Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er de enkle postitive tingene med Nikon D40? En kompis stikker kanskje innom i kveld for å vise frem sitt nyinnkjøpte kamera, og det betyr jo at man må svare på "hva man syns". Det hadde jo vært hyggelig å ha noen positive ting å nevne at man har lest om Nikon. Negative ting er ikke så nøye å nevne, det kan han isåfall erfare selv om det er noe.

Lenke til kommentar

Fungerer fint for meg. Men samma det.

På hvilket kamera?

 

D40x, D60, D3000 og D5000 har samme fatning som D40.

 

På D70, D80 og D90 kan visst nok noen pre-AI-objektiver monteres uten skade, litt avhengig av blenderringen. Men du bør i hvert fall vite hva du gjør. På Dxxx-serien og oppover skader du fatningen, nærmere bestemt den lille "tab"-en som gjør det mulig å få lysmåling med AI-objektiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en 50mm F2 og en 135mm F2.8 pre AI. Det er ikke mulig aa montere de pä D700.

Paa D40 er det mulig, dog uten lysmaaling.

(Finnes dog konverterings sett, som gjör at det blir mulig. Er en liten bit som stikker ut, og vil hindre blende justeringen, hvis jeg husker riktig.)

 

Positiv D40.

  • Blits sync opp til 1/800s. (offisielt til 1/500)
  • Enkel i bruk, med Nikons hjelpe funksjons tast.
  • Til aa vaere et lite kamera, er grepet relativ stort.
  • 6mp er nok for normale 15 x 10cm utskrift.
  • Större söker en D5000.
  • Relativ god ISO, i sammenligning med andere Kamerar fra samme tid.
  • Autoiso funktion som funker. (Veldig enkel utgave)
  • Nikons active D lighting funktion i Kamera (1 generasjon. RAW og ADL i post er bedre)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er de enkle postitive tingene med Nikon D40? En kompis stikker kanskje innom i kveld for å vise frem sitt nyinnkjøpte kamera, og det betyr jo at man må svare på "hva man syns". Det hadde jo vært hyggelig å ha noen positive ting å nevne at man har lest om Nikon. Negative ting er ikke så nøye å nevne, det kan han isåfall erfare selv om det er noe.

 

D40 er et nydelig kamera. Jeg angrer at jeg lot mitt, med gode AF-D objektiver som 24/2.8, 50/1.4 og 85/1.8 og SB400 passere til neste generasjon. Blits-synkronisering av en hastighet du sjelden finner i langt dyrere kamera skal man ikke kimse av, oppløsningen på 6Mpx er en perfekt balanse - mulig å skrive ut stort, men aldri store uhåndterlige bildefiler. Jeg har avogtil gleden av å tafse litt på det fremdeles, og det er bare uker siden jeg holdt på å foreslå å bytte det tilbake mot E-P1 og div. objektiver.

 

Det er svært nær ingenting du som fotograf kan gjøre med et mer avansert kamera som ikke du også kan gjøre med D40. Man kan ta hele utdanningen sin som småbildefotograf med det kameraet. Dersom man senere skal jobbe proft, vil man ikke ha noen problemer med å utnytte de teknisk mer avanserte kameraene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en 50mm F2 og en 135mm F2.8 pre AI. Det er ikke mulig aa montere de pä D700.

Paa D40 er det mulig, dog uten lysmaaling.

(Finnes dog konverterings sett, som gjör at det blir mulig. Er en liten bit som stikker ut, og vil hindre blende justeringen, hvis jeg husker riktig.)

 

Positiv D40.

  • Blits sync opp til 1/800s. (offisielt til 1/500)
  • Enkel i bruk, med Nikons hjelpe funksjons tast.
  • Til aa vaere et lite kamera, er grepet relativ stort.
  • 6mp er nok for normale 15 x 10cm utskrift.
  • Större söker en D5000.
  • Relativ god ISO, i sammenligning med andere Kamerar fra samme tid.
  • Autoiso funktion som funker. (Veldig enkel utgave)
  • Nikons active D lighting funktion i Kamera (1 generasjon. RAW og ADL i post er bedre)

 

  • Kun tre fokuspunkter "forenkler fokuseringen for nybegynnere"
  • God dynamisk omfang "slår mange av dagens kameraer på det"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg selger mitt D300 med forsikring fra JP, 28mm 2.8, 50mm 1.8 og SB-600, hvor mye får jeg? Jeg har litt lyst til å gjøre det og bytte det ut i et Olympus E-P2 eller lignende, da jeg nesten bare bruker 28mm og manuell fokus nå, D300 blir litt overkill for det, selv om jeg liker kameraet godt. Det hadde vært litt mer praktisk med et mindre kamera og videofunksjon.

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...