Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:hmm: Fortsatt uten fokusmotor,er det bare jeg som synes det er dumt.

Det var vel mange som synes det var dumt når D40 kom ut.

 

Nå er det knekkende likegyldig. Sitter du på masse Nikon AF-D-gromglass så er du neppe i kundegruppen til D3100.

 

Tenker motsatt jeg :)

 

Har du kjøpt Dxxxx og blir bitt av basillen så blir man litt begrenset angående "gromoptikk"og må bruke penger på et større hus relativt fort.

Lenke til kommentar
Noe må de gjøre for og matche/overgå Canon 7D.

Tja - er det så mye mer enn ny sensor som må til for det? Jeg syns D95-ryktene virker litt merkelige, for jeg har ikke oppfattet noe ønske om en mer robust D90. Tvert imot ligger den ganske flott plassert i markedet, rett under Canons DXX-klasse.

 

Forøvrig trodde jeg vi var ferdige med vrøvling om AF-motor i entry-huset til Nikon for et par generasjoner siden. Den kommer aldri tilbake. Det er vel omtrent 10 år siden Nikon sist lanserte et AF-D-objektiv. Deal with it... :no:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Har du kjøpt Dxxxx og blir bitt av basillen så blir man litt begrenset angående "gromoptikk"og må bruke penger på et større hus relativt fort.

Folk som først kjøper entrylevel-hus og så finner ut at de skal begynne å nihandle AF-D-optikk på bruktmarkedet utgjør nok en så forsvinnende liten andel av Nikons kundemasse at den trygt kan ignoreres uten at det merkes på bunnlinjen. Tapet kan i hvert fall ikke sammenlignes med hva det hadde kostet å bygge inn autofokusmotor i alle de millionene med entrylevelhus som Nikon har sendt ut på markedet siden D40 ble lansert.
Lenke til kommentar

Tja - er det så mye mer enn ny sensor som må til for det?

Den trenger en Canon logo også :innocent:

 

Jeg syns D95-ryktene virker litt merkelige, for jeg har ikke oppfattet noe ønske om en mer robust D90. Tvert imot ligger den ganske flott plassert i markedet, rett under Canons DXX-klasse.

Den skjønner ikke jeg heller - ryktene rundt den nye 60D tyder på at den vil bli laget i samme materiale som D90; altså ikke magnesium lenger.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Har du kjøpt Dxxxx og blir bitt av basillen så blir man litt begrenset angående "gromoptikk"og må bruke penger på et større hus relativt fort.

Folk som først kjøper entrylevel-hus og så finner ut at de skal begynne å nihandle AF-D-optikk på bruktmarkedet utgjør nok en så forsvinnende liten andel av Nikons kundemasse at den trygt kan ignoreres uten at det merkes på bunnlinjen. Tapet kan i hvert fall ikke sammenlignes med hva det hadde kostet å bygge inn autofokusmotor i alle de millionene med entrylevelhus som Nikon har sendt ut på markedet siden D40 ble lansert.

 

Misforstå meg rett,jeg har ikke noe imot Dxxxx.

Men innimellom synes jeg det blir litt vanskelig og anbefale disse husene når eventuell nybegynner har mye entusiasme og en reell ønske om å lære seg dette angående fotografering,når utforskertrangen blir større og dedikerte objektiver begynner og bli interessant vil et kamera bytte også være "nødvendig".

På en annen side så vil vel en som får genuin interesse relativt fort bytte hus uansett hvilken entrylevekamera man kjøper.

 

Forøvrig trodde jeg vi var ferdige med vrøvling om AF-motor i entry-huset til Nikon for et par generasjoner siden

 

Deg om det :)

 

Alt negativt angående Nikon er vel vrøl i dine øyner.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Den skjønner ikke jeg heller - ryktene rundt den nye 60D tyder på at den vil bli laget i samme materiale som D90; altså ikke magnesium lenger.

