Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken mini-PC er anbefalt? Gidder ikke å bruke 10K på Macbook. En liten sak til 3K holder. Win7 er vell bra? På tide å tukle med Windows igjen siden alle PC'ene på jobb har Win.

HP MINI 210 er en brukbar liten sak som det går mye av.

 

Men det er ikke mer enn en nett-PC. Anbefales ike til noe annet.

Lenke til kommentar

Et spørsmål til elektrikerne her inne:

 

Jeg har kjøpt et sett med spotter for å montere på terrassen. Men nå viser det seg at trafoen bare er IP20 (selve spottene er IP44). Kan jeg i det hele tatt montere dette ute? Trafoen skal monteres oppunder taket på terrassen, skjult bak panelet. Dersom dette er fyfy, er det mulig å bruke en slags sprutsikker koblingsboks å legge trafoen inn i?

 

Her er settet: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146530068

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Et spørsmål til elektrikerne her inne:

 

Jeg har kjøpt et sett med spotter for å montere på terrassen. Men nå viser det seg at trafoen bare er IP20 (selve spottene er IP44). Kan jeg i det hele tatt montere dette ute? Trafoen skal monteres oppunder taket på terrassen, skjult bak panelet. Dersom dette er fyfy, er det mulig å bruke en slags sprutsikker koblingsboks å legge trafoen inn i?

 

Her er settet: http://www.clasohlso...px?id=146530068

 

Er ikke eletriker meg gir deg noen svar allikevel :)

Ip44 er for våte miljøer sånn som våtrom etc.Ute under et tak er ikke et våt miljø i utgangspunktet.

Problemet med og innkapsle trafoene er at de ikke får avgitt varmen på en ordentlig måte.

Så lenge de ikke får vann direkte på seg burde det gå greit,kanskje lage en ventilert kasse.

 

Det beste er og få montert disse på innsiden av taket ?

 

Men på en annen side så burde tilførselkabelen til lampene være så kort som mulig.

Et lite tips:hvis du bruker en justerbar lysbryter så du kan "dimme" pærene litt så varer pærene vesentlig lengere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Et spørsmål til elektrikerne her inne:

 

Jeg har kjøpt et sett med spotter for å montere på terrassen. Men nå viser det seg at trafoen bare er IP20 (selve spottene er IP44). Kan jeg i det hele tatt montere dette ute? Trafoen skal monteres oppunder taket på terrassen, skjult bak panelet. Dersom dette er fyfy, er det mulig å bruke en slags sprutsikker koblingsboks å legge trafoen inn i?

 

Her er settet: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146530068

Ikke elektriker her heller, men litt erfaring med elektronik.

 

IP, ihht IEC 60529, hvor første tallet fra 0 til 6 sier noe om beskyttelse mot faste objekter og støv, og andre tallet fra 0 til 8 sier noe om beskyttelsen mot vann. IP20 sier på normalt norsk, at du har et vanlig elektrisk apparat (som f.eks TV, PC, ovn, hårføn) med et minimum av beskyttelse mot elektrisk støtt for bruk innendørs i hus og kontor.

 

IP 44 som er nevnt, er heller ikke vanntett, mer lik regnsikker. En god norsk høststorm kan still krav som er høyere en nevnte IP klasse.

 

Sprutsikker boks kan vaere en mulighet. Pass bare på at den gir nok rom rundt trafoen. Kan også montere trafoen på en metall plate inne i boksen, for bedre varmeegenskaper. Ventilasjons-hull som foreslått er heller en dårlig ide.

Lenke til kommentar

Ah, jeg blir mer og mer glad i fjellet og Jotunheimen. Tror nesten jeg skal ta meg en skikkelig tur i høstferien!

Har merka det same for Hardagervidda, og fjell generelt, i det siste. Det er fantastisk, og kamera bringe meg endå nærare dette. Sjå om du finn nokre bielte av Johan Brun, meget inspirerande.

Lenke til kommentar

Brullupsfoto, har dere noen synspunkter på dette oppsettet:

 

 

post-31023-1281213716,4224_thumb.jpg

 

Pass på at kickeren ikke lyser for mye på den formodentlig hvite kjolen, hvis den får for lyse kanter blir den ikke separert fra bakgrunnen i det hele tatt. Det greieste for å separere hvite antrekk mot hvite bakgrunner er å sørge for at lyset på bakgrunn og motiv er helt uavhengig så du kan kontrollere det ene uten å påvirke det andre; for å få til det bør du ha en betydelig avstand fra bakgrunnen, og gjerne lyskilden nærme motivet, og stilt inn på svak styrke (jfr. inverse square law). Kicker-/rimlighten på bruden bør kanskje helst ha en snoot eller grid (eventuelt bare zoomes veldig langt inn - SB-900 går vel helt til 200mm?) så den bare treffer håret og ikke kjolen.

 

EDIT: Her er det et eksempel på hva jeg mener med avstand og uavhengig belysning osv. Merk at den hvite skjorta er separert fra den hvite bakgrunnen nettopp fordi det ikke kommer noe lys på den bakfra. Bruken av V-flats i dette eksempelet kan sikkert være en god idé å kopiere.

 

For å klare å ikke brenne ut den hvite kjolen, og samtidig ikke undereksponere den svarte dressen (jeg formoder at de bruker standardantrekk) kan det kanskje være en fordel å bruke en mer kontrollert lyskilde enn en det en shoot-through pleier å være - softbox med grid, for eksempel. Da kan du unngå at det kommer masse spill som overeksponerer kjolen. Eventuelt fungerer det sikkert bra å flagge paraplyen og bruke noe som ikke reflekterer alt for mye for å belyse bruden (jeg formoder at lyskilden primært skal belyse brudgommen, og reflektoren tar seg av bruden, siden dressen trenger mer lys). Sølvreflektor kan kanskje bli litt for effektivt? Hvit spiser litt mer av lyset, og er også noe mykere.

 

Disclaimer: Det jeg skrev i siste avsnitt er ikke noe jeg har prøvd i praksis selv, så det kan hende at den delen av teorien ikke funker like bra i praksis. :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

takk for bra svar koffein, og du har helt rett i dine antagelser vedrørende plassering og antrekk. Hovedlyset er nærmest brudgommen ja, og jeg bør som du indirekte sier: bytte plass på kickerne, slik at jeg får konsentrert hårlyset på bruden rundt håret hennes, og ikke på kjolen. Evt. bruke snoot.

 

Skal prøve først uten sølvtrekk på reflektoren, og se om jeg får lette nok opp i skyggepartiene uten.

 

Takk for mange bra tips!

Lenke til kommentar

Noen erfaringer med polarisasjonsfilter på 10-20mm? Blir det ujevne blåfarger på f.eks himmelen eller går det greit?

 

Det vil vel variere hvor anbefalt grense går, men de fleste vil vel ikke bruke cpl filter under 20mm i allefall. Det kommer jo også an på sensorstørrelse. Jeg bruker meget sjelden cpl på vidvinkel.

Lenke til kommentar

Noen erfaringer med polarisasjonsfilter på 10-20mm? Blir det ujevne blåfarger på f.eks himmelen eller går det greit?

 

Det vil vel variere hvor anbefalt grense går, men de fleste vil vel ikke bruke cpl filter under 20mm i allefall. Det kommer jo også an på sensorstørrelse. Jeg bruker meget sjelden cpl på vidvinkel.

Ok, en ting mindre å bruke penger på da. :) Skal snart oppgradere til d300s om alt går som planlagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...