Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg begynner jo å jobbe med en gang, jeg også da. Men det er heldigvis kun lommepenger som settes i "fotofondet" mitt. :)

Blir det noen "investeringer" i sommer ?

 

Tom

Blir jo en vidvinkel nå snart. I tillegg blir det en del lysutstyr. Og etter sommeren frykter jeg et D300. Men når jeg leser om rykter om et fullformat for entusiaster fra Nikon (D700), blir jeg veldig nysjerrig. Men det tar sikkert lang tid før den kommer...

Lenke til kommentar
Bah! Tidkrevende å retusjere portretter.

 

Kommer HELT ann på :p

 

Handler bare om å være effektiv, gjøre så mye som mulig i ACR/LR, og bare kjapp soft (feks surface blur kan gå veldig kjapt om du vet hvilke tall du skal putte inn), curv, highpass, toner og evt. liquify. Så save. Tar lett ett bilde på under 5 minutter =D

Så hjelper det om man klarer å beherske seg, og bare velge de som er veldig bra, droppe de som er medium... :D

Lenke til kommentar
Flere som bruker Olympus OM-1 her? Har brukt det noen uker nå, ganske behagelig med en stor søker når man er vandt til 350D.

 

Noen som vet om bruktmarkeder for eldre objektiv og utstyr annet enn hos foto.no?

Jeg bruker ikke OM-1, men OM-2. :) Har et OM-1 liggende også, men der er mekanismen stivnet på grunn av stillestand. Lukkeren er også død.

 

Søkeren er nydelig som bare f. Spesielt med 1-13-mattskive.

 

Optikk er det mye av. Det er ikke så mange som tilbyr OM-optikk til salgs, men det er en x-faktor i dette. Nemlig at det er fordømt mye OM-optikk som ligger og slenger på loft og i skuffer rundt om kring det ganske land. Min 100/2.8 kjøpte jeg for 100 kroner av faren til en kompis. Hørte vennen min nevne at faren hans også hadde skutt OM-1/2 i gamledager. Så det ble litt roting i en skuffe hjemme hos ham. :) Resultatet ble 2 OM-1, 1 OM-2, et Sigma 28/2.8, tre 50/1.8, et par blitser og juvelen, et Zuiko 100/2.8. Det var rett og slett perfekt, ingen merker av bruk, filter i prime condition, med en nesten feilfri objektivveske og solblender.

 

Dette er bare en illustrasjon av hva som faktisk ligger rundt om kring i skap og skuffer rundt om kring. Dersom du setter inn en annonse i lokalavisa eller for den saks skyld på finn.no/foto.no om at du ønsker noe optikk, da er sjansen der for at noen ser den, og tenker "same shit, jeg bruker det ikke lenger".

 

Hvilken optikk har du for øyeblikket?

 

Objektiver som er must-buy om du kommer over dem.

 

- Zuiko 50/1.4 'black nose'. Generelt sett, Zuiko-optikk med sort nese er bedre enn den med sølvnese, altså at selve fronten av filtergjengene ikke er malt sort.

- Zuiko 50/1.2 er et objektiv som har fenomenal oppløsningsevne, nydelig bokeh og finfin kontrast. Dette er en mye senere konstruksjon enn 50/1.8 og 50/1.4, og 50/1.2 er noe Olympus optikkavdeling med rette var -meget- stolte av da det kom.

- Zuiko 55/1.2. Ikke like god som 50/1.2, men fortsatt meget bra. Fungerer meget bra til portrett.

- Zuiko 28/2.0 og 2.8. 28/2.0 er meget bra, jeg har det selv. Men 2.8-versjonen er noe skarpere på f/2.8.

- Zuiko 24/2.8 og 3.5. 24/2.0 er litt for mangelfull optisk, mens 2.8 og 3.5 fungerer meget bra.

- Zuiko 50/3.5 - om du vil ha et macroobjektiv fungerer dette bra.

 

100/2.8 er også et prima objektiv. Det er pittelite og gir ypperlige portrett. :)

Lenke til kommentar
Blir jo en vidvinkel nå snart. I tillegg blir det en del lysutstyr. Og etter sommeren frykter jeg et D300. Men når jeg leser om rykter om et fullformat for entusiaster fra Nikon (D700), blir jeg veldig nysjerrig. Men det tar sikkert lang tid før den kommer...

Vidvinkel er digg. D700 er nok ikke i butikken for en stund utpå høsten tror jeg.

 

Jeg kjøpte som sagt en 85mm f/1.4 igår, og jeg driver å vurderer om jeg skal skaffe meg batterigrep. Hvis testen av en Tamron 18-250mm går greit, så blir det å erstatte 17-70mm med en slik en. Da mangler jeg kun en fast 135mm og/eller 200mm og ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Blir jo en vidvinkel nå snart. I tillegg blir det en del lysutstyr. Og etter sommeren frykter jeg et D300. Men når jeg leser om rykter om et fullformat for entusiaster fra Nikon (D700), blir jeg veldig nysjerrig. Men det tar sikkert lang tid før den kommer...

Vidvinkel er digg. D700 er nok ikke i butikken for en stund utpå høsten tror jeg.

 

Jeg kjøpte som sagt en 85mm f/1.4 igår, og jeg driver å vurderer om jeg skal skaffe meg batterigrep. Hvis testen av en Tamron 18-250mm går greit, så blir det å erstatte 17-70mm med en slik en. Da mangler jeg kun en fast 135mm og/eller 200mm og ...

 

Tom

Hvor mye skal du ha for 17-70'en?

Lenke til kommentar
Da har jeg fått salg på fem bilder, og driver nå å klargjør bildene for print.

 

Men ser jeg har en liten begrensning angående størrelse. Jeg tenkte å sette bildene til 300DPI, men ser at dette ikke holder på lengeste siden til 40cm. Burde jeg senke DPI eller interpolere? Hva vil gi best resultat på et 40x30?

 

Ingen som svarte meg i tråden min...

Lenke til kommentar
Har enda ikke lært meg en skikkelig god teknikk for softing av hud. Har du en god teknikk som du kan lære bort?

Kjapt og greit, klone vekk kviser og sånn, nytt lag med lav opacity (10-15), litt stor brush med hardness 0 og aktiv bruk av eyedropper. Swish, swash, swosh så var du ferdig.

Fordelen er at du i tillegg lett kan korrigere skyggar og tonar, og du beheld mesteparten av detaljane i huda.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Flere som bruker Olympus OM-1 her? Har brukt det noen uker nå, ganske behagelig med en stor søker når man er vandt til 350D.

 

Noen som vet om bruktmarkeder for eldre objektiv og utstyr annet enn hos foto.no?

 

Optikk er det mye av. Det er ikke så mange som tilbyr OM-optikk til salgs, men det er en x-faktor i dette. Nemlig at det er fordømt mye OM-optikk som ligger og slenger på loft og i skuffer rundt om kring det ganske land.

Det ligger sikkert mye på ebay, men min interesse for OM er ikke så stor at jeg ha letet.

Men, jeg vet i alle fall en ting. OM-optikk finnes alltid i vinduet til Antonio Stasi. Det er altså mulig å kjøpe OM-optikk og hus over disk i Norge. Ehh, dvs Bergen.

 

Og i morgen begynner ferien for min del. Jeg har nettopp lagt hånden på siste redigerte artikkel til nettsiden vår, og i morgen vet jeg ikke hva jeg finner på. Til helgen er jeg i alle fall fri mann med kamera i hånden :w00t:

Lenke til kommentar
Ta deg en tur til Brasøy.

 

:tease:

 

Nå er det portrettintervju med fotograf. Det blir fordømt interessant, tror jeg. Hihi.

Det stedet har jo du besudlet allerede, 666 :thumbdown:

 

Nei, for meg blir det to uker på sagaøya.

Island antar jeg? Jeg var der med jobben for to uker siden, under jordskjelvet.

Vi besøkte blant annet et område der det plutselig hadde begynt å sprute kokende vann opp av bakken etter skjelvet, bare flaks at det ikke var blant bebyggelsen. Der oppe får man virkelig følelsen av å være prisgitt naturkreftene.

 

Du kan bare begynne å glede deg, plenty å ta bilder av der oppe for å si det sånn, selv om naturen ikke akkurat kan kalles "frodig".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...