Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei!

Noen som har noen photoshop-tips for å få helt klare fine øyne?

Dette er en del av et bilde jeg fant på nettet, vet ikke hvem som eier det, men håper uansett det går bra å bruke en så liten del av det..

øyne lignende dissepost-209260-1279097528,2122_thumb.jpg

Riktig lys er det beste utgangspunktet, så kan du forsterke effekten i Photoshop med f.eks. dodge/burn/curves.

Lenke til kommentar

Ett klart bilde av ett øye er bare ett avtrykk av lyset som reflekteres fra øyet. Skal du ha ett klart bilde av ett øye må du da enten sørge for at det kommer noe lys på det som kameraet ditt er i stand til å registrere - ellers må du tegne selv i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar

Jeg har vært i en uendelig ekstase tross en sykt dårlig dag med familien og drit. Dette er en fryd. Batterigrepet er herlig, men er det en måte å få vekk fokusmodus for triggeren og heller ha den kun på AF-ON?

Ta deg en tur innom C.fn IV.

En liten oppfølging på dette punktet.

Det er riktig som ventle sier at muligheten for å justere dette finner du under C.Fn IV. Dette ligger under kamerajusteringer (nr 2 fra høyre).

Her velger du så første menypunktet, hvor det er 5 forskjellige valg.

Det er 2 av valgene som deaktiverer AF på utløserknappen og det er valg 2 og 3 (første valg er 0, så det er reelt punkt 3 og 4 på listen)

Forskjellen på valg 2 og 3 er følgende.

Ved valg 2 så flyttes kun autofokus til AF-ON knapp på baksiden. Utløseren fungerer ellers som ved orginalt oppsett (kontinuerlig lysmåling så lenge knappen trykkes halvveis ned)

Ved valg 3 så flyttes også autofokus til AF-ON, men i tillegg så vil lysmålingen som foretas i det man trykker utløserknappen halvveis ned låses på målingen som den får i det man trykker.

Slik jeg ser det så kan nr 2 være aktuell dersom man tar mange bilder etter hverandre og lysforholdene endres kjapt, dvs at man ikke slipper utløserknappen opp mellom hvert bilde som blir tatt.

Nr 3 (som jeg bruker) finner jeg fornuftig i situasjoner hvor jeg bruker spot måling for å finne riktig eksponering på et gitt punkt i bildet. Dette kan være situasjoner der omgivelsene enten er mye mørkere eller lysere en selve objektet man ønsker å fotografere. (her kan man trykke utløser halvveis ned for så å rekomponere bildet før man trykker utløseren helt ned for å ta bildet).

Når det gjelder AF-ON knappen så benytter jeg den på følgende måte.

Jeg har på forhånd valgt at AF er innstillt på AI Servo.

Jeg kan da benytte AF-ON knappen både som AI Servo ved at jeg konstant holder knappen inne og kan følg objektet som beveger seg, eller jeg kan trykke og slippe knappen for å låse fokus på et bestemt objekt.

Håper dette kunne utdype funksjonen litt.

(beklager litt "teskje", men tror dette kan være en fin informasjon for flere med litt forskjellig erfaringsgrunnlag)

Lenke til kommentar

Sjekk ut festivalens hjemmeside. Der pleier det å stå litt mer om hva som tillates.

I forbindelse med Norwegian wood så varierte det fra dag til dag (ut fra hva artistene satt til krav) Alt av kamera forbudt under Van Morrison, mens under konserten med Mark Knopfler så var enkle speilrefleks tillatt. (jeg kom inn med en 5D II + 85 1.8)

Ellers så settes ofte grensen enten ved speilrefleks/utskiftbart objektiv.

Et annet kriteria som ofte blir trukket frem er muligheten for å filme med speilrefleks kameraet.

Anbefaler å ta kontakt med den aktuelle festivalen for å avklare hva de setter som grense.

Lenke til kommentar

Sjekket nettsidene men det står kun

"Følgende er ikke lov å bringe med inn på festivalområdet:

Profesjonelt foto-, video- og lydopptaksutstyr...."

Kjipt at det skal være sånn, men skjønner det jo litt.

Tror de fleste her på AKAM ikke anser et canon 500D som profesjonelt. Regner med at hvis du treffer de rette vaktene så slipper du inn med den + 50 mm (18-55), kansje litt verre med 70-200 whistle.gif.

Dersom man ikke kommer inn så har de fleste festivaler oppbevaringsmuligheter (mot en avgift) for slikt utstyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Kjøss meg i ræ**a... ekte eller ikke..? Who cares..!! Me want.. me so horny.. :dribble:

post-44035-1279115808,5395_thumb.jpg

Regner med at du må bruke minimum f/8 for å få med ansiktet på hu der.. ;)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...