Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

knappen ser jeg ikke for meg, har du et bilde?

post-55736-1279224211,7913_thumb.png

Mulig jeg spør dumt. :p

Føler meg n00b som spør sånn.

DOF preview er knappen over der, den du har markert er vel en programmerbar knapp. Det er ihvertfall det på D300. Se i menyen hva du kan velge at den skal gjøre.

Lenke til kommentar

siste post fra sn0dig: omvendt på d80 og d90. rett på d300 tror jeg

alle andre på sisteside; ja, har retta opp feilen. trodde han mente en knapp på objektivet, så forstod ikke helt. les min forrige post for bevis ;)

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

Satt og klådde på D80-en til dama i stad. Under objektivet er det en knapp. Når man trykker på den så klikker det. Hva er den knappen til?

On the left side of the camera front are two unlabelled buttons, the bottom is depth of field preview, press and hold this button to stop the lens down to the selected aperture. The top button is the customizable 'FUNC' button, the exact function of this button can be set via CSM 16, although it defaults to displaying the ISO sensitivity on the viewfinder status bar and top control panel when pressed. On the right side of the camera we have the flash button, bracket mode and just below the lens release the focus mode lever.

Kilde

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på en ting når jeg er ute å fotograferer, gjerne landskap. Det er en metode i photoshop man kan bruke for å få hele bildet korrekt eksponert, altså sånn det ser ut med øyet. Det var noe med blending, der du bruker burn og dodge tool elns, finnes det en grei guide til det? Har søkt litt rundt på google, men får opp feil slags guide.

Lenke til kommentar

^^ Du må ta flere eksponeringer. Det nytter ikke med en eksponering.

Edit: det er mulig den guiden inkluderte det da.. Men det er ikke så vanskelig at det skal være behov for en guide. Du trenger ikke noen annet en viskelæret..

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Var salg/nattåpent på Japan Photo (blandt annet) her i byen i kveld, og jeg kunne ikke unngå og kjøpe dette når jeg hadde litt ekstra penger. :whistle: Prøvde den så vidt på veien hjem, og foreløpig elsker jeg den. :love:

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Var salg/nattåpent på Japan Photo (blandt annet) her i byen i kveld, og jeg kunne ikke unngå og kjøpe dette når jeg hadde litt ekstra penger. :whistle: Prøvde den så vidt på veien hjem, og foreløpig elsker jeg den. :love:

Gratulerer. Hvilken by? Var det noen spennende lokale tilbud på JP?

Lenke til kommentar

^^ Du må ta flere eksponeringer. Det nytter ikke med en eksponering.

Edit: det er mulig den guiden inkluderte det da.. Men det er ikke så vanskelig at det skal være behov for en guide. Du trenger ikke noen annet en viskelæret..

Joda, vet at jeg trenger flere eksponeringer. :wee:

Kan bare tenke meg det hadde vært litt kos med en guide.. Sånn for å få inn alt riktig vei. Men når jeg visker bort, må jeg skru ned flow for å få bort kantene? Hvis ikke ser det faktisk ut som at jeg har brukt et viskelær..

Lenke til kommentar

Flow 100%, Opacity 100% for det meste av forgrunnen, og lett litt på den etterhvert. Hardness 0% og stor børste.. Gjør det i grove steg, ikke prøve deg på noe langs-kanten visking med firkantet 1px viskelær. Det vil aldri se bra ut.. For himmelen trenger ikke opacity å være 100%.

Du må prøve deg fram.

Lenke til kommentar

Hardness ja. Det var nok den jeg glemte.. Glemte forøvrig at den lå der du kunne velge hvilken brush du ville ha. Det som gjenstår nå er vel egentlig bare flere eksponeringer jeg kan prøve det på. De siste bildene som har blitt tatt har ikke vært allverdens.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Gratulerer. Hvilken by? Var det noen spennende lokale tilbud på JP?

Takk, det var/er i Bergen. Av spennende tilbud var det jo selvfølgelig det jeg benytta meg av (altså objektivet til 2499kr), ellers 10 og 20% avslag på forskjellige merker (ojektiver). I tilegg fikk jeg med Creative Zen 4GB til 199kr. :love:

Var også forskjellige kameraer som gikk ganske billig, men det var fordi de hadde kanskje 1-3 stk igjen, blandt annet et kompaktkamera som gikk for 1 kr. Det var førstemann til mølla da, så det forsvant vel tidlig idag. Var flere ting som fristet, f.eks. fotobøker, ringblits til (1499kr tror jeg). Ellers husker jeg ikke så mange flere spesifikke tilbud. Ble etter hvert ganske opptatt med å prøve å bestemme meg for om jeg skulle gå for f/1,8 eller 1,4. :p

Er kanskje andre Bergensere her inne som gjorde et kupp i kveld? Uansett så var det masse liv der og vi hørte stadig "nei den gikk vi akkurat tom for" elns.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hun får sikkert godt betalt for det da. :p Men hun var så grei at vi får sende pm til JPstoney om at han får fikse lønnstillegg. ;)

Lenke til kommentar

Wiciwato: Jeg tror du er på vei ut i røff sjø nå. Det høres ikke ut som du har all verdens PS kunnskaper, og jeg tror ikke du vil komme ut med noe bra, overgangene kommer garantert til å ødelegge. Hva med å heller jobbe i rawkonverteren og ikke så veldig selektivt.

Haha, whaaat. Ikke prøv å si at jeg ikke har ps-kunnskaper! Jeg er bare litt glemsk, det er alt. :wee:

Det visste seg å være hardness som ødela alt, for når jeg prøvde nå gikk det fint, akkurat slik ingardj hadde vist meg i en pm, selvom jeg gjorde det litt fort og sloppy.

Jeg får komme meg ut imorgen og ta et par brukbare eksponeringer og erase de sammen til et flott mesterverk bare for å bevise at jeg ikke er på røff sjø. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...