Sutekh Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Har sett en del av de der. Må jo lese lokalavisa hjemmefra Jeg er kanskje mest imponert over panoramaene som ble tatt i 1928. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Feil jorde er ikke umulig - mellomringer oppgis i mm (12mm, 16mm osv), mens 1.4 og 2 er faktorer som en telekonverter har. En telekonverter gir deg samme nærgrense som objektivet har, og ettersom den forlenger brennvidden, så vil du få litt bedre makroegenskaper. Men Sigma 30mm f/1.4 vil ikke passe på Sigma sine telekonvertere så det er ikke et alternativ. Ikke ville du ha fått så stor effekt hvis det hadde virket. Men med nok mellomringer så kan du flytte nærgrensen slik at du kan ta makro bilder. Men med mellomringer, så blir fokusområdet så smalt at du kun kan ta makrobilder. Ahh.. takk. Greit å få klarhet i dette ja Lurer litt på macro-objektiv kontra mellomringer. Dvs, er mest teorien jeg bør få kontroll på i starten. Har enda såpass mye igjen å lære på slik fotografering jeg driver med nå, at jeg ønsker ikke å begi meg ut i macroverdenen helt enda. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Greia er at jeg jo vurderer en Panasonic 45mm makro som teleobjektiv til min GF1. Og det jeg lurer på er hvordan skiller et bilde tatt med et makroobjektiv seg fra et bilde tatt med et annet objektiv med samme brennvidde, motiv og avstand, men som ikke er makro? Og da tenker jeg på motiv som ikke er ekstremt nærfoto, men generelle bilder som portrett, natur, arkitektur etc. Vanligvis så synker maks blenderåpning. Er usikker på om brennvidden også endrer seg. Det sistnevnte er ikke relevant i makroverdenen da det er forstørrelsesgraden vi er ute etter. 1:1, 1:2 osv. Ikke vanligvis, men alltid. Det er ikke alle som er klar over at blendertallene er definert for uendelig fokus. Når vi fokuserer inn i nærområdet endres den reelle lysstyrken drastisk. Man sier man "mister" lys, men det som egentlig skjer er at samme lysmengde spres utover en større bildesirkel. Det effektive blendertallet (som feks Canon ikke oppgir) forteller hvor mye lys som tilsynelatende "forsvinner" på veien. Teoretisk mister man to trinn ved fra uendelig til 1:1, men produsentene skifter brennvidde ved fokusering, og dermed blir lystapet mindre. Sånn ca. 1.5 trinn avhengig av produsent. Endret 19. juli 2010 av d0ppler Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Jeg skal hente en CS1 imorra. 600kr. må jeg ut med. Er ikke CS1 noe bra? Den er grei den, Men CS3 er bedre. Største forskjellen er følsomheten. Det var et stort poeng i de testene jeg leste; men om det betyr noe i praksis, er jeg usikker på. Vi får se. 600kr. er ikke ille. Skal hente den på Sem, like utenfor Tønsberg. Kjøpe, kjøpe, kjøpe.... Har nettopp bestilt ND500 filter (9trinn) med 77mm filtergjenger til KM 17-35mm f/2,8-4. Får KM 17-35mm og KM 7D med grep + div. utstyr om noen dager. ND500 kostet 472kr. KM 17-35mm kostet 2200kr. KM 7D + utstyr kostet 800kr. + porto. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Jeg gidder ikke lage en ny tråd i kompaktkameraforumet, derfor legger jeg bare spørsmålet inn her. Alle de som jeg leser svarerene til frekventerer denne tråden også. Jeg vurderer litt om jeg skal bytte ut kompaktkamera mitt. Jeg har et av de vanntette fra Olympus og det sliter litt med å ta gode bilder. Det jeg trenger av et kompaktkamera er *Rask og god autofokus *Mulighet for manuelle innstillinger Er det noen kompaktkameraer som tar bilder i 3:2 format? Det blir stort sett tatt bilder innendørs og av kidsa. Det var ikke så mange krav, men er det mulig å få tak i et ok kamera for rundt 2000 kr ? edit: La til en ting Endret 19. juli 2010 av Panerai Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Det var ikke så mange krav, men er det mulig å få tak i et ok kamera for rundt 2000 kr ? Tviler jeg på Men nå har jeg ikke oversikt på kompaktkamera så jeg kan jo ta feil. Finnes det i det hele tatt kompaktkameraer som har rask og god autofokus? Og innendørs bilder krever lysterk optikk og/eller ekstern blits for å gi gode bilder. Det er mulig at Panasonic LX3 kan være et alternativ. Den blir byttet ut nå med ny modell, så den bør komme på salg. Men noe særlig billgere enn 3 tusen tviler jeg på. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Vi får se. 600kr. er ikke ille. Skal hente den på Sem, like utenfor Tønsberg. Du er forløpig fornøyd, skjønte jeg Sem, ja. Det er ikke akkurat verdens navle Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Samsung EX1 og Canon S90 er de billigste av de gode P&S karene. Koster ca. 3K. edit: Vi får se. 600kr. er ikke ille. Skal hente den på Sem, like utenfor Tønsberg. Du er forløpig fornøyd, skjønte jeg Sem, ja. Det er ikke akkurat verdens navle Ble meget fornøyd Litt googling og nedlastning av 2 programmer så fikk jeg det til. Må først konvertere Sony log-fila til GPX-fil. Mulig jeg ikke trenger dette, har ikke sjekket ennå Jeg konverterer RAW-filene til DNG ved import i LR3. Åpner et program der jeg henter GPX-fila og bildene. Batch-saver alle bildene med GPS-data. Merker alle bildene som har fått GPS-data i LR3 og oppdaterer DNG-fila med de nye metadataene. Det høres værre ut enn det er. Endret 19. juli 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Det var ikke så mange krav, men er det mulig å få tak i et ok kamera for rundt 2000 kr ? Tviler jeg på Men nå har jeg ikke oversikt på kompaktkamera så jeg kan jo ta feil. Finnes det i det hele tatt kompaktkameraer som har rask og god autofokus? Og innendørs bilder krever lysterk optikk og/eller ekstern blits for å gi gode bilder. Det er mulig at Panasonic LX3 kan være et alternativ. Den blir byttet ut nå med ny modell, så den bør komme på salg. Men noe særlig billgere enn 3 tusen tviler jeg på. Nå tenker jeg ikke på superrask og supergod autofokus, men er interessert i kamera hvor det ikke tar 20 sekunder fra man trykker på knappen. Ved innendørsbilder er det helt ok å bruke den innebygde blitsen. Grunnen til at jeg ønsker et nytt kompaktkamera er fordi det er ikke alltid at DSLR er med. Og da er jeg litt lei av dårlige bilder. Edit: Noen her som har kjennskap til Canon Ixus kameraen? Endret 19. juli 2010 av Panerai Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Nå tenker jeg ikke på superrask og supergod autofokus, men er interessert i kamera hvor det ikke tar 20 sekunder fra man trykker på knappen. Ved innendørsbilder er det helt ok å bruke den innebygde blitsen. Grunnen til at jeg ønsker et nytt kompaktkamera er fordi det er ikke alltid at DSLR er med. Og da er jeg litt lei av dårlige bilder. Jeg kjøpte meg en Panasonic GF1 med 20mm f/1.7 til slikt bruk ... Men den passer kanskje ikke helt ditt budsjett. Men Panasonic eller Canon IXUS i den prisklassen bør ikke være helt for jævlig. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Nå tenker jeg ikke på superrask og supergod autofokus, men er interessert i kamera hvor det ikke tar 20 sekunder fra man trykker på knappen. Ved innendørsbilder er det helt ok å bruke den innebygde blitsen. Grunnen til at jeg ønsker et nytt kompaktkamera er fordi det er ikke alltid at DSLR er med. Og da er jeg litt lei av dårlige bilder. Jeg kjøpte meg en Panasonic GF1 med 20mm f/1.7 til slikt bruk ... Men den passer kanskje ikke helt ditt budsjett. Men Panasonic eller Canon IXUS i den prisklassen bør ikke være helt for jævlig. Hva er prisen på den da? Sjekka JP og så at den lå på ca 6000kr. Det er litt i overkant foreløpig. Endret 19. juli 2010 av Panerai Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Sjekka JP og så at den lå på ca 6000kr. Det er litt i overkant foreløpig. Det var da f@€n ta så billig. Kostet 7.000, for noen uker siden! Jeg foreslår en mellomting. Canon S90 eller Panasonic LX3. De er ikke alt for dyre og er blandt det bedre i kompakt-klassen. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Sjekka JP og så at den lå på ca 6000kr. Det er litt i overkant foreløpig. Det var da f@€n ta så billig. Kostet 7.000, for noen uker siden! Jeg foreslår en mellomting. Canon S90 eller Panasonic LX3. De er ikke alt for dyre og er blandt det bedre i kompakt-klassen. Tror nok det er et fornuftig valg. Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Har meget lyst å prøve meg i studio. Tenkte å bare kaste det ut der. Føler 5DIIen min gråter etter et studio. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Har meget lyst å prøve meg i studio. Tenkte å bare kaste det ut der. Føler 5DIIen min gråter etter et studio. Du kan prøve deg i mitt for 1000 kr timen. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Har meget lyst å prøve meg i studio. Tenkte å bare kaste det ut der. Føler 5DIIen min gråter etter et studio. Du kan prøve deg i mitt for 1000 kr timen. Det håper jeg var en spøk, men tanke på kjøp/salg/annonsereglene og den brutale prisen. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Ja det syns jeg... Nå har jeg aldri trengt å betale for å bruke noe studio, men 1.000,- kr timen er da veldig drøyt... Det er ikke slik at blitsene blir så utrolig slitte. Hva er det du stiller med i studioet ditt? 5-6 blitser med softboks, bikube, beauty-dish, 6-7 bakgrunner, visningsskjerm, reflektorer og rekvisita? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg vil bare gi dere en vennlig påminnelse om fotokonkurransen. Har fått inn svært få bidrag, til tross for at innleveringsfristen er nå på søndag (25.07). Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Ja det syns jeg... Nå har jeg aldri trengt å betale for å bruke noe studio, men 1.000,- kr timen er da veldig drøyt... Det er ikke slik at blitsene blir så utrolig slitte. Hva er det du stiller med i studioet ditt? 5-6 blitser med softboks, bikube, beauty-dish, 6-7 bakgrunner, visningsskjerm, reflektorer og rekvisita? Er ikke snakk om at blitsene blir slitt. Bare det å ha et egnet rom til bruk for studiofotografering koster masse før en eneste reflektor/mjukboks/bakgrunn er blitt kjøpt inn. Husk også at vedkommende som leier deg studioet er kapabel til å ta disse bildene selv, uten deg som fotograf, og du har ingen problem med å gå i pluss etter at studioleien er betalt, med mindre du underpriser deg kraftig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå