Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan jeg virkelig ikke skjønne meg på. Jeg tenker at det burde være ett fett, men det er bare meg da...

Å ta et bilde fra en 5D + 500/4L og 1.4x og beskjære det 1.6x, slik at resultatet (i teorien, det fungerer ikke slik i praksis) blir likt et bilde tatt med 40D og samme objektivkombinasjon? Lykke til.

 

---

 

Det er også viktig å tenke på at 40D er mindre kresen på optikk enn 5D, både når det gjelder billedkvalitet og når det gjelder brennvidde.

 

Et eksempel, man ønsker 500mm for dokumentasjon av en sjelden art.

 

En 300/2.8L IS og 40D gir nesten ønsket utsnitt - 480mm effektivt.

En 400/2.8L IS og 1D Mark III gir nesten ønsket utsnitt - 520mm effektivt.

En 500/4.0L IS og 5D gir ønsket utsnitt - 500mm effektivt.

 

300/2.8 er den beste optisk av de nevnte objektiv, og samtidig også den billigste. Kamerahuset på det oppsettet er også det billigste. I tillegg gir de to første oppsettene utvidede muligheter for bruk av konverter, grunnet lysstyrken.

 

Det er ikke tvil om hva jeg ville valgt hvis jeg hadde hatt ubegrenset med midler... :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Ja, men mange (som f.eks. Carsten Arnholm) har både fullformat, APS-H og APS-C-kameraer, som f.eks. 5D, 1Dmk.III og 40D. Til opptak gjort av små motiv på lang avstand er ofte APS-C-kameraet i bruk, da det gir den lengste effektive brennvidden, som resulterer i minst mulig beskjæring.

Selvfølgelig. Jeg har ikke sagt noe annet.

 

Nei, jeg har ingen statistikk som tilsier det, men det blir feil å si at en 400/2.8 ikke gir effektiv brennvidde på 640mm fordi flesteparten av de som har råd til 400/2.8 også har råd til dyrere hus (les: 5D og 1D).

 

Som eksempelet mitt med den navnløse fotografen viser, er det ikke alltid man velger det beste - selv om man har midler til det.

Nuvel. Du viser et eksempel, som ikke beviser ditt synspunkt mer enn det beviser Toms synspunkt.

 

Jeg melder meg ut av diskusjonen, jeg orker den ikke, og jeg syns det blir litt tullete å hisse seg opp over en bagatell.

 

Men jeg håper du i alle fall ikke neglisjerer kvaliteten top pro-serien fra Olympus leverer. Den er helt udiskutabel. Period.

 

Så va de på an igjen, na na na na na

Den eneste gode sangen har har laget, i mine øyne.

Lenke til kommentar
omg.
15 brukere(s) leser i emnet (1 gjester og 0 anonyme brukere)

14 medlemmer: PMnormal, pybalto, sn0dig, Torbjørn T., _ART_, KimNK, thofle, Alchemist:, archanios, abraxa, Vegard_, MSc, and_mit, PlaCBo

 

Og med det; natta.

Hvem tror dere er den ene gjesten? :roll:

 

Julenissen :D

 

 

(Julenissen med den store tissen...)

uhm

sannsynligvis Marius som sjekker om vi snakker for mye dritt om han bak ryggen hans (eller akkuratt passe :p )

Lenke til kommentar
Jeg melder meg ut av diskusjonen, jeg orker den ikke, og jeg syns det blir litt tullete å hisse seg opp over en bagatell.

 

Men jeg håper du i alle fall ikke neglisjerer kvaliteten top pro-serien fra Olympus leverer. Den er helt udiskutabel. Period.

Jeg hisser meg ikke opp over en bagatell, jeg prøver å begrunne mine synspunkter.

 

Jeg har aldri neglisjert kvaliteten på Top Pro-serien til Oly, jeg har sagt at jeg hadde ønsket å sett en sammenligning mellom den og Canon L-optikk. Hvis den virkelig er så god som dere sier (jeg har null og niks erfaringer med Oly) så hadde jeg likt å sett det.

