Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg stakk innom Fotohuset tidligere i ettermiddag. Jaggu kom jeg ikke ut med en EF 85mm f/1.8 i sekken. Fy F.. .for en glugge!
Ja, den er flott ;-)

Sjefen solgte sin i slutten av mai, stod i butikken noen måneder først. Hva endte du opp med å betale for den?

LItt under 3.500,- Er ikke det billigste tilbudet i byen men ikke det dyreste heller. Må støtte opp om de små sjappene med ekspertise. Leste en del tester tidligere i dag; og forskjellen mellom 85mm f/1.8 og 100mm f/2.0 er så små er man kan like gjerne slå kron og mynt om hvem man skal velge. Eller man velger den som butikken faktisk har :)

Tom

Lenke til kommentar
Dersom det er tillatt vil jeg gjerne spørre Carsten Arnholm om hva som ga ham ideen om å bruke 300/2.8 som macroobjektiv? :)

Jeg bruker ikke 300/2.8 og andre lengre brennvidder som makroobjektiv. Makro er opptak i 1:1, den målestokken må man i tilfelle bruke nesten ca. 300mm i mellomring (eventuelt belg). Derimot kan lange brennvidder (300, 400, 500) kombinert med et passende antall mm. i mellomringer være egnet for mange typer av nærfoto, f.eks. særlig der hvor det er umulig eller ikke ønskelig å komme nær nok til f.eks. å bruke slikt som 180 el. 200mm makroobjektiv. Poenget med mellomringer og slike lange lange brennvidder (300, 400, 500) er bare å korte ned på objektivets nærgrense.

Lenke til kommentar
Jeg stakk innom Fotohuset tidligere i ettermiddag. Jaggu kom jeg ikke ut med en EF 85mm f/1.8 i sekken. Fy F.. .for en glugge!

Tom

Et par eksempel-bilder:

1/800s, f/1.8, ISO 100

1/200s, f/2.0, ISO 1600

Fikk tatt et par blink-skudd av noen personer som varmet opp til Bon-Jovi konserten ikveld. Men da jeg ikke ha spurt om tillatelse, så blir bildene her hjemme.

Tom

Lenke til kommentar

Tom

Et par eksempel-bilder:

Fikk tatt et par blink-skudd av noen personer som varmet opp til Bon-Jovi konserten ikveld. Men da jeg ikke ha spurt om tillatelse, så blir bildene her hjemme.

Tom

Du verden, impulskjøp altså, hmmm... sånn med rød ring også det :!: Hva skal du med den da? Er det en slags tele? Fast optikk altså. Ingen av dine andre som dekker det da?

RandiA

Lenke til kommentar
Hva skal du med den da? Er det en slags tele? Fast optikk altså. Ingen av dine andre som dekker det da?
Selv om man har en god telezoom som dekker det området, kan det ikke erstatte fastoptikk med tanke på skarphet og lysstyrke. 1,8 finner du ikke i et zoomobjektiv til en pris for oss dødelige.

Både brennvidden 85mm og lysstyrken 1,8 er genialt til for eksempel portretter. Spesielt når man setter 85 på et digitalt speilrefleks med cropfactor 1,6 blir den veldig egnet til nærportretter der man ikke ønsker å stå helt innpå personen. Den kan imidlertid bli noe trang om man er i et ikke alt for stort rom. En venninne av meg brukte en 90mm på et D70 med cropfaktor 1,5x på et oppdrag der hun skulle dokumentere livet på et eldrehjem, og det fungerte veldig bra til det bruket ettersom hun ønsket å fange reaksjoner og ansiktsuttrykk hos beboerne uten at de følte at kameraet var en trussel. Skal man ta nærportretter med f.eks en 50mm, kan kameraet komme så nær at de blir distrahert eller føle det ubehagelig, og da får man ikke tatt et bilde av den "ekte" personen.

Til mitt "nye" FE2 kjøper jeg utelukkende fastoptikk pga. skarphet og lysstyrke. Også er de jo mindre og lettere enn zoomobjektiver også, hvis man vet at man kun trenger en brennvidde. :)

Lenke til kommentar
Du verden, impulskjøp altså, hmmm...

Delvis - det er et objektiv jeg har hatt lyst på lenge.

sånn med rød ring også det :!:

Objektiver med røde ringer - de handler du ikke på impuls :D Hvis ikke det har ramlet inn en telefon fra Hamar tidlere i uka. Og de har ikke ringt meg.

Hva skal du med den da? Er det en slags tele? Fast optikk altså. Ingen av dine andre som dekker det da?

RandiA

Super8 forklarte det på en fin måte. På grunn av så stor blender (f/1.8) kan jeg isolere personer eller andre ting fra bakgrunnen - det ser du på bilde av skulpturen over.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
er det bare meg - eller er det ikke mulig å croppe alle bildene i en sleng i LR? + ikke mulighet for å velge croppinga i CM?

Isåfall blir jeg ganske imponert av Adobe...

Det er veldig enkelt i Aperture :)

How? :whistle:

Jeg har lett etter en måte å synke innstillingene i aperture også, men ikke funnet noe :whistle:

(Riktignok ikke lett lenge...)

Lenke til kommentar
Super8 forklarte det på en fin måte. På grunn av så stor blender (f/1.8) kan jeg isolere personer eller andre ting fra bakgrunnen - det ser du på bilde av skulpturen over.

Tom

Ja, jeg forstod den, greit....har faktisk oppfattet at skal man virkelig gjøre det, så går man for fast-opptikk. Men lille meg som bare sykler eller går for det meste, kan ikke dra på så mange objektiver...det er limiten... :roll:

RandiA

Lenke til kommentar
er det bare meg - eller er det ikke mulig å croppe alle bildene i en sleng i LR? + ikke mulighet for å velge croppinga i CM?

Isåfall blir jeg ganske imponert av Adobe...

Det er veldig enkelt i Aperture :)

How? :whistle:

Jeg har lett etter en måte å synke innstillingene i aperture også, men ikke funnet noe :whistle:

(Riktignok ikke lett lenge...)

Gjør de innstillingene du skal ha på ett bilde, så trykker du "o" og så velger du det bildet du har redigert. Så endrer pilen retning og du kan velge hvilke bilder som skal få de endringene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...