Noggie Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Min far som eide kamerater fortalte at det var blitt lagt bort grunnet en feil med kameraet, og det kostet visst mer å reparere kameraet enn å kjøpe et nytt på den tiden. Om jeg kunne brukt objektivene med mitt DSLR med et slikt adapter hadde dette vært knall. Noen som kan bekrefte at det går? Ja, det gaar. Spörsmälet er ogsä, hvilke objektiver handler det om. Det 50mm F2, som er vist, kom i to forskjellige utgaver, saakalt AI som er kompatibelt med Nikon i dag. Og noe som kalles pre AI (av mangel pä bedre navn). Nikon gjorde en endring paa objektivene pä begynnelsen av 70 tallet. Er ikke sikker paa om disse adapteren klarer Nikon objektiver som er fra för AI tiden. Hvis bare dette ene objektive, kan det hende at det er bedre aa pröve og selge det, og kjöpe Canon 50mm F1.8 isteden. Slikt objektiv i god tilstand kan selges for ca 300kroner. Legg til 300 for et billig adapter, og det er nesten samme prisen som nytt canon 50mm 1.8. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Det går helt fint, men du får kunn manuell fokus. Om du kjøper adapter med chip, får du fokusbekreftelse også. Tror ikke det. Til det er objektive for gammelt. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Jeg bruker kun manuell fokus uansett, så det skal gå greit. Skal ta fram og fotografere de resterende objektivene senere i kveld og tar en nærmere titt på type Takk for tips og hjelp sålangt! Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Tror ikke det. Til det er objektive for gammelt. Nei, det har ikke noe med objektivet å gjøre - så lenge adapteret har chip får man fokusbekreftelse. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Tror ikke det. Til det er objektive for gammelt. Nei, det har ikke noe med objektivet å gjøre - så lenge adapteret har chip får man fokusbekreftelse. Ok, da har jeg laert noe om Canon i dag ogsaa. Takker. Fokusbekreftelse funker med sagte objektiv og Nikon D40. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 På en 1000D får man til og med lysmåling - det gjør man ikke på D40. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 I morgen. Da skal jeg se fotball igjen. Kose meg med RBK og par Og en om dem vinner. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Koff er digg. Laphroaigh likeså ... Rosenborg er det verre med Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 På en 1000D får man til og med lysmåling - det gjør man ikke på D40. Vet at de fleste andere Kamerar stötter gamle Nikon objektiver bedre en Nikon kamerar. Litt rart egentlig. Skulle tro Nikon passe bedre paa bakoverkompabiliteten der. Men nei. Betalte 150kroner for objektive. For den prisen kan jeg klare meg uten lysmäling. Og den manuelle fokusen paa dette objektivet er mye bedre en de nye 50mm fra Nikon. Koff er digg. Laphroaigh likeså ... Rosenborg er det verre med 1+ Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Har fotografert hjort. Sneik meg innpå med 18-70mm, i mangel på noko med meir tele. Var 10m frå den før den sprang. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 10m.. du er god og snike da. Eller så er den hjorten veldig vant til folk. Ble det bra bilder? Og ingenting er som å komme sliten hjem fra en ettermiddagsjakt til en pils og en CL-kamp med RBK en sen høstkveld. Jeg er ingen fotballfanatiker, gidder ikke se tippeliga, landskamper eller engelsk fotball. Men RBK i CL liker jeg å se. Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Den stod på jordet rett på andre sida av vegen her, i tillegg til at eg hadde sterk motvind. Blei ikkje noko fotografisk mesterverk akkurat, men noko blei det. Kjenne eg har lyst på ein 70-300mm. Er tatt på 70mm, f/4.5 og iso 1600. Kraftig crop. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Men RBK i CL liker jeg å se. Den tv-serien har jeg aldri hørt om,er det en form for reality program. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Synd de høyballene ble med. Ellers er det vel veldig gøy å snike på dyr selv om man ikke får et blinkskudd av det? Den tv-serien har jeg aldri hørt om,er det en form for reality program. Ja det vil jeg si. Endret 16. august 2010 av pybalto Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Litt synd ja, men det var veldig gøy. Får nok sjansen igjen seinare. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 etter som jeg har forstått så er FF en bestemt størrelse, hva ville skje viss du lager et kamera med større sensor en dette? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) etter som jeg har forstått så er FF en bestemt størrelse, hva ville skje viss du lager et kamera med større sensor en dette? EDIT : skjer jo ingenting, bortsett fra at du får et større utsnitt enn FF med samme objektiv. Endret 16. august 2010 av d0ppler Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 etter som jeg har forstått så er FF en bestemt størrelse, hva ville skje viss du lager et kamera med større sensor en dette? Kameraet vil implodere, og verden som vi kjenner den ville slutte å eksistere. Evt. så er FF bare et fancy navn på 24x36mm-sensorer, som er størrelsen på det mest utbredte stilbildefilmformatet, 135-film. Mellomformat og storformat har eksistert lengre enn 135-film, og finnes i mye større størrelser enn fullformat Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Alle bildene jeg har importert i lightroom får automatisk +50 brightness og + 25 contrast i develop. Er det lightroom-kopien min det er noe galt med, eller skal det virkelig være slik? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 etter som jeg har forstått så er FF en bestemt størrelse, hva ville skje viss du lager et kamera med større sensor en dette? Så er det ikke lenger småbildeformat - så er det i kategorien "mellomformat". Leica har laget et speilreflekssystem med litt større sensor enn fullframe*) - Leica S2. *) "Fullformat" er fremdeles et teit ord. Alle bildene jeg har importert i lightroom får automatisk +50 brightness og + 25 contrast i develop. Er det lightroom-kopien min det er noe galt med, eller skal det virkelig være slik? Det er default i ACR, og gir som regel eksponering veldig lignende default jpg ut fra huset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå