Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

En annen ting jeg lurer på,i Mozilla Tunderbird når jeg begynner og laste ned nye mailer så er det noen mailer som ikke legger seg i inn-mappa,hvor finner jeg de ?

 

Sjekk om det er noe muffens på Verktøy\Kontoinnstillinger

 

 

 

I Junk mail mappa?

 

Nja,har leitet overalt men finner de ikke,har ikke huket av for diskstørrelse ei heller finner jeg dem i "uønsket" de burde vel bli uthevet hvis mailene ligger i en eller annen mappe,ser heller ikke noe skummelt med kontoinnstillingene,men jeg ser at jeg har både 3.1.1 og 3.1.2 versjoner på maskinen,kan det ha noe og si ? klarer bare og åpne nyeste versjon,så den gamle versjonen kan jeg sikkert bare slette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en Carl Zeiss Jena Sonnar 13,5cm f/4, formodentlig den fra mellom 1936 og WWII. Har hørt at den skal være ganske bra, men bør ha motlysblender. Hvor får jeg tak i det? Den har sånn aufsteck-filterfeste, noenogførti millimeter. Den ser heller ikke ut til å komme med noen søker, hva er anbefalt for comboen 135/4 og Contax II? Hvor mye bør jeg beregne at det koster?

 

Fant også noe greier jeg tolker som makro-forsatslinser. Det er tre linser som passer på 5cm f/2 (og på en måte også 135mm-en, men jeg tror den har en millimeter eller to bredere filterfeste), hvorpå det står henholdsvis 20, 30 og 50. Det medfølger også en søker-innretning som har sko på både toppen og bunnen. Den ene er merket med 20&30, og den andre 50. Søkeren har to vinduer og en slags målsøker. I det ene kan man plassere tre små linser som har påskrevet tall som samsvarer med de på de andre linsene. Utover det er det ikke mer å gjøre med søkeren. Jeg tolker det som at man forkorter nærgrensen ved å putte på linsene, så man fokuserer objektivet på nærgrensen og bruker avstandsmåleren i søkeren for å bevege kameraet for å oppnå det som med forsatslinsa montert blir riktig fokus og maksimal forstørrelse. Har jeg tolket det riktig?

 

EDIT: E-P2 frister veldig, det hadde vært rasende festlig å bruke disse gluggene på et digitalkamera.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Kan null og niks om Nikon og i og med at jeg fant en hel eske til stappfull av objektiver til dette kameraet, er det mulig å bruke disse glassene på nyere Nikon kameraer enten eldre DSRL eller nyere SLR etter FM?

 

Kameraet jeg fant vil ikke fungere helt, men kunne godt tenkt meg å bruke glassene med en annen modell, eller så får jeg prøve å finne kamerahus på ebay. Som sagt, sikkert teit spørsmål, men håper noen tar seg bryet med å svare :)

Lenke til kommentar

Kameraet jeg fant vil ikke fungere helt, men kunne godt tenkt meg å bruke glassene med en annen modell, eller så får jeg prøve å finne kamerahus på ebay. Som sagt, sikkert teit spørsmål, men håper noen tar seg bryet med å svare :)

Det er jo mulig at batteriet er flatt - da virker det på 1/250s

Lenke til kommentar

Min far som eide kamerater fortalte at det var blitt lagt bort grunnet en feil med kameraet, og det kostet visst mer å reparere kameraet enn å kjøpe et nytt på den tiden.

 

Om jeg kunne brukt objektivene med mitt DSLR med et slikt adapter hadde dette vært knall. Noen som kan bekrefte at det går?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...