Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest ein del på Strobist i det siste, og sørenbøren eg har lyst på ein skikkelig blits.

Samme her!

 

Har lest ein del på Strobist i det siste, og sørenbøren eg har lyst på ein skikkelig blits.

 

Har akkurat skaffa meg blits #3 nå, så jeg har nå én SB-600 og to SB-900. Det er helt nydelig, hadde jeg hatt enda en SB-900 istedenfor den SB-600en så hadde det vært helt perfekt, men det duger i aller høyeste grad.

 

Men mitt råd er : gå rett på SB-900 hvis du er seriøs vedrørende av-kamera-lyssetting :devil::ninja:

Gah, ikke si SB-900 engang, blitser er dyrt :hm:

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Lys er lys. Hvis man skal ha småblitser, er det like greit å se etter pent brukte ting på eBay. TTL er ikke nødvendig, kan kjøpe gamle Nikon-Speedlights som SB-24, -25, -26 og -28. Solide saker som ikke koster så fryktelig mye. 26 har dessuten en veldig bra integrert optisk slave, så da kan spare litt penger der også. Det finnes jo også et utall ting av varierende kvalitet og pris som produseres under potensielt diskutable arbeidsforhold i Kina og omkringliggende strøk. Har ikke førstehåndserfaring med dem, men mange liker dem. De koster så lite at hvis man ødelegger en spiller det ingen rolle.

 

Er man ute etter store blitser, er det selvfølgelig en annen sak. Da låser man seg til ett bestemt system, så da bør man tenke grundig gjennom hva man gjør.

Lenke til kommentar

Lys er lys. Hvis man skal ha småblitser, er det like greit å se etter pent brukte ting på eBay. TTL er ikke nødvendig, kan kjøpe gamle Nikon-Speedlights som SB-24, -25, -26 og -28. Solide saker som ikke koster så fryktelig mye. 26 har dessuten en veldig bra integrert optisk slave, så da kan spare litt penger der også. Det finnes jo også et utall ting av varierende kvalitet og pris som produseres under potensielt diskutable arbeidsforhold i Kina og omkringliggende strøk. Har ikke førstehåndserfaring med dem, men mange liker dem. De koster så lite at hvis man ødelegger en spiller det ingen rolle.

 

Er man ute etter store blitser, er det selvfølgelig en annen sak. Da låser man seg til ett bestemt system, så da bør man tenke grundig gjennom hva man gjør.

Korleis er desse i forhold til trådlaus kontrollering via D90? Er ikkje sugen på å skaffa meg PW heilt endå.

Lenke til kommentar

Lys er lys. Hvis man skal ha småblitser, er det like greit å se etter pent brukte ting på eBay. TTL er ikke nødvendig, kan kjøpe gamle Nikon-Speedlights som SB-24, -25, -26 og -28. Solide saker som ikke koster så fryktelig mye. 26 har dessuten en veldig bra integrert optisk slave, så da kan spare litt penger der også. Det finnes jo også et utall ting av varierende kvalitet og pris som produseres under potensielt diskutable arbeidsforhold i Kina og omkringliggende strøk. Har ikke førstehåndserfaring med dem, men mange liker dem. De koster så lite at hvis man ødelegger en spiller det ingen rolle.

 

Er man ute etter store blitser, er det selvfølgelig en annen sak. Da låser man seg til ett bestemt system, så da bør man tenke grundig gjennom hva man gjør.

Korleis er desse i forhold til trådlaus kontrollering via D90? Er ikkje sugen på å skaffa meg PW heilt endå.

Bare de nye SB-600, -800 og -900 lar seg styre med TTL og fjernstyring av styrke og alt det der. -26 har som nevnt en optisk slave, men den er av den "dumme" sorten og trigger bare blitsen på styrken som er valgt på enheten med en gang den registrerer et blitsblink. Det er fullt mulig å bruke den interne blitsen på D90 (og alle andre kameraer) i manuell modus for å fyre den av, men da risikerer man at den interne blitsen bidrar mer til eksponeringen enn den ville gjort med CLS. -800 og -900 har også denne funksjonen. Jeg ville helst ikke kjøpt en blits uten dette, det er en veldig praktisk affære. Jeg bruker for øyeblikket kabel for å synkronisere D40-en med SB-25 (D40 har ikke CLS), og optisk slave på SB-800. Om jeg vil skaffe flere blitser, kan jeg la alle de trigges optisk. Når jeg skaffer radiotriggere, trenger jeg ikke mer enn én mottaker, så vil de andre blitsene på settet fyres av med optiske slaver. Kostnadsbesparende, og mindre utstyr å fikle med/drasse på.

