olegunnaro Skrevet 4. august 2010 Rapporter Del Skrevet 4. august 2010 Nå kom Jula tidlig til deg i år eller ? Idontgeddit? :| (Har har Jula (som i varehuset?) og iPhone og/eller iPad og/eller Moby Dick med hverandre å gjøre? ) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. august 2010 Rapporter Del Skrevet 4. august 2010 Nå kom Jula tidlig til deg i år eller ? Idontgeddit? :| (Har har Jula (som i varehuset?) og iPhone og/eller iPad og/eller Moby Dick med hverandre å gjøre? ) Varehus/tripod/24-70,nå går det kanskje opp et lys Du får poste oftere på topic "24-70",så jeg slipper og bruke en random post Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. august 2010 Rapporter Del Skrevet 4. august 2010 Ah-ha. Joda, etter litt om og men og frem og tilbake skal jeg hente en helt ny 24-70L på JapanPhoto i morra. Først sendte jeg objektivet (og kamera, ingen feil på det though) inn på sjekk hos JapanPhoto, hvor de sa at det var bare å hente nytt, over supersikringa siden de anså det som totalskada. Det var jeg dog ikke interessert i, siden Jula var skyld i ødeleggelsen, så jeg fikk det etter et par telefoner sendt oppover til Mo - trodde jeg, viste seg at det endte opp i butikken i Trondheim. Dette var i begynnelsen av Juni, etter objektivet hadde vært over tre uker på sjekk. Jeg skulle uansett nedover ca. midt i måneden, så jeg valgte å bare hente det der selv, kontra å begynne å knote med betaling av frakt nordover osv. Jula bestemte seg midt oppi alt det der for å legge seg langflate, så det var bare å komme dit med objektivet/sende over kvitteringer så skulle det fikses. Jeg tenkte på det tidspunktet ikke overhode over det faktum at jeg hadde supersikring - siden Jula hadde tatt på seg all skyld, så etter et par dager fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg ikke tok det over forsikringa. Konklusjonen ble at Julas reklamasjonsavdeling og JapanPhotos forsikringsselskap skulle ta saken videre. I midten av juli reiste jeg nedover til Sør-Trøndelag igjen, og leverte inn objektivet hos JapanPhoto, som sa at de måtte sende det inn på sjekk enda en gang. Dette fordi det var rutiner som måtte følges i forhold til forsikringsselskapet, enda objektivet allerede var blitt vurdert totalskada før. Det ble sagt at det neppe kom til å ta så mye som en uke. Så fredag samme uke (jeg leverte det inn mandag morgen), sjekka jeg status på nett, og så at objektivet skulle vist reppareres. Mandagen etter tok jeg turen til JapanPhoto og lurte på hva det skulle bety. Da fikk jeg som svar at det nok hadde sin naturlige forklaring i at de nå hadde mer tid på verkstedet, og da vurderte situasjonen sånn at det var verdt å repparere objektivet (ellerno). Men jeg skulle bare slappe av, det kom ikke til å ta lang tid. Uka etter var jeg også innom, og forklarte situasjonen enda en gang - hvorpå jeg fikk ei anna forklaring, nemlig at forsikringsselskapet kanskje trodde jeg prøvde meg på svindel. Det kunne tenkes at de trodde jeg ville heve en sum fra Jula OG få nytt objektiv på forsikringa. Noe som såklart bare var svada. Var så innom i dag, siden jeg enda ikke hadde hørt noe. I dag fikk jeg beskjed om at antatt dato for ferdig repperasjon var i slutten av august. Noe både jeg og kundebehandleren så på som noe urimlig. Det viste seg dog at butikken får inn en 24-70L i morgen, som jeg skulle få istedet for den gamle. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. august 2010 Rapporter Del Skrevet 4. august 2010 Vurderer og kjøpe et par paraplyer og stativer. Hva er lurest sølv m/svart bakgrunn eller gjennomsiktige hvite. De som er sølv/sort vil vel gi et mer rettet lys og kan stå lengere unna,mens de som er hvite/gjennomsiktig vil spre lyset mer "svakere" og man kan kjøre lyset igjennom paraplyen som en form for softboks. Er jeg på bærtur ? Det er større objekter "opptil 7 meter" som skal avbildes og jeg vil at omgivelsene skal fremtre sorte. Noen forslag,blir og bruke Canon 430/580 blitser og holder det med to sett. