Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hva jeg skal bruke nettsiden/"bloggen" min til. :hmm:

Det er ingen som er innom den uansett om jeg skriver noe eller ikke. Kanskje det hadde vært en ide å skrive ned "huskelapper"/guider etc. for meg selv?

Du bruker Mac, ikke sant? Slikt har vi Notational Velocity til, nemlig. (Om du i tillegg bruker iPhone/iPod touch/iPad syncer den automatisk med Simplenote. Usannsynlig sexy.)

Enda et nytt kamera? Dobbelt så mange kamerahus = dobbelt så bra bilder, antar jeg? Har såvidt brukt 7D, virker som et knallkamera. I likhet med det meste annet, strengt tatt.

Lenke til kommentar

Har Mac, ja :thumbup:

7D'en kostet meg 1000kr :p Det er en Konica Minolta.

Skal ut på Rosanes å teste den ut nå. Si ifra når du kommer til Vestfold, hadde vørt morsomt å ordnet et lite fototreff.

Edit:

Jeg har pakket opp min nye 7D. Litt av et kamera :p

Skal bli morsomt å høre om den er like treg som testene hevder.

Treg er den. Den er jo fra 2004, det er en stund siden det.

Men den er utrolig lik 850'en min. Sony har ikke kommet med mye nytt når det kommer til plassering av knapper og brytere. Menyene er også ganske lik Sony's.

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Men den er utrolig lik 850'en min. Sony har ikke kommet med mye nytt når det kommer til plassering av knapper og brytere. Menyene er også ganske lik Sony's.

Det er jo egentlig et godt tegn. Bl.a. så betyr det at det fortsatt er (eller var?) mange Minolta folk igjen hos Sony.

Lenke til kommentar

Konica Minolta 7D? Det var mer obskurt enn mine kunnskaper strekker til med (les: jeg er fersk i gamet). Kommer til å være på østlandet litt av og på fremover, kanskje vi kunne fått til noe rundt 10. august?

Har knipset et par-tre tusen bilder på tur i løpet av de siste ukene -- JPEG-filene har jeg grovsortert i Picasa, RAW-filene er bare slengt inn på disk (og sikkerhetskopiert, naturlig nok). Kan ikke si jeg gleder meg til å gå gjennom samme bunke bilder en gang til for å sortere ut det som er noe å samle på. Har også filmet noen gigabyte med video, der er terskelen for å gjøre stort av redigering enda høyere -- heldigvis går det i alle fall rimelig effektivt med epleprogrammer.

Lenke til kommentar

Konica Minolta 7D? Det var mer obskurt enn mine kunnskaper strekker til med (les: jeg er fersk i gamet). Kommer til å være på østlandet litt av og på fremover, kanskje vi kunne fått til noe rundt 10. august?

Konica Minolta (tidligere Minolta) ble kjøpt opp av Sony. Så vet vi det.

Lenke til kommentar

Et ting jeg som grønnsak inne foto lurer på. Jeg tar bilder i JPG + RAW, og legger alle bildene inn i Lightroom 3. Men hvordan sorterer man hva som er RAW og JPG eller se hva som er tatt i hvilket filformat? Det samme gjelder forsovet i Iphoto, skjønner ikke helt hvor filene RAW filene blir av og hva som er JPG eller RAW...

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Et ting jeg som grønnsak inne foto lurer på. Jeg tar bilder i JPG + RAW, og legger alle bildene inn i Lightroom 3. Men hvordan sorterer man hva som er RAW og JPG eller se hva som er tatt i hvilket filformat? Det samme gjelder forsovet i Iphoto, skjønner ikke helt hvor filene RAW filene blir av og hva som er JPG eller RAW...

Noen som kan hjelpe?

Hvis du ser på bildene i "biblioteket" bilde-stripen nederst på siden,så står det i feltet rett over Jpg eller CR2 når du klikker/peker på bildet.Jpg/raw ligger annen hvert.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja det syns jeg... Nå har jeg aldri trengt å betale for å bruke noe studio, men 1.000,- kr timen er da veldig drøyt... Det er ikke slik at blitsene blir så utrolig slitte.

Hva er det du stiller med i studioet ditt? 5-6 blitser med softboks, bikube, beauty-dish, 6-7 bakgrunner, visningsskjerm, reflektorer og rekvisita?

Er det sånn å forstå at kameraklubbens studio disponeres fritt av medlemmene? Hva befinner seg av utstyr/fasiliteter der?

Nei, vi har avgift for 2ukersleie av blitser. Studioet er ikke klubbens sitt.

Edit: gorpium: har du mange som leier til deg så du føler prisen er rett? Om folk skal betale 1000kr timer, dvs 3000,- første gang når de skal lære seg alt, tror jeg ikke du vil få mange gjengangere. 1000kr timen for et lokale er det drøyeste jeg har vært borti, glad jeg har full tilgang til et topp utstyrt studio uten å må betale en dags arbeid for én time.

Så ikke editen din. Hva vil det si å ha et "topp utstyrt studio"? Hva kvalifiseres som "topp" innen lys de har der? Det jeg tenker på er merke, etc.

Det jeg bruker for å begrunne topp studio er et stort studio med lys (er vel 5 eller 6 blitser) flere store forskjellige softbokser, beautydish, bikube, spor, bakgrunner, speil, skifterom, musikk, PC, rekvisita som stoler, leketøy, pels, vifte. Har aldri manglet noe i studioet.

Jeg vet ikke merkene på blitsene, men tror nok ikke det er noe driit.

I hemmane. Det har jeg lyst å prøve meg på. *sikle*

Tenker å gå all-out når jeg først skal ha meg studio.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe?

Velg Library module, velg å se bildene i grid mode(mange bilder), over bildene står det text, attribute, metadata og none. Velg Metadata. Hos meg står Date, Camera, Lens og på den siste velger jeg hva jeg ønsker. Ta å velg File type, neste øverst. Nå kan du sortere JPG for seg selv og RAW for seg selv hvis du ønsker.

Håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...