Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

en spesiell type objektiv for å få autofokus.

"Spesiell" som i "ett av objektivene Nikon har lansert siste 10-15 år".

 

(litt usikker på når Nikon introduserte sitt siste AF-D objektiv (som ikke autofokuserer med D40), men jeg tror ikke det var i dette århundret...)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Så man må ha en spesiell type objektiv for ikke å ha autofokus? Huska bare at det var noe om autofokus, objektiver og det kameraet.

Eldre objektiver gir ikke autofokus. Stort sett alt som er lansert i dette tiåret og siste halvdel av forrige gir autofokus. Det er bare ikke alt som er blitt oppdatert ennå, så noen AF-D-objektiver er fremdeles i sortimentet.

 

Og så har Tamron og Tokina vært litt trege med å gå over til autofokusmotor i objektivene sine til Nikon, men det kommer seg det også.

Lenke til kommentar

en spesiell type objektiv for å få autofokus.

"Spesiell" som i "ett av objektivene Nikon har lansert siste 10-15 år".

 

(litt usikker på når Nikon introduserte sitt siste AF-D objektiv (som ikke autofokuserer med D40), men jeg tror ikke det var i dette århundret...)

Nikon 50mm f/1.8D AF ble introdusert i 2002.

Lenke til kommentar

Kilde : http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_50_mm_f/1.8D_AF_Nikkor

 

AF-D betyr at objektivet er utstyrt med en chip som gir kamerahuset informasjon om hvor langt unna motivet som er i fokus er, slik at blitsen kan bli justert deretter.

 

EDIT : D40(x)/D60/D3000/D5000-eiere bør styre unna objektiver som ikke er AF-I eller AF-S, for det er disse som har fokusmotor innebygd i objektivet. Så lenge de vil ha autofokus vel og merke.

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar

Om jeg selger mitt D300 med forsikring fra JP, 28mm 2.8, 50mm 1.8 og SB-600, hvor mye får jeg? Jeg har litt lyst til å gjøre det og bytte det ut i et Olympus E-P2 eller lignende, da jeg nesten bare bruker 28mm og manuell fokus nå, D300 blir litt overkill for det, selv om jeg liker kameraet godt. Det hadde vært litt mer praktisk med et mindre kamera og videofunksjon.

 

 

Vet ikke om det er fordi den kom nest nederst på nedeste side, men det er vel noen her med et E-P2?

Lenke til kommentar

Nikon 50mm f/1.8D AF ble introdusert i 2002.

Det må vel være en Mk. II utgave eller noe?

 

Jeg kjøpte da vitterligen en Nikkor 50m f/1.8 med AF på begynnelsen av 90-tallet. Men det var muligens ikke D utgave - hva nå enn det betyr :hmm:

 

D gir kameraet tilgang til avstandsinformasjon. Min 180/2.8 er ikke D, og jeg plages ikke av det.

 

Francis

Lenke til kommentar

Slik gikk det med min telefon med magnesiumforsterket konstruksjon (og glassfiber og titan)

04.jpg

 

Oj, visste ikke at den var så "høyteknologisk." Min overlevde et par år før jeg fant det nødvendig å bytte telefon før touch-bølgen tok over alt. Får jo ikke tynn touch-telefon med tastatur i børstet metall. (soulb)

Hva i all verden, er du fra Stjørdal?

 

I så tilfelle, så er han ikke den eneste... (rekke opp hånda)

 

 

Er ikke fra Stjørdal, men studerer der og skal bli trafikklærer. Noe fornuftig må jeg finne på for å klare å få en grei jobb litt lenger nord i nord-trøndelag :p

 

---

 

A1 var innom en lokal optiker, og oppdraget bestod av å dokumentere hendelsen + få til et par fine gruppebilder med A1+litt slektninger av Christian. Er ikke bestandig man vet helt hva man går til når man får en kort liten sms med forespørsel om å ta bilder. :p Selv om CLS selvfølgelig ikke fungerte bra når det gjaldt som mest så gikk det relativt greit. Litt uvant for meg som stort sett er vant til å ta bilder av dyr og landskap. Sånn akkurat passe med oppmøte for fotografering - var nok av rom å bevege seg på.

post-58847-1282339897,8715_thumb.jpg

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Heldigris, Kaffi.

 

Ny jenta i klassen(2MK), når me hadde om DOF: "Om du bare vil ha noe i fokus er det jo bare til å ta på manueltfokus." Kalte meg ein tufs når eg prøvde å forklara det. Dette kan bli eit gøy år...

Ordet "blindgjenger" får liksom en helt annen betydning hehe...

*2MK er ikke akkurat en Dr. grad :D*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...