(Jeg tror det nettopp var et par artikler på Strobist som forklarte dette på en bedre måte).

 

Om jeg hadde brukt kameraer med CLS, hadde jeg fortsatt sverget til kabel+optiske slaver, jeg stoler ikke på rekkevidden til CLS. Den fungerer sikkert strålende hvis man har alle blitsene plassert direkte synlige for senderen, ikke har dem for langt unna og ikke bruker dem i sollys, men vanlige optiske slaveutløsere er mer sensitive siden de ikke skal motta kompliserte kodede blinkesignaler, og dessuten holder det at den hardkoblede blitsen bare treffer én av de med optisk slave, så vil den igjen treffe de andre blitsene på settet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et PS om blitskabler: PC-sync-kabler, som de heter (har ingenting å gjøre med datamaskiner) er ikke så veldig lett å få tak i her i landet, spesielt ikke de av god kvalitet og med skrulås (som er helt nødvendig). Jeg kan anbefale FlashZebra.com, der er det mye bra synkroniseringssaker. Solide produkter, bra priser og fantastisk service.

 

Men jeg klarte uten problemer å ødelegge en av PC-kablene jeg kjøpte derfra - ikke fordi kabelen i seg selv er dårlig, men fordi PC-pluggene er en standard fra 1920-tallet som var tiltenkt en helt annen form for bruk. De er egentlig ikke egnet for å beveges så mye som de gjør når de brukes for å synkronisere blitser. Jeg tror jeg heller ville kjøpt en RF-602 på eBay. De er mye bedre enn tidligere eBay-triggere, både i stabilitet, byggekvalitet, brukervennlighet og egentlig alt annet også, og koster allikevel forsvinnende lite. 300 for én sender og én mottaker, eller noe sånt.

 

Et annet spennende alternativ, som mest sannsynlig blir det jeg skaffer en gang i tiden, er RadioPopper JrX. Det systemet kan utnytte en "quench"-pinne som er i blitsskoen og i 3-pinskontakten på både eldre og nyere Nikon-blitser, så man kan fjernstyre styrken fra senderen i tre manuelle grupper. Dette er ikke mulig med SB-900 fordi den ikke har den eldre typen TTL som man brukte med filmbaserte kameraer. SB-2x har naturligvis dette, og 600 og 800 har både dette og den nye varianten. (RP JrX er ikke tilgjengelige med frekvenser som fungerer i Europa enda. De skal visstnok være i produksjon)

 

Andre alternativer til PocketWizard er Elinchrom Skyport og Paul C. Buff Cybersync.

 

Når vi er inne på blitsgreier: dette må være tidenes beste diffuser. Jeg er nødt til å prøve det trikset en gang!

Lenke til kommentar

Jeg styrer mine blitser med popupblitsen på min D90 i Commander Mode og "--". Har også enablet Auto-FP, som i praksis betyr at du kan ta bilder med blits med lukkertider opp til 1/4000 sek. Dette støtter i hvertfall SB-600/800/900.

Har aldri hatt problemer med denne løsningen. Ikke engang utendørs i fullt sollys.

Lenke til kommentar

d0ppler: Du som har SB-600, har den en inngang til sc-27? :hmm:

Jeg vet ikke hva sc-27 er, men det er ingen innganger på SB-600 foruten hot-shoe-basen.

 

Edit : Fant ut hva sc-27 var, og den kan du ikke bruke, men du kan bruke SC-28.

Okei, jeg har SC-28, lurer på om jeg skal investere i en SB-800 på ebay, deretter en sb-600 kanskje :hmm: Har SB-400 fra før, tenkte derfor å koble en blits til sc-28 via en SC-27.

Lenke til kommentar

Finner du SB-800 brukt, så er den så å si like bra som SB-900 om vi ser bort i fra det fine brukergrensesnittet på 900. Litt mere krøkkete på 800 :)

Sett et par brukte til 100 dollar, men de sender så klart kun i statene :hm:

Hva er grei pris for en brukt SB-800 i Norge?

Jeg hadde gitt maks 2K for en brukt SB-800. Den siste SB-900 jeg kjøpte var brukt, og den ga jeg 2500 for inkl en SC-28-kabel. Den var helt 100% strøken med eske/etui og ekstrastash ivaretatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...