Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Imponerende bilde, meget imponerende bilde.

 

Anyhoo..

 

Jeg skal portrettintervjue en lokal fotograf med en håndfull prestisjetunge fotopriser under luen i morgen. :)

 

Han skyter Mamiya, og jeg ser for meg en tur inn i studioet hans, snu blitslampene og en smilende fotograf som titter over kameraet.

 

Det kan vel ikke bli feil?

 

*glede seg*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart at det burde være et krav. Dere står fritt til å diskutere emnet med kreditering, opphavsrett og lignende, selvfølgelig. Jeg tror bare ikke det er noen vits i å spinne videre på akkurat denne saken nå.

 

Klager på forumposter bør tas gjennom rapportering, PM til moderatorer/administratorer eller lignende. Det er ikke ønskelig å "buse" ut i tråden med det. Send heller personen som postet innlegget (i en sak som dette) en PM, så løser det seg som regel.

 

Fredrik.

Lenke til kommentar
Strengt tatt så er det vel ikke lov å poste selve bildet - men en link er lov

Jeg postet vel ikke selve bildet - men jeg linket til den plassering på Internett hvor det var plassert. Og så linket jeg også til internettsiden der bildet ligger, samtidig som jeg ikke fremstilte fotografen negativt, tvert i mot - jeg ga han kraftig skryt.

 

Dette har vært oppe tidligere, og 3 (tre) moderatorer og administratorer brydde seg ikke om at jeg linket direkte til bildet og direkte til internettsiden bildet lå på.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Det er meg som har opphavsretten til bildet, og hotlinking, slike det ble gjort her, er utvilsomt i strid med åndsverkloven. Forøvrig ble det vist på en måte som antydet at det var "Gissan" som hadde laget bildet - dette ble så fulgt opp med et par misforståtte og tåpelige kommentarer. Jeg skal ha meg denslags bruk av mine bilder bestemt frabedt, den er som sagt opplagt rettsstridig.

 

Jeg ber om at Gissan oppgir navn og adresse til meg slik at det kan bli satt en stopper for senere bildetyveri fra foto.no's bildesider.

Lenke til kommentar
Jeg postet vel ikke selve bildet - men jeg linket til den plassering på Internett hvor det var plassert.
Det er to måter å linke til et bilde, hotlinking der bildet vises med

[img=url]

og linking med

[url]url[/url]

.

Det er nok en juridisk forskjell på disse to metodene å lenke til et bilde. Den andre måten lager en peker eller en referanse, noe som er fult tillatt. Den første derimot lager et virtuelt kopi av bildet. Kopi er nøkkelordet her.

 

Ørsmå nyanseforskjeller dette, men ganske viktige.

 

EDIT: Dette kun som forsøk på saksopplysning, ikke et debattinnlegg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Sånn, da dropper vi å diskutere akkurat denne saken.

 

Noen som ikke forstår hva det betyr?

 

Samt;

Klager på forumposter bør tas gjennom rapportering, PM til moderatorer/administratorer eller lignende. Det er ikke ønskelig å "buse" ut i tråden med det. Send heller personen som postet innlegget (i en sak som dette) en PM, så løser det seg som regel.
Lenke til kommentar
Det er meg som har opphavsretten til bildet, og hotlinking, slike det ble gjort her, er utvilsomt i strid med åndsverkloven. Forøvrig ble det vist på en måte som antydet at det var "Gissan" som hadde laget bildet - dette ble så fulgt opp med et par misforståtte og tåpelige kommentarer. Jeg skal ha meg denslags bruk av mine bilder bestemt frabedt, den er som sagt opplagt rettsstridig.

 

Jeg ber om at Gissan oppgir navn og adresse til meg slik at det kan bli satt en stopper for senere bildetyveri fra foto.no's bildesider.

Jeg forstår du er opprørt. Når en oppdager slikt får en en slags "Wow, hva faen"-følelse. Jeg har opplevd det før.

 

For min del ville jeg nok blitt smågrumpy om dette ble gjort mot meg. Men jeg hadde kanskje også følt det som en slags heder. Kanskje det er slik du bør se på saken selv? For det er ingen tvil om at Gissan postet bildet fordi bildet var meget interessant, og bra utført.

 

Jeg tror du egentlig bør la saken ligge nå, den er løst, og jeg tror ikke Gissan gjør det samme en annen gang. Bare et godt råd - avgjørelsen er din. :)

 

Oh, og ja, bildet var knallbra.

 

Edit: Katter er tilpasningsdyktige dyr. I dag var det for eksempel ikke vann i skåla til katten.

 

post-36083-1213805917_thumb.jpg

 

 

Katter er bra dyr.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Det er bare rimelig at jeg bekrefter at "Gissan" på en grei og redelig måte til meg har oppgitt hvem han er - det viser seg forøvrig at vi har har hatt en god del forbindelse via mail mv. tidligere.

 

Simon Aldra skrev at "Jeg forstår du er opprørt. Når en oppdager slikt får en en slags "Wow, hva faen"-følelse. Jeg har opplevd det før", og det er jo så sant som det er sagt.

 

Men nå har jeg altså i direkte mail med "Gissan" for kort tid siden sagt klart fra at saken fra min side er ute av verden. Det er vi begge tilfreds med, er jeg rimelig sikker på. Men jeg syns ikke opplevelsen var akkurat morsom. Det er også vanskelig å forstå at noen oppfatter dette som morsomt.

 

Dessuten er også ledelsen for nettstedet orientert om at saken er ute av verden.

Lenke til kommentar
Det er bare rimelig at jeg bekrefter at "Gissan" på en grei og redelig måte til meg har oppgitt hvem han er - det viser seg forøvrig at vi har har hatt en god del forbindelse via mail mv. tidligere.

 

Simon Aldra skrev at "Jeg forstår du er opprørt. Når en oppdager slikt får en en slags "Wow, hva faen"-følelse. Jeg har opplevd det før", og det er jo så sant som det er sagt.

 

Men nå har jeg altså i direkte mail med "Gissan" for kort tid siden sagt klart fra at saken fra min side er ute av verden. Det er vi begge tilfreds med, er jeg rimelig sikker på. Men jeg syns ikke opplevelsen var akkurat morsom. Det er også vanskelig å forstå at noen oppfatter dette som morsomt.

 

Dessuten er også ledelsen for nettstedet orientert om at saken er ute av verden.

 

Jeg synes det ikke var morsomt på den måten, men på den måten at Gissan har fått beskjed før om at han burde linke til siden der bildet ligger istedenfor å legge inn bildet, og så kommer det tilbake og biter han i rompen at han ignorerer beskjedene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...