Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en test av LP120 på nettet. Drop-test etc. Mpex har 2årsgaranti og er det noe feil så bytter de blitsen. Har hørt om folk som har har klart å miste blitsen i bakken, knekt festet og fått en ny. Eneste minuset er at det har vært utrolig lang ventetid på de blitsene. Etterspørselen var mye høyere enn det produsentene klarte å levere.

 

LumoPro LP120 ble laget for å erstatte Vivitar 285HV. Vivitar blitsene har vært brukt av amatører og profesjonelle siden 70/80-tallet. Nesten ingenting av dagens ekstrautstyr passer til Vivitar 285HV, derfor ble LP120 laget. Den er mindre, slik at blitshodet er mer lik hodet på de andre blitsene på markedet.

 

LP120 test

 

Minireview

Lenke til kommentar

160USD er ikke akkurat billig. DU har vell kun erfaring med uoriginale blitser montert på blitsskoen. De fleste som kjøper en slik blits som dette monterer den til en Pocket Wizard.

Det stemmer - bruker stort sett blits via skoen. Men jeg har prøvd uoriginale blitser av renommerte merker som også kostet en del.

 

Denne blitsen har blitt frarådet p.g.a. ukjent merke og uvitenhet.

:hmm:

 

Personlig syns jeg CLS er en fantastisk nyttig feature. Åpenbart ikke feilfritt, men veldig, veldig kjekt å ha. Bruker det ganske mye.

Har samme mulighetene på Olympus E-420 og E-620. Har vært nyttig noen ganger.

Lenke til kommentar

LumoPro LP160 er MYE bedre enn din SB-600.

YN460 er svakere og dårligere enn SB-600.

Ok, den er tydeligvis bedre enn den ser ut (den ligner utseendemessig ganske mye på YN460, det var vel derfor jeg antok at den var i samme gate). :)

 

Grunnen til at jeg bruker SB-600 som nr. 1 blits er TTL og CLS. Jeg har sjelden behov for noe mer styrke enn den gir meg. På hvilke andre områder enn styrke er LP160 bedre enn SB-600?

Lenke til kommentar

Kort spørsmål: Jeg har lastet ned en piratkopi av lightroom 1 og 2, og ønsket etter lightroom 3 er stort. Når lightroom 1 og 2 fungerer uten problemer på min mac, vil det da funke å bare oppgradere til lightroom 3? Prisen er jo en helt annen kontra kjøpe LR..

"Neppe". Oppgraderinger er forbeholdt de som har en valid lisens fra før av.

Lenke til kommentar

Kenneth, jeg snakker ikke om YN460, men YN460 II (ny versjon, forbedret på mange områder i forhold til den første utgaven). Etter hvilke kriterier mener du denne ikke kan sammenlignes med Lumopro sine?

 

(David Hobby er i ferd med å teste en YN560 (ytterligere forbedret versjon, men fortsatt bare halve prisen av en LP160) i disse dager, så vi får vel fasiten snart uansett)

YN460II er litt kraftigere enn YN460, men den har ikke PC-sync tilkobling.

Sjekket opp YN560, den har fått zoom, bedre byggekvalitet, PC-sync og tilkobling for ekstern batteripakke. Det ser bra ut. Review

 

 

 

 

Smaken er som baken. Noen liker trådløs TTL styring (CLS/E-TTL/bla/bla...) Jeg har aldri likt det. Foretrekker heller billige radiosendere fra Kina.

Lenke til kommentar

Kort spørsmål: Jeg har lastet ned en piratkopi av lightroom 1 og 2, og ønsket etter lightroom 3 er stort. Når lightroom 1 og 2 fungerer uten problemer på min mac, vil det da funke å bare oppgradere til lightroom 3? Prisen er jo en helt annen kontra kjøpe LR..

"Neppe". Oppgraderinger er forbeholdt de som har en valid lisens fra før av.

 

Hm. Med tanke på at jeg jo har installert LR2 med en fungerende lisens nøkkel, regnes ikke det som en valid lisens da? Om jeg eventuelt prøver med å oppgradere, vil jeg kunne bruke oppgraderingen ved en senere anledning om jeg kjøper en "ekte" LR2?

 

Fra et annet forum med en med samme problem da fra LR1 (pirat) og oppgradere til LR2. En som kommer med følgende:

 

I'd be very surprised if LR 2 did anything special to punish you for piracy. Just upgrade your old catalog to LR2 (or LR3 when it is released). Note that catalog upgrading leaves the original intact and creates an upgraded copy.

 

Hva vil isåfall være tapet om jeg prøver, vil vel bare ha en fil til rundt 600 på maskinen som kan brukes ved en senere anledning?

Endret av Paisley
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke funnet noen fungerende pirateversjoner av LR3, og da jeg ikke har stor lommebok for tiden til å kjøpe programmet kunne jeg tenke meg å prøve å oppgradere. Samtidig er jeg ikke lysten på å sløse bort 600kr på noe som ikke fungerer,derfor kunne det vært spennende å sett om noen her hadde erfaringer :)

 

EDIT: Problem løst :)

Endret av Paisley
Lenke til kommentar

Smaken er som baken. Noen liker trådløs TTL styring (CLS/E-TTL/bla/bla...) Jeg har aldri likt det. Foretrekker heller billige radiosendere fra Kina.

Det er bare så utrolig enkelt å spotmåle bakgrunnen, sette eksponeringen etter det, og så smette kameraet i Matrix og poppe en CLS-styrt blits for en perfekt balansert eksponering... Det er ingen heksekunst med manuelle blitser heller, men det tar lengre tid.

Lenke til kommentar

CLS etc. er sikkert bra det, men jeg har blitt litt "hjernevasket" etter å ha sett videoene til Dean Collins, David Hobby og Zack Arias. Joe McNally annonserer Nikon og Nikon CLS så mye at jeg fant det irriterende å se/lese tipsene hans.

 

Det tar kanskje lengre tid å stille inn alt manuelt, men når det er gjort får du samme resultatet hver gang du tar bilde.

Lenke til kommentar

CLS er ikke bare sikkert bra det er genialt. Har lekt litt med manuel selv og kommer til å teste radio triggere uten TTL utendørs pga sol som er noen ganger en sikker CLS dødare.

 

Men manuelt er nå en gang manuelt med sine problemer, og hvis jeg vil slå av feks en gruppe i CLS systemet så er det lagt klart på mine valg på D300 så dette kjøres på ett par tastetrykk, istedet for at jeg må kave fram og tilbake til hver enkelt blits og justere og styre. Samme gjelder justering av styrke osv.

 

Det kalles tidsbesparende og noen modeller mister grooven hvis man bruker lang tid og fikler på blitser og kamera istedet for å faktisk ta bilder.

Lenke til kommentar

Det er vel ikkje mykje tvil i at ein SB900 er best, men for ein som meg er det ikkje vits å innvistera såpass mykje heilt endå. Trur eg kjøpe meg ein LumoPro no, også kan eg heller kjøpa ein SB800/900 seinare, og bruka den gamle som slave.

 

Edit: trur den kjem til å bli brukt under ganske kontrollerte forhold og.

Endret av Eksistensiel
Lenke til kommentar

Hvilken levrandør av hardcover fotobøker og forstørrelser er best?

 

Er ute etter et sted der jeg kan sende inn ferdige sider til fotobok, lagd i photoshop og få tilbake med gjevn og god kvalitet.

 

Japan photo, fotoknudsen ol. er ikke aktuellt.

 

Klarer ikke finne noen som tilbyr til privatkunder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...