Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Litt rart DOF spørsmål hvis noen kan svare på dette, hvis man feks har en bil stående litt på skrå og setter fokuspunktet midt på siden av bilen, vil man ha like stor DOF foran og bak fokuspunktet ?

 

Feks | = fokuspunktet og skarphet begynner ved ( og slutter ved ) x ) fotograf

 

( | ) x

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt rart DOF spørsmål hvis noen kan svare på dette, hvis man feks har en bil stående litt på skrå og setter fokuspunktet midt på siden av bilen, vil man ha like stor DOF foran og bak fokuspunktet ?

 

Feks | = fokuspunktet og skarphet begynner ved ( og slutter ved ) x ) fotograf

 

( | ) x

Det kommer såvidt jeg vet an på fokusavstanden og designet av objektivet. Når man fokuserer på "lang" avstand er ofte tommelfingerregelen at området som er "skarpt nok" er plassert med 1/3 foran fokuspunktet og 2/3 bak fokuspunktet. Men - dette endrer seg med andre fokusavstander. Flere kan nok supplere her - et interessant emne.

 

En ting som i alle fall er forskjellig fra objektiv til objektiv, og som kommer av designet på objektivet, er om bokeh er penest foran eller bak fokusplanet. Man kan nemlig gjøre den bløtere den ene veien, men så blir den hardere den andre veien. Dette kan ha stor betydning for hvor du vil plassere fokusplanet for akkurat det objektivet. Vanligst er å prioritere bokeh bak fokusplanet, selv om det finnes unntak.

Lenke til kommentar

Litt rart DOF spørsmål hvis noen kan svare på dette, hvis man feks har en bil stående litt på skrå og setter fokuspunktet midt på siden av bilen, vil man ha like stor DOF foran og bak fokuspunktet ?

 

Feks | = fokuspunktet og skarphet begynner ved ( og slutter ved ) x ) fotograf

 

( | ) x

Det kommer såvidt jeg vet an på fokusavstanden og designet av objektivet. Når man fokuserer på "lang" avstand er ofte tommelfingerregelen at området som er "skarpt nok" er plassert med 1/3 foran fokuspunktet og 2/3 bak fokuspunktet. Men - dette endrer seg med andre fokusavstander. Flere kan nok supplere her - et interessant emne.

 

En ting som i alle fall er forskjellig fra objektiv til objektiv, og som kommer av designet på objektivet, er om bokeh er penest foran eller bak fokusplanet. Man kan nemlig gjøre den bløtere den ene veien, men så blir den hardere den andre veien. Dette kan ha stor betydning for hvor du vil plassere fokusplanet for akkurat det objektivet. Vanligst er å prioritere bokeh bak fokusplanet, selv om det finnes unntak.

 

Som du sier tommelfingerregelen er 1/3 foran og 2/3 bak ved lange avstander. Tror det nærmer seg 1/2 foran og 1/2 bak ved nærgrensen og makro

Lenke til kommentar

Det kommer såvidt jeg vet an på fokusavstanden og designet av objektivet. Når man fokuserer på "lang" avstand er ofte tommelfingerregelen at området som er "skarpt nok" er plassert med 1/3 foran fokuspunktet og 2/3 bak fokuspunktet. Men - dette endrer seg med andre fokusavstander. Flere kan nok supplere her - et interessant emne.

Kort forklart så "begynner" DoF-fordelingen på 50/50 (foran/bak) ved den fokusavstanden som gir 1:1 forstørrelse. Jo lenger unna du så fokuserer, jo større andel av fokusplanet blir liggende bak fokuspunktet, inntil brøkens nevner blir uendelig ved hyperfokal avstand. Dermed er det umulig å besvare Hr. Gooiis spørsmål presist, men det man i det minste kan si helt sikkert er at en større andel av dybdeskarpheten ligger bak enn foran fokusplanet.

Lenke til kommentar

Det kommer såvidt jeg vet an på fokusavstanden og designet av objektivet. Når man fokuserer på "lang" avstand er ofte tommelfingerregelen at området som er "skarpt nok" er plassert med 1/3 foran fokuspunktet og 2/3 bak fokuspunktet. Men - dette endrer seg med andre fokusavstander. Flere kan nok supplere her - et interessant emne.

