Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[*]6mp er nok for normale 15 x 10cm utskrift.

Øyh! 6Mp er godt nok for A3 også! Og mer... jeg har fortsatt 75x50-utskrifter fra min D70 på veggen i stuen.

Kan bekrefte dette, har flere A3 på veggen fra D70 - kan stikke nesa inntil uten å se antydning til problem.

Lenke til kommentar

uff, en fin leif i bildet der. Ikke bare bare´ å skrive men den keivhendte hånda grunnet brudd i håndleddet, spørsmålet skulle omhandle om mkII kun funket med ef, eller om man kunne bruke ef-s f-eks med adapter eller noe.

Nei, du kan ikke bruke EF-S-objektiver på fullframe. De passer ikke, og har ikke stor nok bildesirkel. Tredjeparts cropobjektiver vil passe fysisk, men har ikke stor nok bildesirkel - du får kølsvarte sider/hjørner.

 

5DmkII for 4-5k? Håper du ikke handler med tyvegods.. :hm:

Lenke til kommentar

Kilde : http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_50_mm_f/1.8D_AF_Nikkor

 

AF-D betyr at objektivet er utstyrt med en chip som gir kamerahuset informasjon om hvor langt unna motivet som er i fokus er, slik at blitsen kan bli justert deretter.

 

EDIT : D40(x)/D60/D3000/D5000-eiere bør styre unna objektiver som ikke er AF-I eller AF-S, for det er disse som har fokusmotor innebygd i objektivet. Så lenge de vil ha autofokus vel og merke.

 

Det er litt usikkerhet bland "ekspertene" hva denne D'en egentlig rapporterer til blitsen, og jeg har sett noen mene at det bare er 3 avstander; nært, normalt og lang avstand. Det er i alle fall en forklaring på hvorfor det er svært få blitssituasjoner D versjonen synes å være en fordel.

Noen objektiv ble endret på andre måter også når det fikk D-utgaver.

Mest coating tror jeg.

 

Det eneste av mine objektiv som jeg kunne tenkt meg AF-D istedet for mitt AF, er 35-70 f/2.8, og det er pga knappen som låser blenderringen.

På min er det en skruknapp, mens AF-D har skyveknapp.

Lenke til kommentar

Helt riktig, Tom. Det var en oppdatering fra AF til AF-D (altså avstandsrapportering til bruk for blitsstyring). Litt usikker på når den første AF-versjonen kom (1986?), men Mk2 kom i 1991 og altså en D-oppdatering i 2002.

Optisk sett, er det stor forskjell mellom modellene ?

Nei - samme optiske formel.

Lenke til kommentar

Ser ut som det må en Canonist til for og rydde opp i dette :)

 

Wiki

 

AF-D — Designation for an AF lens (as above) with "D" functionality (see "D" below).

 

D — Distance. Indicated after the f-number in the name, and also occasionally designated AF-D. The lens electronically communicates focus distance information, which is incorporated into the camera's exposure calculations in 3D Matrix Metering mode, and also D-TTL and I-TTL flash autoexposure. All AF-I, AF-S, and G-type lenses are also D-type.

 

GNGuide Number. Assists in flash exposure on cameras without automatic flash metering. The flash's guide number is set on the lens, and the aperture is accordingly coupled to the lens's focus ring for correct exposure. The only GN lens, the supercompact GN Auto Nikkor (it was the second smallest Nikon F mount lens ever made), was built during the late 1960s and early 1970s.
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

uff, en fin leif i bildet der. Ikke bare bare´ å skrive men den keivhendte hånda grunnet brudd i håndleddet, spørsmålet skulle omhandle om mkII kun funket med ef, eller om man kunne bruke ef-s f-eks med adapter eller noe.

Nei, du kan ikke bruke EF-S-objektiver på fullframe. De passer ikke, og har ikke stor nok bildesirkel. Tredjeparts cropobjektiver vil passe fysisk, men har ikke stor nok bildesirkel - du får kølsvarte sider/hjørner.

 

5DmkII for 4-5k? Håper du ikke handler med tyvegods.. :hm:

 

Handler ikke med tyvegods, er snakk om bekjente som har stilinger i mediehus hvor de får fotoutstyr til en veldig billig penge.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Må si meg imponert over leveringstiden til Japan Photo. La inn bestilling på Samsung EX1 + litt renseutstyr til speilrefleksen på tirsdag. I går kom pakken til Tromsø, og var klar til henting på PIB. Når jeg bestiller fra andre bedrifter på østlandet går det som regel 1 til 2 dager mer før jeg får varene. Har lagt merke til at det har gått veldig fort med de siste 2-3 bestillingene mine fra JP. Skulle neste tro de hadde en egen deal med Posten...

Lenke til kommentar

uff, en fin leif i bildet der. Ikke bare bare´ å skrive men den keivhendte hånda grunnet brudd i håndleddet, spørsmålet skulle omhandle om mkII kun funket med ef, eller om man kunne bruke ef-s f-eks med adapter eller noe.

Nei, du kan ikke bruke EF-S-objektiver på fullframe. De passer ikke, og har ikke stor nok bildesirkel. Tredjeparts cropobjektiver vil passe fysisk, men har ikke stor nok bildesirkel - du får kølsvarte sider/hjørner.

 

5DmkII for 4-5k? Håper du ikke handler med tyvegods.. :hm:

 

Handler ikke med tyvegods, er snakk om bekjente som har stilinger i mediehus hvor de får fotoutstyr til en veldig billig penge.

 

Og hvis ikke du skal ha den så er det bare i si ifra, så skal jeg med glede overta tilbudet :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...