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. august 2010 Rapporter Del Skrevet 4. august 2010 når man skal sende pm, hvordan tar man med bildet? Den muligheten er kun mulig fra innboksen din. Der er det en knapp for "Ny melding", som da drar inn den store editoren som igjen lar deg legge til bilder. er ltt på bætur tror jeg Det er nok heller forumsoftwaren som er på bærtur. At det ikke finnes en "bruk full editor" i pop-up vinduet er bare døllt. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 4. august 2010 Rapporter Del Skrevet 4. august 2010 Har akkurat kommet hjem fra en ekte bærtur jeg. Fant 5,5kg multer på en kveldstur. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Multer... Blåbær derimot er nammenamm. Bor hos svigers for noen uker før jeg flytter til Bartebyen om Søndag og 2-3 meter utenfor verandadøra deres vokser det masse blåbær. Bare å gå ut og plukke en kopp og strø over med litt sukker og melk etterpå. ^^, Lenke til kommentar
ventle Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Vurderer og kjøpe et par paraplyer og stativer. Hva er lurest sølv m/svart bakgrunn eller gjennomsiktige hvite. De som er sølv/sort vil vel gi et mer rettet lys og kan stå lengere unna,mens de som er hvite/gjennomsiktig vil spre lyset mer "svakere" og man kan kjøre lyset igjennom paraplyen som en form for softboks. Er jeg på bærtur ? Det er større objekter "opptil 7 meter" som skal avbildes og jeg vil at omgivelsene skal fremtre sorte. Noen forslag,blir og bruke Canon 430/580 blitser og holder det med to sett. jeg har nøyaktig de settene du linker til, både sølv/sort-varianten og den gjennomsiktige. Kvaliteten er meget god, jeg bruker dem utendørs i vær og vind, og de har gått i bakken flere ganger, med blits montert. Stativene har ikke tatt skade av det, paraplyene har fått bøyde spiler, men har latt seg rette ut igjen (måtte spjelke med ståltråd siste gang, men de fungerer ypperlig nå). Sølv/sort-varianten gir mindre lystap og var den jeg startet med. Har bla. tatt denne bildeserien med denne, bakgrunnen på disse bildene er faktisk en hvit vegg, så målet ditt om å få mørk bakgrunn skal ikke være noe problem (avstand mellom subjektet og omgivelsene er riktignok avgjørende, men du har sikkert lest såpass på strobist at du er godt kjent med dette?). Grunnen til at jeg senere kjøpte de gjennomsiktige, var at de reflektive kom så langt unna ettersom paraplyskaftet og stativet må få plass mellom paraplyen og motivet. Kortere avstand til lyskilden = mykere lys, så for å få mykere lyssetting av små objekter lar de gjennomsiktige paraplyene meg komme mye nærmere. Dette er hendig bla. til makrofoto. Angående antall blitser vet jeg ikke da jeg ikke har prøvd å ta bilde av så store ting som du skal. For å få jevn lyssetting må du antageligvis enten holde en viss avstand, og/eller ha mange blitser for å få jevnt nok eller bare nok lys. Dobling av avstanden mellom blits og motiv reduserer lysstyrken som når motivet med 75%, og med vanlige speedlite-blitser har du ikke enormt mye å ta av i utgangspunktet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Da er sekken pakket og det er like før jeg tar turen til Notodden for å få den årlige dosen med blues. Er tilbake på søndag ettermiddag, forhåpentligvis med noen bilder på brikka. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 jeg har nøyaktig de settene du linker til. Takk,du ga meg mange bra synspunkter der. På bildeserien din så det ikke ut som at skygge-overgangene ble for harde med sølv/sort "sitter på jobb med en ræva skjerm" Blir og prøve med to blitser til å begynne med,hvis ikke så får jeg prøve og få til noe mer lys,vil ikke for nært heller,det for å ikke forandre proporsjonene "mange rette linje". Går nok fort en måneds tid før dette blir aktuelt,så har litt tid på meg for og fine det "rette" utstyret. