Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg visst i kabelvåg. Om jeg aldri ser E6 igjen så er det for tidlig. Neste år, på vei hjem igjen, er altså alt for tidlig.

 

hvorfor ikke bruke den opprinnelige E6'en.

 

Fordi jeg ikke er 60. Makan til kjedeligere greier skal man se langt etter.

 

Er forsåvidt enig med deg der,men man kan bruke tiden til å sove og fotografere.

Har et ønske om og ta en av de gamle Spania bygde hurtigrutene*,der får man i det minste følelsen av å være ombord i en båt.

 

Bruke Finland/Sverige til og reise sørover er enda kjedeligere en E6,så du får ta fly neste gang :)

 

*Hvis en av de gamle travene er operative,når samfunnet anser at jeg ikke er det lengere "pensjonist"

Tro om pensjonistene på denne turen hadde det koselig?

Lenke til kommentar

Wow så tøft! Noen som vet noe om teknikken som er brukt her? Det kan se ut som om R/G/B (eller noe sånt) er separate eksponeringer (se f.eks bilde 19 og 27, og de funkye effektene i noe av vannet).

Tipper det er 3-objektivers kamera (3 negativer, RGB-filtret). De var populære en stund - det står en frmeviser for slike bilder på Preus foto-museum.

Lenke til kommentar

Hadde vært kult med digitalt kamera uten Bayer-filter (som diskutert i Pentax-tråden) - med gråtoner og markant mer detaljert oppløsning - tenk så lyssterkt og hvor mange detaljer det hadde blitt på 100% crop!

..Med fargefiltre og et ekstremt stødig stativ kunne man også tatt trippeleksponeringer for ekstremt detaljerte fargebilder. :)

 

 

(Gleder meg veldig til Bayerfilteret dør til fordel for annen teknologi - tror det blir Foveon-style eller noe annet interessant - tror topphusene ikke lenger har Bayersensor om (maks) en 10-15 års tid..)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Wow så tøft! Noen som vet noe om teknikken som er brukt her? Det kan se ut som om R/G/B (eller noe sånt) er separate eksponeringer (se f.eks bilde 19 og 27, og de funkye effektene i noe av vannet).

Fra artikkelen:

He used a specialized camera to capture three black and white images in fairly quick succession, using red, green and blue filters, allowing them to later be recombined and projected with filtered lanterns to show near true color images.

Kan være greit å lese, ikke bare se :p

 

Hva er Bayer-filter?

Bayerfilter

Lenke til kommentar

Enkelt forklart ut ifra eget lille hode:

Et filter som fordeler lyset (RGGB) utover sensoren.

 

La oss ta et eksempel:

Om lyset som kommer inn på sensoren ikke inneholder noe grønt, overhodet, vil kun 2/4 av diodene/pixlene på sensoren oppfatte lys. Resterene pixler (De tomme grønne) vil i RAW-konverteren (I kamera eller på PC) regnes ut basert på pixlene rundt. Dette gjør at det flyter utover og skaper uskarphet.

 

Hadde dette filteret ikke vært der ville alle pixlene (Vi snakker nå om en svart/hvit/grå sensor, ergo ingen forskjell på pixlene) fått en lysmengde/spenning idet bildet taes, og skarpheten ville vært bedre, enn ved tilsvarende RAW konvertering og gråkonvertering.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Kan være greit å lese, ikke bare se :p

De har "lest" for mye playboy.

 

Enkelt forklart ut ifra eget lille hode:

Et filter som fordeler lyset (RGGB) utover sensoren.

 

La oss ta et eksempel:

Om lyset som kommer inn på sensoren ikke inneholder noe grønt, overhodet, vil kun 2/4 av diodene/pixlene på sensoren oppfatte lys. Resterene pixler (De tomme grønne) vil i RAW-konverteren (I kamera eller på PC) regnes ut basert på pixlene rundt. Dette gjør at det flyter utover og skaper uskarphet.

 

Hadde dette filteret ikke vært der ville alle pixlene (Vi snakker nå om en svart/hvit/grå sensor, ergo ingen forskjell på filtrene) fått en lysmengde/spenning idet bildet taes, og skarpheten ville vært bedre, enn ved tilsvarende A/D konvertering og gråkonvertering.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter

Takk. Jeg tror jeg skjønte det. :)

Lenke til kommentar

Mao - hvert enkelt bayer-pixel har et fargefilter over seg som filtrerer vekk (minst) 2/3 av lyset - informasjon som rett og slett går tapt.

 

 

Foveon-sensoren tar i mot alle tre farger i hvert pixel, og er derfor overlegen på pixelnivå når det gjelder presise overganger mellom to forskjellige farger. Bare synd Foveon-sensoren er på "hele" 4.6Mpx.

 

Hadde vært moro å se en Foveonsensor i en DxO-test - den hadde nok grisebanket alle på detaljnivå pr. pixel (Screen), men tapt stort i detaljnivå totalt (Print) på grunn av forholdsvis lav oppløsning.

 

Foveonsensoren er på 4.6Mpx, 2640 x 1760 i 20.7 x 13.8 mm - en cropfaktor på 1.74. Tenk om den samme pixeltettheten hadde vært på en Foveon fullframesensor! Hadde vært en 4591 x 3061 14Mpx sensor - jeg skulle gjerne hatt hus med sånn sensor! Høy oppløsning med et fantastisk detaljnivå pr. pixel. Hadde grisebanket 5DmkII'en min på lav ISO! :w00t:

 

 

Edit: Se bare sammenligningsbildene hos dpreview - hvor stort detaljnivå det er pr. pixel på 100% crop!

 

 

Edit II: En bayersensor med høyere oppløsning grisebanker en Foveonsensor på svart/hvite testbilder. Skyt derimot på fargemotiver, og detaljene pr. pixel blir noe helt annet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...