Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Super8 forklarte det på en fin måte. På grunn av så stor blender (f/1.8) kan jeg isolere personer eller andre ting fra bakgrunnen - det ser du på bilde av skulpturen over.

Tom

Ja, jeg forstod den, greit....har faktisk oppfattet at skal man virkelig gjøre det, så går man for fast-opptikk. Men lille meg som bare sykler eller går for det meste, kan ikke dra på så mange objektiver...det er limiten... :roll:

RandiA

Det finnes sykkel-hengere, gjør det ikke ? ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Du verden, impulskjøp altså, hmmm... sånn med rød ring også det

Versjonen med rød ring har f/1.2 i blenderåpning og klokker inn på rundt 15 000 kr. :p

 

er det bare meg - eller er det ikke mulig å croppe alle bildene i en sleng i LR? + ikke mulighet for å velge croppinga i CM?

Isåfall blir jeg ganske imponert av Adobe...

Du kan bruke Sync Settings i Library eller Previous i Develop om du ønsker å gjøre samme endringer på et gitt antall bilder.

Lenke til kommentar
Jeg bruker ikke 300/2.8 og andre lengre brennvidder som makroobjektiv. Makro er opptak i 1:1, den målestokken må man i tilfelle bruke nesten ca. 300mm i mellomring (eventuelt belg). Derimot kan lange brennvidder (300, 400, 500) kombinert med et passende antall mm. i mellomringer være egnet for mange typer av nærfoto, f.eks. særlig der hvor det er umulig eller ikke ønskelig å komme nær nok til f.eks. å bruke slikt som 180 el. 200mm makroobjektiv. Poenget med mellomringer og slike lange lange brennvidder (300, 400, 500) er bare å korte ned på objektivets nærgrense.

Jeg er klar over det. Burde vel visst at man ikke ville oppnå 1:1.

 

Tom, meget pent objektiv. :)

Lenke til kommentar
Går det ann for noen å lage en liten artikkel på forsiden om alle de forskjellige fototreffene som planlegges?

Det er jo planlagt ett i Trondheim, Bergen og fototreff nr 2 i Stavanger.

 

Edit: Og sikkert flere som jeg ikke kommer på nå.

 

Gjerne for meg, men da må noen ta ansvar for å sende meg utfyllende informasjon - og gjerne noen bilder fra tidligere treff også, om mulig.

 

Eller enda bedre: Om noen kan skrive en artikkel for oss, som vi så kan korrekturlese og legge ut, er det bare å sende meg en mail på [email protected].

 

Morten Krogvold pleier å kjøre på med noe i løpet av sommeren/høsten.
Hvis du synes det er fint å se på at noen river i stykker bildene dine fordi de suger, da er Morten Krogvold tingen for deg. Han er beintøff. Bryter folk ned, for så å bygge dem opp igjen. Noen lærer masse av det, andre legger kamera på hylla for godt. Så du bør kjenne deg selv, og dine reaksjoner godt, før du tegner deg på en slik workshop.

 

Jeg har vært på et par workshoper med Morten, for ti-tolv år siden (jøss så tiden flyr!), og det du beskriver her kjenner jeg meg delvis igjen i. Man bør kanskje ikke sluke alt han sier rått, men husk på at disse workshoppene har flere medlemmer i staben, som oftest meget kapable fotografer de også, og en haug med deltagere man kan lære mye av. Morten har sin stil og er fullstendig klar over at andre har sine egne fotografiske uttrykk som er anderledes enn hans. Han har ikke noe ønske om å lage tusenvis av små mortener. Men er det noe fyren kan, så er det å inspirere og skape entusiasme. Bare for det er det vel verdt det å dra på kurs med ham. Og hvor ofte får du fokusert 100% på foto i en uke, sammen med likesinnede, uansett?

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
HDR_Fields_by_sn0dig.jpg

Bra HDR? :)

Nja, effekten blir litt for overdreven i himmelen, men forgrunnen og hytta blir nydelig syns jeg. Forstår hvor du vil med dramatisk himmel og slikt, men det hele blir for overdrevet.

 

ps. Du burde kanskje overveie å flytte det til BK, selv om formålet egentlig ikke var å få grundig kritikk, heller bare "fungerte det? ja/nei" i forbifarten.

 

ps.2. Fototreff i stavanger? Jeg er med! Er det enn egen post om det?

Lenke til kommentar

Rykteflommen har virkelig tatt av nå ang. Nikons etterlengtede entusiast-fullformat som vi tidligere har omtalt under navnet D300x og D10. Sjekk http://nikonrumors.com/ og http://nikonwatch.com/. Det siste er mobilbilder av lanseringsbrosjyren, selvfølgelig mulig å fake, men ser lovende ut.

 

Et sammendrag av specs fra ryktene: 12 MP, 14 bit A/D, 51 fokuspunkter, live view, 200-6400 iso (25600 utvidet),pris $2999. Fant ikke noe om FPS der, men for meg er det uvesentlig. Noe å sikle på det der, om det skulle være reelt!

 

Edit: Navnet glemte jeg, D700

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

RandiA: Har sett litt på Foto-trening-albumet ditt. Vi deler nabolag :)

 

Hvor får man kjøpt slike 1,4x og 2x konvertere? Har sett litt rundt uten å finne noe. Kan hende jeg bør satse på kvalitetsoptikk før jeg vurderer slike? Vil slike konvertere fungere greit på alt av objektiv eller vil de små svakhetene i et objektiv bli mange ganger større med en slik konverter?

