importerer bildene mine med Lightroom og så går på Develop og velger et bilde så laster den inn bildet. Det LR så gjør er et eller annet med bildet så det forsvinner en del farger og fargemetningen blir endret +++

 

Kan jeg skru av dette? Det blir ikke det samme når jeg skrur av alt som f. eks Camera Calibration osv.

Hva du ser først er forhåndsvisning, noe ala det du ser bak på kameraet, det du ser etterpå er fakta bane vei aka Raw som er livløst og trenger fix for å bli bra.

En annen ting kan være at du blander fargerom ja.

For de som bare skal se og bruke de på datane er sRGB ok.

OG de andre som vil ha Krutt for penge man har lagt i gluggenen og ut på papir fyrer med Pro og adobe RGB

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Fhs handler om å kose seg å bli kjent med nye folk. Også har du et års tid på å leke og lære deg det du måtte ønske på eget initiativ.

 

Må si jeg savner den året der.. bekymringsfrie tider var det!

Jadda, satser på at timene også blir litt artigere når vi begynner med de fagene vi har valgt - pressefoto for min del. :)

Lenke til kommentar

Hva du ser først er forhåndsvisning, noe ala det du ser bak på kameraet, det du ser etterpå er fakta bane vei aka Raw som er livløst og trenger fix for å bli bra.

En annen ting kan være at du blander fargerom ja.

For de som bare skal se og bruke de på datane er sRGB ok.

OG de andre som vil ha Krutt for penge man har lagt i gluggenen og ut på papir fyrer med Pro og adobe RGB

 

Ahh, tnx!

Lenke til kommentar

Jeg satt og browset en photostream fra den ene trønderen her som hadde vært på pstereo, og lagt bilder på flickr. Flotte bilder, men si meg, kan man ikke se exif på flickr? Er ikke helt inne på flickr, har aldri likt oppbygningen, dog synes jeg det har blitt ca. 95 ganger bedre etter siste oppfriskning nå i sommer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...