Kort forklart så "begynner" DoF-fordelingen på 50/50 (foran/bak) ved den fokusavstanden som gir 1:1 forstørrelse. Jo lenger unna du så fokuserer, jo større andel av fokusplanet blir liggende bak fokuspunktet, inntil brøkens nevner blir uendelig ved hyperfokal avstand. Dermed er det umulig å besvare Hr. Gooiis spørsmål presist, men det man i det minste kan si helt sikkert er at en større andel av dybdeskarpheten ligger bak enn foran fokusplanet.

 

Bra avklaring, skal prøve å ta bilder av en bil, og sliter til tider med å se skarphet på kamera skjermen vs PC skjermen.

Lenke til kommentar

Hva ville Nikon folket valgt av 16-35 f.4 VR og 24-70 f.2.8 ? Er litt for bortskjemt med (for) mye zoom (18-200) men har lyst å gå for en oppgradering av kvaliteten på objektiver og muligens hus.

AF-S 24-70mm f/2.8 uten å blunke, fantastisk byggekvalitet, optikk, skarphet++++ (listen er undelig). Mitt uten tvil mest brukte objektiv (av i totalt 18).

 

Edit:

På FX er det seriøst absolutt ingenting å lure på, for crop kan den gi litt lite vidvinkel (men har også brukt dette objektivet på D300 mye tidligere).

 

Edit2:

Blandet seg inn et ord som dybdeskaprhet feilaktig, redigert nå.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hva slags brennvidder pleier du å skyte på, da, JoonGoii?

 

Det er vel hele zoomområdet til 18-200 n egentlig, men usikker på hva som brukes mest men tror vidvinkel/normal området brukes mest og mindre tele. Er vel mest luksusen med å kunne ta feks helfigur når det gjelder mennesker og så bare zoome inn raskt på samme motiv ved nærbilder som gjør at bruker denne så mye. Men har etterhvert som har holdt på med fotografering ett par år sett mer og mer problemene bildemessig. Har fra tidligere Sigma 50mm f.1.4 og 105mm macro f.2.8 som også går på fullformat og som har mulighet for minimal DOF hvis ønskelig. Begge Nikon objektivene jeg vurderer er blandt det beste Nikon lager på skarphet i følge vis tester jeg har lest, men er ulikt zoomområde og blender/VR funksjonalitet + en pris forskjell på ca 5000.

Lenke til kommentar

Hva slags brennvidder pleier du å skyte på, da, JoonGoii?

 

Det er vel hele zoomområdet til 18-200 n egentlig, men usikker på hva som brukes mest men tror vidvinkel/normal området brukes mest og mindre tele. Er vel mest luksusen med å kunne ta feks helfigur når det gjelder mennesker og så bare zoome inn raskt på samme motiv ved nærbilder som gjør at bruker denne så mye. Men har etterhvert som har holdt på med fotografering ett par år sett mer og mer problemene bildemessig. Har fra tidligere Sigma 50mm f.1.4 og 105mm macro f.2.8 som også går på fullformat og som har mulighet for minimal DOF hvis ønskelig. Begge Nikon objektivene jeg vurderer er blandt det beste Nikon lager på skarphet i følge vis tester jeg har lest, men er ulikt zoomområde og blender/VR funksjonalitet + en pris forskjell på ca 5000.

Kombinasjonen AF-S 24-70mm f/2.8 og AF-S 70-200mm f/2.8 VR II anbefales på det sterkeste.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg for min del vurderer seriøst enda et kamerahus: D3s

 

Men som alltid, vente eller ikke vente........ D3x er ikke alternativ da jeg ofte jobber i dårlig belysning; i den perfekte verden hadde jeg hatt både D3s og D3x. Selv om jeg jobber en del i studio så savner jeg egentlig ikke høyere oppløsning (muligens jeg er en av de få?).

 

Edit:

Siden jeg har D3 anbefaler mange D3x; men D3x fungerer absolutt ikke som kamerahus nummer 2 i dårlig belysning.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...