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Mmmmh - har ikke vært på Notodden på mange, mange år. Irriterer meg enda at jeg ikke fikk tak i noen pressebilder fra da The Blues Brothers Band spilte live, og jeg (med kompisene) ble invitert opp på scenen under ekstranumrene - håndhilste på bandet og danset med.. Det var gøy. (Vi var seks stykker - i dress, hatt og solbriller.) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Da er sekken pakket og det er like før jeg tar turen til Notodden for å få den årlige dosen med blues. Er tilbake på søndag ettermiddag, forhåpentligvis med noen bilder på brikka. God tur,og husk å ta med deg laderen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Da er sekken pakket og det er like før jeg tar turen til Notodden for å få den årlige dosen med blues. Er tilbake på søndag ettermiddag, forhåpentligvis med noen bilder på brikka. God tur. Have fun! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Da er sekken pakket og det er like før jeg tar turen til Notodden for å få den årlige dosen med blues. Er tilbake på søndag ettermiddag, forhåpentligvis med noen bilder på brikka. God tur,og husk å ta med deg laderen Akkurat dét er noe jeg er alt for flink til å glemme av, til tross for at jeg har to stykk. Når jeg derimot sørget for å ha med meg ekstra fulladet batteri og lader på tur, så klarte jeg faen meg å glemme minnekortene. God tur tomsi42 Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Akkurat dét er noe jeg er alt for flink til å glemme av, til tross for at jeg har to stykk. Når jeg derimot sørget for å ha med meg ekstra fulladet batteri og lader på tur, så klarte jeg faen meg å glemme minnekortene. God tur tomsi42 Klassiker. Skulle ut på ørnejakt engang og når pipp-pippen endelig kom så slo jeg på kamera og så stod det "No CF" i søkern. DET var nedtur det. Mer urutinert blir det ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Var noe tilsvarende for min del også. Hadde rigget opp kameraet og stativet, komponert riktig og stillt inn innstillingene før jeg fikk den ekle beskjeden. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Multer... Blåbær derimot er nammenamm. Bor hos svigers for noen uker før jeg flytter til Bartebyen om Søndag og 2-3 meter utenfor verandadøra deres vokser det masse blåbær. Bare å gå ut og plukke en kopp og strø over med litt sukker og melk etterpå. ^^, Vet du, jeg er nesten helt enig. Multebær er bare godt den første gangen i året man spiser det. ferske fra myra. Med sukker og på brødskiva. Jeg spiser nok en 100-200g multebær i året. Resten gir jeg bort, deler det jeg finner likt mellom mor min og en liten nevø. Selv har jeg det som "hobby" å plukke litt hvert år. 10-20kg, så gir jeg meg som regel. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Putter alltid minnekortet tilbake i kameraet sekundet etter det er ferdig med å kopiere over filer jeg, hjelper på at minnekortlesern lyser ekkelblåfarge i trynet mitt også om jeg er trøtt og holder på å glemme det. Ellers har man backupkortet i sekken 360dager i året, samt sdmini->sd adapter i sekken så om det er krise kan bruke minnekortet fra mobilen Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Da er sekken pakket og det er like før jeg tar turen til Notodden for å få den årlige dosen med blues. Er tilbake på søndag ettermiddag, forhåpentligvis med noen bilder på brikka. Da bør du få med deg The Urban Blues Band. Tromsøs blueshelter har plateslipp på Notodden i år. Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Og folk våger klage over at kamerahuset de har suger... http://blogs.denverpost.com/captured/2010/07/26/captured-america-in-color-from-1939-1943/ Fytti katta. Et par av de er meget fine! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå