Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Maks irriterende å bo to forskjellige steder, gitt. Sitter i ett hus og skal ha tak i bilder fra det andre ...

Ekstern HDD eller en bærbar PC er vel løsningen?

 

Det er jo selfølgelig en løsning, ja. Men nå har jeg ikke tilgang på noe slikt for øyeblikket, og det er en uke til jeg får hentet dem. Men jeg trenger nok et eller annet å frakte dem med til andre ganger.

Lenke til kommentar

Det er en såkalt "hoppe på en fot og synge nasjonalsangen"-prosedyre.

 

Først åpner en batteriluken på kameraet. Så trykker en 'meny' + 'ok'. Så trykker man 'opp', 'ned', 'venstre', 'høyre'. Så trykker man ned utløseren. Så trykker man 'opp', 'venstre', 'ned'. Så trykker man ned utløser og 'ok' samtidig.

 

Da skal man komme til en meny med overtitlene "Prog" og noe annet.

 

Første rubrikk skal settes til "10", andre rubrikk skal være "0" for ISO50. ISO kan økes i tredjedels steg (50, 64, 80, 100, 125, 160, 200 osv.), så man kan endre fra 50 til 10 000.

 

ISO 10 000 er 23.

 

Den valgte ISO-verdien vil opprettholdes helt til man endrer ISO-verdien manuelt, og den vil fortsette om man slår av kameraet.

 

Bildet det jeg viste frem er tatt på ISO10000. Men det har i mine øyne alt for mye støy, så jeg vil prøve meg frem med lavere verdier for å finne en gylden middelvei. :)

Lenke til kommentar
Bildet det jeg viste frem er tatt på ISO10000. Men det har i mine øyne alt for mye støy, så jeg vil prøve meg frem med lavere verdier for å finne en gylden middelvei. :)

Selvfølgelig - ISO 10000 er nok ikke særlig brukbart i praksis, men å finne en ISO-hastighet som du er fortrolighet med er bra.

 

Høres artig ut. :)

Lenke til kommentar
Synes faktisk ikke ISO 10.000 var så ille, det minner litt om T-Max 3200 framkalt i Rodinal, til noen ting kan det faktisk fungere. Ikke så mange ting vel og merke...

Mange er kanskje et relativt begrep, men jeg kan se meg selv bruke det noen ganger. Men litt lavere hadde ikke skadet for mye.

Lenke til kommentar
Merk deg spørsmålet til gissan: Hva har Oly av god optikk over 500mm?

Nettopp..

 

Canons 400/2.8 blir jo 640mm effektivt (40D), mens 500/4 (en slager blant fugleinteresserte) gir 700mm brennvidde effektivt. I tillegg har man jo 600/4, 800/5.6 - samt versjoner fra Sigma (som etter det jeg vet ikke produserer med fatning for Oly?) som burde tilfredsstilt de aller fleste..

Lenke til kommentar
Merk deg spørsmålet til gissan: Hva har Oly av god optikk over 500mm?

Det er vel her vi må begynne å regne på crop. 300mm på Oly, tilsvarer 600mm på en Canon 1Ds (Mkxx) og 5D, 460mm på 1D (Mkxx) og 375mm på en xxD/xxxD. Og ettersom de fleste som bruker en 500mm bruker den på 5D, 1D eller 1Ds, så er nok den sammenlignen mer fornuftig enn det man skulle tro ved første øyenkast.

 

Dere fanboys må lære dere at det finnes andre som kan lage snadder :tease:

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...