Nå er jo "magnesiumkonstruksjon" et rimelig vidt begrep. For det første er magnesium et elendig byggemateriale, så når man snakker om magnesiumhus så er det i realiteten magnesium i legering med (i all hovedsak) aluminium. For det andre, så kan det godt være snakk om et karosseri av plast på et chassis av magnesium/aluminium-legering. Og det behøver ikke å være for robusthetens skyld, det kan like gjerne være vektbesparelse som er grunnen.
Lenke til kommentar

Jeg venter egentlig ikke spesielt mye på D700x jeg...

 

Hva tror vi at D700's erstatter vil hete? Jeg ser for meg et D700 hus, med D3s/x sensor, og på samme måte som D3 beholdt navnet med to nye sensorer, vil D700 også holde på D700 og heller putte på en bokstav, eller vil vi få en D800/D900?

 

Hva med prossessoren, D3s har vel forbedret prosessor? Vil vi få 8fps på ertsatteren? Hva ang. pris?

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen for og bruke Magnesiumlegeringer en nok vekten,det er ca 1.5 ganger lettere som aluminium.

 

Strekkfastheten hos magnesiumlegeringer ligger i området 150–380 MPa og aluminium kan være mellom 70 og 700 Mpa,det normale er rundt 200-300 Mpa.

 

Edit:

Det finnes plastkvaliteter som har en like god strekkfasthet hvis ikke bedre også "glass/kullfiber armerte"

 

Når det gjelder større bedrifters markeds-tankegang begynner alt med en risikoanalyse,hvor bedriften setter kostnader opp mot reklamasjoner,skader og søksmål.

Stort sett så velger de den billigeste utveien,ofte uten å tenke på de moralske/etiske konsekvenser.

 

Noen som har hørt om Ford pinto saken ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Men innimellom synes jeg det blir litt vanskelig og anbefale disse husene når eventuell nybegynner har mye entusiasme og en reell ønske om å lære seg dette angående fotografering,når utforskertrangen blir større og dedikerte objektiver begynner og bli interessant vil et kamera bytte også være "nødvendig".

Dersom en helt fersk nybegynner kjøper et kit til litt over tre tusen og deretter går hen og blir kjempeivrig på utvidelser, så kan kit'et selges med et veldig lite tap i kroner. Dersom vedkommende ikke tar av med fotografering, men gikk på et kamera til si 6000,- så begynner kronetapet å bli ganske mye større. For ikke å snakke om at i det siste tilfellet ble dobbelt så mye penger brukt på noe (hus) som ikke påvirker muligheten for "wow"-effekt av bildene i samme grad som bedre optikk gjør.

 

For å slippe en gedigen bombe (:roll:) : Jeg for min del innbiller meg at de aller fleste førstegangs systemkamerakjøpere vil være mye bedre tjent med å oppmuntres til å starte med det billigste huset og straks spandere på seg minst ett rimelig men godt objektiv i tillegg til kit-objektivet, enn til å svi av så mye på hus at kit-objktivet er det eneste de har til lenge etter at interessen gikk tapt i mangel på bedre optikk.

 

Og det går fint å bruke manuell fokus på innstegsmodellene for den som tar utfordringen og ikke er avhengig av å levere hver gang.

Lenke til kommentar

Men innimellom synes jeg det blir litt vanskelig og anbefale disse husene når eventuell nybegynner har mye entusiasme og en reell ønske om å lære seg dette angående fotografering,når utforskertrangen blir større og dedikerte objektiver begynner og bli interessant vil et kamera bytte også være "nødvendig".

Dersom en helt fersk nybegynner kjøper et kit til litt over tre tusen og deretter går hen og blir kjempeivrig på utvidelser, så kan kit'et selges med et veldig lite tap i kroner.  Dersom vedkommende ikke tar av med fotografering, men gikk på et kamera til si 6000,- så begynner kronetapet å bli ganske mye større. For ikke å snakke om at i det siste tilfellet ble dobbelt så mye penger brukt på noe (hus) som ikke påvirker muligheten for "wow"-effekt av bildene i samme grad som bedre optikk gjør.

