Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Åja. Da skjønner jeg.

 

Ikke lett å bruke lightroom når man er vant til capture nx.

 

Er usikker på hvilket et av de to jeg skal kjøpe. Lightroom er uvurderlig til kjapp og grei behandling av mange bilder, mens NX2 klarer å hale mer ut av D80-råfilene mine. hmm.gif

 

Har 90 bilder jeg må etterbehandle og levere i morgen - skulle vært levert for et par uker siden, og nå må jeg bare siden skolen starter igjen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle bildene jeg har importert i lightroom får automatisk +50 brightness og + 25 contrast i develop. Er det lightroom-kopien min det er noe galt med, eller skal det virkelig være slik?

 

Dette er standardinnstillingen i Lightroom. Google Lightroom standard presets eller noe, så finner du sikkert ut hvordan du endrer dem. Hvis du velger preseten 'General - zeroed' når du importerer blir alle innstillinger satt til null. Jeg for min del prøver å lage en preset som passer hvert enkelt kamera (de to jeg har krever litt forskjellige innstillinger som utgangspunkt for videre redigering).

Lenke til kommentar

:hmm: Den tv-serien har jeg aldri hørt om,er det en form for reality program.

Som en fotballtrener sa: Det handler ikke om liv og død. Det er mye viktigere enn det.

 

Men ikke noe for meg ...

 

etter som jeg har forstått så er FF en bestemt størrelse, hva ville skje viss du lager et kamera med større sensor en dette?

Det blir veldig stort ;)

Lenke til kommentar

:hmm: Den tv-serien har jeg aldri hørt om,er det en form for reality program.

Som en fotballtrener sa: Det handler ikke om liv og død. Det er mye viktigere enn det.

 

Men ikke noe for meg ...

 

 

Har heller aldri vært noen stor fan av denne type realityserier som aldri tar slutt og okkuperer den beste sendetiden samt må omtales i omtrent alt av medier 24/7.Da er det bedre med big broder og andre typer reality programmer som etter hvert har utspilt sin rolle og dør stille hen :)

Lenke til kommentar

http://www.storm.no/nyheter/over-tjue-grader-hele-uken-3266732.html bildet mitt ble brukt, coolt, alltid kjekt med litt ekstrareklame, la det inn på facebookgruppa til storm.no og voila havna den der:D

 

under nordlys for en liten stund siden fikk bildet mitt 33000 views @ flickr fordi det ble lagt ut på yahoo.com og nå dette :D nice

 

edit: synd jeg ikke får betalt siden jeg delte den på facebookgruppa til storm.no da:O

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig? Lightroom presterte å lage et flash-galleri som kun funker i IE. dontgetit.gif

Under Web-delen, på høyre side har du en flik som heter "Engine". Der velger du Lightroom HTML Gallery.

 

Flash er sneaky, dog jeg får de jeg har testa (Airtight PostcardViewer) til å funke glætt med Opera og FireFox.

Lenke til kommentar

 

Trivia: Microsoft Silverlight var mye lettere å få til å fungere med Ubuntu enn det Flash var. Litt merkelig.

 

Sist jeg sjekket, så fikk man ikke siste versjon av Silverlight på linux, noe som gjorde at jeg ikke fikk sett TV2 webtv. Har det blitt noe bedre?

 

Jeg har gått over til the dark side (Win7) for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Hmmja. Egentlig burde det ikke vært et vanskelig valg, men så er det jo fadderopplegg og sånt på høyskolen som jeg går glipp av da.

 

Kan ikke si hvem fotooppdraget er med, men kan si såpass som at de var med i MGP nå sist. Lite stress, siden bildene ikke skal brukes til noe stort, men allikevel, litt skummelt. :p

Lenke til kommentar

etter som jeg har forstått så er FF en bestemt størrelse, hva ville skje viss du lager et kamera med større sensor en dette?

Kameraet vil implodere, og verden som vi kjenner den ville slutte å eksistere.

 

 

Evt. så er FF bare et fancy navn på 24x36mm-sensorer, som er størrelsen på det mest utbredte stilbildefilmformatet, 135-film. Mellomformat og storformat har eksistert lengre enn 135-film, og finnes i mye større størrelser enn fullformat

 

 

etter som jeg har forstått så er FF en bestemt størrelse, hva ville skje viss du lager et kamera med større sensor en dette?

Så er det ikke lenger småbildeformat - så er det i kategorien "mellomformat". Leica har laget et speilreflekssystem med litt større sensor enn fullframe*) - Leica S2.

 

Hei! Dere måtte liksom la den der dø ut etter en ussel morsomhet!? Tenk så moro vi kunne hatt det med det spørsmålet! Forbanna spoilsports! Mumle, mumle... :realmad:

 

Eidt: http://www.betterlight.com/how_they_work.html

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...