Lenke til kommentar
omg.
15 brukere(s) leser i emnet (1 gjester og 0 anonyme brukere)

14 medlemmer: PMnormal, pybalto, sn0dig, Torbjørn T., _ART_, KimNK, thofle, Alchemist:, archanios, abraxa, Vegard_, MSc, and_mit, PlaCBo

 

Og med det; natta.

Hvis du ikke har funnet sengen enda, kan du jo tenke litt på hva det ser ut som. Når man ser listen over lesere under tråden ser det ut som en flokk sultne gribber som venter på at en av debattantene skal dø snart. Litt Lucky Luke og Tøffe Tom (nei, ikke deg Tomsi)....

Lenke til kommentar
omg.
15 brukere(s) leser i emnet (1 gjester og 0 anonyme brukere)

14 medlemmer: PMnormal, pybalto, sn0dig, Torbjørn T., _ART_, KimNK, thofle, Alchemist:, archanios, abraxa, Vegard_, MSc, and_mit, PlaCBo

 

Og med det; natta.

Hvis du ikke har funnet sengen enda, kan du jo tenke litt på hva det ser ut som. Når man ser listen over lesere under tråden ser det ut som en flokk sultne gribber som venter på at en av debattantene skal dø snart. Litt Lucky Luke og Tøffe Tom (nei, ikke deg Tomsi)....

Det som er litt morsomt, det er at debatten var over for lenge siden, men det er ikke alle som har fått det med seg ...

 

Tøffe Tom - han er det ikke mange på dette forumet som vet hvem er. Den er vel laget av en italiener den ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg har aldri neglisjert kvaliteten på Top Pro-serien til Oly, jeg har sagt at jeg hadde ønsket å sett en sammenligning mellom den og Canon L-optikk. Hvis den virkelig er så god som dere sier (jeg har null og niks erfaringer med Oly) så hadde jeg likt å sett det.

Fair enough. Jeg kan undersøke med noen amerikanske bekjente om de kan sammenligne litt med Canon-utstyret sitt og Olympus-utstyret sitt. Mener å huske det er noen der som har både 5D med litt snaks og E-3 med litt snaks.

 

Garanterer intet, krever jo at de faktisk gidder å gjøre sammenligningen.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri neglisjert kvaliteten på Top Pro-serien til Oly, jeg har sagt at jeg hadde ønsket å sett en sammenligning mellom den og Canon L-optikk. Hvis den virkelig er så god som dere sier (jeg har null og niks erfaringer med Oly) så hadde jeg likt å sett det.

Fair enough. Jeg kan undersøke med noen amerikanske bekjente om de kan sammenligne litt med Canon-utstyret sitt og Olympus-utstyret sitt. Mener å huske det er noen der som har både 5D med litt snaks og E-3 med litt snaks.

 

Garanterer intet, krever jo at de faktisk gidder å gjøre sammenligningen.

Forventer heller intet, men det hadde som sagt vært morsomt å se hvor godt det faktisk er. :)

Lenke til kommentar
Tøffe Tom - han er det ikke mange på dette forumet som vet hvem er. Den er vel laget av en italiener den ?

 

Tom

Den var nok det, i likhet med datidens Donald-pockets (de med annenhver side i sorthvitt). En stor favoritt for meg i en periode jeg hadde stort behov for surrealisme og absurdisme. Sveitserost-skuddskader og annet sykt innhold, men kanskje ikke like morsomt for dagens unge.

Lenke til kommentar

Noe av det beste som eksisterer av tegneserier er Carl Barks i min bok. Tett fulgt av Don Rosa (i veldig mange tilfeller); så en del belgiere. Stikkord som Lucky Luke, Astrix, Tintin og Viggo burde vel konkretisere min smak.

 

That said, Sy Barry er ikke ille som Fantomettegner. Jeg har en original med dedikasjon fra ham. Samt Mort Walker, men han har tapt seg stort de siste trevde årene.

Lenke til kommentar
finnes det en slik konverterring (hvis det er det det heter) til Nikon D40, som ganger brennvidden med feks 1.5?

Det heter en "Tele-konverter", eller "TC" som det kalles.

 

Nikon har vel en egen konverter de kaller TC-14E eller noe sånn?

Ellers er det også versjoner fra blant annet Sigma, Kenko, Soligor m.m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...