Lenke til kommentar
Hvor får man kjøpt slike 1,4x og 2x konvertere? Har sett litt rundt uten å finne noe. Kan hende jeg bør satse på kvalitetsoptikk før jeg vurderer slike? Vil slike konvertere fungere greit på alt av objektiv eller vil de små svakhetene i et objektiv bli mange ganger større med en slik konverter?

Jeg svarer for RandiA, jeg. Ettersom det er jeg som anbefalte konverteren. RandiA har et Canon EF 50mm f2.8 Macro objektiv. Det som er spesiellt med det, er at det forstørrer kun til 1:2 (og ikke 1:1 som andre "ekte" macro objektiver). Canon har en spesial-konverter for det objektivet, som gjør at man for en 1:1 forstørrelse.

 

Vanlige tele-konvertere gjør ikke helt det samme, da de primært øker brennvidden med den angitte faktor. Du vil få noe bedre forstørrelse, da nærgrensen forblir den samme.

 

De fleste optikk produsentene lager vanlige 1.4x og 2.0x konvertere; men du må i en skikkelig foto-butikk for å få kjøpt de.

 

Det er forøvrig tre generelle tommelfinger-regeler man bør holde seg til:

1. Bruk konverter kun på Teleoptikk med god lysstyrke (f/4 eller bedre)

2. Velg 1.4x fremfor 2.0x - sistnevnte har fort for mye kvalitetstap optisk sett.

3. Bruk konverter fra samme produsent som objetkivet du skal bruke den på.

 

Tom

Lenke til kommentar
De fleste optikk produsentene lager vanlige 1.4x og 2.0x konvertere; men du må i en skikkelig foto-butikk for å få kjøpt de.

 

Det er forøvrig tre generelle tommelfinger-regeler man bør holde seg til:

1. Bruk konverter kun på Teleoptikk med god lysstyrke (f/4 eller bedre)

2. Velg 1.4x fremfor 2.0x - sistnevnte har fort for mye kvalitetstap optisk sett.

3. Bruk konverter fra samme produsent som objetkivet du skal bruke den på.

 

Tom

Spørsmålet mitt var ment til alle her inne - ikke bare RandiA. Takk for oppklarende svar Tom! :)

 

Jeg tenker på Pentax sin 55-300/f4-5.6 og en slik konverter. Jeg har null peiling på slike konvertere, men er det en grei måte å hente litt mer tele ut av objektivet til en grei pris uten å miste for mye vil jeg jo vurdere det. Det koster litt mindre å spørre dere fotokyndige her enn å kjøpe konverter å finne ut at det bare var et dumt kjøp.

 

Jeg frykter jo at jeg ender med å ikke bruke konverteren fordi objektivet ikke er godt nok. Det blir ikke inkjøp av et godt teleobjektiv på en stund enda dessverre.

Lenke til kommentar

Usikker på om det er noe kjempefordel å markedsføre treffene på forsiden, kan jo bare riske at det kommer fult av randoms som aldri er inne på forum og bare tilfeldigvis leser det på forsida....

 

liten edit; men fint med artikler med bilder osv etter treffene er ferdig så folk kan se hva som skjer der :D

Endret av cruelphotography
Lenke til kommentar
Jeg tenker på Pentax sin 55-300/f4-5.6 og en slik konverter. Jeg har null peiling på slike konvertere, men er det en grei måte å hente litt mer tele ut av objektivet til en grei pris uten å miste for mye vil jeg jo vurdere det. Det koster litt mindre å spørre dere fotokyndige her enn å kjøpe konverter å finne ut at det bare var et dumt kjøp.

Den tanken kan du bare glemme, fordi objektivet mister såpass lysstyrke (blir f/5.6-8) at kamerahuset klarer ikke å fokusere. I tillegg blir søkeren såpass mørk at du vil slite med å fokusere manuellt.

 

Men jeg mistenker at du klarer deg lenge med 300mm

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg tenker på Pentax sin 55-300/f4-5.6 og en slik konverter.
Jeg har og en fjerde "regel". Nemlig at sjansene for gode resultater er større med 1,4x enn med 2x.

Spesielt på billig konsumentoptikk. Der vil jeg egentlig generelt fraråde konverter.

 

Når det gjelder DA 55-300 så har jeg ennå ikke sett noen rapporter på den brukt med konverter.

Men hvis du ender opp med å kjøpe K20D så vil du ha ganske mye å croppe på takket være den høye oppløsningen. Jeg vil faktsik tro du får like gode bilder på den måten, som det du ville fått med konverter med en konsumentzooem som jo DA 55-300 tross alt er. Å zoome med beina er heller ikke dumt. Det gir ofte mye bedre bilder enn det du får ved å tyne utstyret til det ytterste.

Lenke til kommentar
Den tanken kan du bare glemme, fordi objektivet mister såpass lysstyrke (blir f/5.6-8) at kamerahuset klarer ikke å fokusere. I tillegg blir søkeren såpass mørk at du vil slite med å fokusere manuellt.

 

Men jeg mistenker at du klarer deg lenge med 300mm

 

Tom

Tror du trekker litt for bastante slutninger her Tom. Er lyset brukbart, så fokuseres jeg greit med min Store-K (500mm) på f:8. Det meste er mulig, så lenge du legger tilstrekkelig energi og konsentrasjon i det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...