 

For å slippe en gedigen bombe (:roll:) : Jeg for min del innbiller meg at de aller fleste førstegangs systemkamerakjøpere vil være mye bedre tjent med å oppmuntres til å starte med det billigste huset og straks spandere på seg minst ett rimelig men godt objektiv i tillegg til kit-objektivet, enn til å svi av så mye på hus at kit-objktivet er det eneste de har til lenge etter at interessen gikk tapt i mangel på bedre optikk.

 

Og det går fint å bruke manuell fokus på innstegsmodellene for den som tar utfordringen og ikke er avhengig av å levere hver gang.

 

 

må si at 50mm er det jeg har hatt mest gøy med

Lenke til kommentar

Noen som har hørt om Ford pinto saken ?

Ford Pinto var en gjenganger på 70-tallet :) Ihvertfall for oss som leste Mad Magazine.

 

Pinto tok vel over som Fords mest mislykkede bil etter Ford Edsel.

 

For å slippe en gedigen bombe (:roll:) : Jeg for min del innbiller meg at de aller fleste førstegangs systemkamerakjøpere vil være mye bedre tjent med å oppmuntres til å starte med det billigste huset og straks spandere på seg minst ett rimelig men godt objektiv i tillegg til kit-objektivet, enn til å svi av så mye på hus at kit-objktivet er det eneste de har til lenge etter at interessen gikk tapt i mangel på bedre optikk.

 

Og det går fint å bruke manuell fokus på innstegsmodellene for den som tar utfordringen og ikke er avhengig av å levere hver gang.

Er tilbøyelig til å være helt enig med deg ...

Lenke til kommentar

 

For å slippe en gedigen bombe (:roll:) : Jeg for min del innbiller meg at de aller fleste førstegangs systemkamerakjøpere vil være mye bedre tjent med å oppmuntres til å starte med det billigste huset og straks spandere på seg minst ett rimelig men godt objektiv i tillegg til kit-objektivet, enn til å svi av så mye på hus at kit-objktivet er det eneste de har til lenge etter at interessen gikk tapt i mangel på bedre optikk.

 

 

Det er nok noe i det,hvordan kan noen vite hvordan en flyktig gjest her på forumet tenker og gjør.

 

 

Alt er virtuelt og ingen kan si om det er en 12 åring som drømmer eller en 30 åring som vil starte en ny hobby,hovedsakelig er det nok de som helst vil kjøpe et for at naboen har et dslr.

 

Jeg vil nok svare sånn som jeg gjør,anbefale kompakt til snapshoot/grønn fotografene og semiproff til de som virker og ha en viss innsikt.

 

Uansett hvordan anbefalinger en potensiell kjøper tar til sitt bryst,så blir valget kjøperen ansvar,på bakgrunn av hva han/hun har forespeilet oss.

Lenke til kommentar

Hot pixels ved lange eksponeringer, hvem har peil? Har tatt en del lange eksponeringer før med D300'n, men aldri sett noe til det, og da snakker vi 10-20 min. For en ukes tid siden tok jeg de første langeksponeringene med D700 på rundt 8 min, og resultatet kan ses nedenfor.

 

post-93156-1282240372,9789_thumb.jpg

 

Utdrag fra: post-93156-1282240345,3204_thumb.jpg

 

Jeg har ikke problemer med å fjerne de, men tar jævlig lang tid når de står så tett i alle skyggeparti. sikkert fjernet 70-80 stk på dette bildet, og da har jeg gitt faen i de svake i høylysene.

 

Hva gjør man med slikt? Blir de bare mappet bort så man får grå pixler istedet?

Lenke til kommentar

Og dette fjerner KUN slike pixler? Er veldig skeptisk til vanlig støyreduksjon i kamera.

Ja, den virker som den skal.

 

Det den gjør, er å ta et "sort" bilde med like lang eksponering som det egentlige bildet. Da vet kameraet hvilke pikser som er "stuck" og kan fjerne de. Jeg vil tro at den interpolerer info fra omliggende piksler slik at det blir rimelig riktig.

 

Funker fjell på Canon og Olympus; så det gjøær det sikkert hos Nikon også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...