sn0dig Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Godt det da. Men jeg tviler på at de som er i juryen er kompetente fotografer Sikkert folk som jobber på lageret hos Multicom Edit: Jeg ser det for meg nå.. Kjerring fra kontoret: "Jeg liker veldig godt dette bildet, fordi det minner meg om når jeg og kjæresten min var i New York Endret 18. juli 2010 av sn0dig Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Som kanskje noen har fått med seg så foregår det et lite sykkelløp i Frankrike disse dager. Boston.com viser oss noen herlige bilder fra rittet. Mange spennende bilder! Herlig! Akkurat som bildeserien de samlet sammen etter Vancouver-OL. Likte spesielt det første bildet, og det av han som blir lappet sammen i fart etter å ha blødd over hele medic-motorsykkelen Hva er det billigste 16gb-minnekortet (CF that is) man kan kjøpe med godt samvittighet? Tar sjeldent lange serier av bilder. Har per i dag et Apacer-kort jeg fikk med da jeg kjøpte 5Den - er dog ikke helt trygg på at det (minnekortet, ikke kameraet ) ikke blir fubar, kanskje uten grunn? Noen krav til skrivehastighet? Sandisk Ultra 30 MB/s (nyeste Ultra uten nummerering, ikke første generasjon) er ganske rimelig. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Noen krav til skrivehastighet? Sandisk Ultra 30 MB/s (nyeste Ultra uten nummerering, ikke første generasjon) er ganske rimelig. Kommer Ultra i 30MB/s nå? Jeg husker de gode gamle dagene når Extreme III kom i 20MB/s, og når det ble oppdatert til svimlende 30MB/s... Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Noen som klarer å forklare hvordan makro påvirker bildeutsnittet sammenliknet med tilsvarende brennvidde uten makro? Jeg har lest teorien 1:2 og 1:1 og sånn, men det gjør meg ikke klokere. Blir utsnittet "mindre" og "nærmere" pga forstørring? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Ikke noe krav til skrivehastighet egentlig, eneste gangen jeg har hatt problemer med det var da jeg av en ellerannen grunn tok timelapse med to bilder i sekundet @ 21mp - noe som er overkill på alle måter. Får lete etter noe Sandisk eller Lexar - vet ikke helt om jeg stoler på de andre jallamerkene. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Kommer Ultra i 30MB/s nå? Jeg husker de gode gamle dagene når Extreme III kom i 20MB/s, og når det ble oppdatert til svimlende 30MB/s... Sandisk har sluttet med romertall på kortene sine. Nå får du Ultra 30MB/s, Extreme 60MB/s og Extreme Pro 90MB/s. Endret 18. juli 2010 av ventle Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) ved 1:1 vil en gjenstand på 1cm dekke 1cm på sensoren til kamera ved 1:2 vil en gjenstand på 1cm dekke 0,5cm på sensoren ved 2:1 vil en gjenstand på 1cm dekke 2cm på sensoren ergo, du vil få et større "utsnitt" ved 1:2 enn 1:1, dvs du kommer "nærmere" ved 1:1. (blir mer detaljert) edit : det var spørsmålet til Bykatt jeg svarte på.. Endret 19. juli 2010 av d0ppler 1 Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg husker før i tida, jeg. Når Sandisk leverte minnekortene sine med sveiv. jeg klarte såvidt å sveive til 3 MB/s, noe som var ganske imponerende på den tida. Dette var lenge før filmen kom. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Noen som klarer å forklare hvordan makro påvirker bildeutsnittet sammenliknet med tilsvarende brennvidde uten makro? Jeg har lest teorien 1:2 og 1:1 og sånn, men det gjør meg ikke klokere. Blir utsnittet "mindre" og "nærmere" pga forstørring? Jeg er ikke sikker på at jeg forstår nøyaktig hva du spør om her, men... -jeg svarer jo allikevel Det er normalt at synsvinkelen, som man vanligvis tenker på som en direkte funksjon av brennvidden, forandrer seg under fokusering fra nærgrensen til uendelig. Er det det du tenker på? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Jeg skal hente en CS1 imorra. 600kr. må jeg ut med. Er ikke CS1 noe bra? Den er grei den, Men CS3 er bedre. Største forskjellen er følsomheten. Det var et stort poeng i de testene jeg leste; men om det betyr noe i praksis, er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Jeg husker før i tida, jeg. Når Sandisk leverte minnekortene sine med sveiv. jeg klarte såvidt å sveive til 3 MB/s, noe som var ganske imponerende på den tida. Dette var lenge før filmen kom. Måtte skrive inn tallene til bildefilen på maskin selv, jeg - hadde én enkelt LED-lampe på kameraet, jeg, som blinket tallene i morsekode. