Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Min far som eide kamerater fortalte at det var blitt lagt bort grunnet en feil med kameraet, og det kostet visst mer å reparere kameraet enn å kjøpe et nytt på den tiden.

 

Om jeg kunne brukt objektivene med mitt DSLR med et slikt adapter hadde dette vært knall. Noen som kan bekrefte at det går?

Ja, det gaar. Spörsmälet er ogsä, hvilke objektiver handler det om.

 

Det 50mm F2, som er vist, kom i to forskjellige utgaver, saakalt AI som er kompatibelt med Nikon i dag. Og noe som kalles pre AI (av mangel pä bedre navn). Nikon gjorde en endring paa objektivene pä begynnelsen av 70 tallet. Er ikke sikker paa om disse adapteren klarer Nikon objektiver som er fra för AI tiden.

 

Hvis bare dette ene objektive, kan det hende at det er bedre aa pröve og selge det, og kjöpe Canon 50mm F1.8 isteden. Slikt objektiv i god tilstand kan selges for ca 300kroner. Legg til 300 for et billig adapter, og det er nesten samme prisen som nytt canon 50mm 1.8.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en 1000D får man til og med lysmåling - det gjør man ikke på D40. ;)

 

Vet at de fleste andere Kamerar stötter gamle Nikon objektiver bedre en Nikon kamerar. Litt rart egentlig. Skulle tro Nikon passe bedre paa bakoverkompabiliteten der. Men nei.

 

Betalte 150kroner for objektive. For den prisen kan jeg klare meg uten lysmäling. Og den manuelle fokusen paa dette objektivet er mye bedre en de nye 50mm fra Nikon.

 

Koff er digg. Laphroaigh likeså ...

 

Rosenborg er det verre med :p

1+

Lenke til kommentar

10m.. du er god og snike da. Eller så er den hjorten veldig vant til folk. Ble det bra bilder?

 

Og ingenting er som å komme sliten hjem fra en ettermiddagsjakt til en pils og en CL-kamp med RBK en sen høstkveld. Jeg er ingen fotballfanatiker, gidder ikke se tippeliga, landskamper eller engelsk fotball. Men RBK i CL liker jeg å se.

Lenke til kommentar

etter som jeg har forstått så er FF en bestemt størrelse, hva ville skje viss du lager et kamera med større sensor en dette?

Kameraet vil implodere, og verden som vi kjenner den ville slutte å eksistere.

 

 

Evt. så er FF bare et fancy navn på 24x36mm-sensorer, som er størrelsen på det mest utbredte stilbildefilmformatet, 135-film. Mellomformat og storformat har eksistert lengre enn 135-film, og finnes i mye større størrelser enn fullformat

 

Lenke til kommentar

etter som jeg har forstått så er FF en bestemt størrelse, hva ville skje viss du lager et kamera med større sensor en dette?

Så er det ikke lenger småbildeformat - så er det i kategorien "mellomformat". Leica har laget et speilreflekssystem med litt større sensor enn fullframe*) - Leica S2.

 

 

*) "Fullformat" er fremdeles et teit ord.

 

Alle bildene jeg har importert i lightroom får automatisk +50 brightness og + 25 contrast i develop. Er det lightroom-kopien min det er noe galt med, eller skal det virkelig være slik?

Det er default i ACR, og gir som regel eksponering veldig lignende default jpg ut fra huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...