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Noen som klarer å forklare hvordan makro påvirker bildeutsnittet sammenliknet med tilsvarende brennvidde uten makro? Jeg har lest teorien 1:2 og 1:1 og sånn, men det gjør meg ikke klokere. Blir utsnittet "mindre" og "nærmere" pga forstørring? Jeg er ikke sikker på at jeg forstår nøyaktig hva du spør om her, men... -jeg svarer jo allikevel Det er normalt at synsvinkelen, som man vanligvis tenker på som en direkte funksjon av brennvidden, forandrer seg under fokusering fra nærgrensen til uendelig. Er det det du tenker på? Jeg tror utrolig nok at DOppler forsto spørsmålet mitt. Jeg forsto forsåvidt svaret hans, men ikke sikker på hvordan normale objektiv forholder seg til forstørrelse. Greia er at jeg jo vurderer en Panasonic 45mm makro som teleobjektiv til min GF1. Og det jeg lurer på er hvordan skiller et bilde tatt med et makroobjektiv seg fra et bilde tatt med et annet objektiv med samme brennvidde, motiv og avstand, men som ikke er makro? Og da tenker jeg på motiv som ikke er ekstremt nærfoto, men generelle bilder som portrett, natur, arkitektur etc. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Det vil da ikke være noen forskjell på 45mm makro og ett hvilket som helst annet objektiv med 45mm brennvidde. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Greia er at jeg jo vurderer en Panasonic 45mm makro som teleobjektiv til min GF1. Og det jeg lurer på er hvordan skiller et bilde tatt med et makroobjektiv seg fra et bilde tatt med et annet objektiv med samme brennvidde, motiv og avstand, men som ikke er makro? Og da tenker jeg på motiv som ikke er ekstremt nærfoto, men generelle bilder som portrett, natur, arkitektur etc. som ventle sier, så vil 45mm-en brukt som et vanlig 45mm objektiv; oppføre seg likt med et annet objektiv på 45mm. Det er først når du fotografer makro at objektivet kan oppføre seg anderledes. Vanligvis så synker maks blenderåpning. Er usikker på om brennvidden også endrer seg. Det sistnevnte er ikke relevant i makroverdenen da det er forstørrelsesgraden vi er ute etter. 1:1, 1:2 osv. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Hvordan blir da den faktoren med tanke på mellomringer? Kan man få et objektiv til å fungere som en macro med slike? Eks: 30mm 1.4 med et sett mellomringer feks 1.4 og 2, blir da: ??? Mulig jeg er helt på jordet nå.. feil jorde er også mulig Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Hvordan blir da den faktoren med tanke på mellomringer? Kan man få et objektiv til å fungere som en macro med slike? Eks: 30mm 1.4 med et sett mellomringer feks 1.4 og 2, blir da: ??? Mulig jeg er helt på jordet nå.. feil jorde er også mulig Feil jorde er ikke umulig - mellomringer oppgis i mm (12mm, 16mm osv), mens 1.4 og 2 er faktorer som en telekonverter har. En telekonverter gir deg samme nærgrense som objektivet har, og ettersom den forlenger brennvidden, så vil du få litt bedre makroegenskaper. Men Sigma 30mm f/1.4 vil ikke passe på Sigma sine telekonvertere så det er ikke et alternativ. Ikke ville du ha fått så stor effekt hvis det hadde virket. Men med nok mellomringer så kan du flytte nærgrensen slik at du kan ta makro bilder. Men med mellomringer, så blir fokusområdet så smalt at du kun kan ta makrobilder. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 For vanlige, ikke-makroobjektiver blir forstørrelsen lik brennvidde delt på lengden av mellomringene. Setter du 30mm mellomringer bak en 30mm skal du få 1:1-forstørring. (dette gjelder naturligvis mellomringer uten glass inni) Lenke til kommentar
arela Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Generelt sett, så er vel et makroobjektiv laget med flatere fokusfelt og for å yte best mot nærgrensen. Derfor vil i de flese tilfeller et annet 45mm objektiv være bedre mot uendelig enn en 45mm makro, men her spiller også andre ting inn (bl.a når de er kontruert). Det kan nevnes at Zeiss 100mm makro går kun til 1:2 pga at den er konstruert for å yte godt også mot uendelig. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Dette er en ganske interessant måte å gjennomføre fotoreportasjer på. http://www.bt.no/multimedia/panorama/ Alt sammen er serier med 360°-panoramaer. Har ikke sett det bli brukt på den måten før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå