Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen her som skjønner elektrisitet godt nok til å kunne betrygge meg til å gå ut neste gang det tordner og lyner? Om jeg står på berg i gummistøvler, kan lynet da slå ned i meg? Står jeg på en høyde med kamera og aluminium- /og jernstativ som en jævla lynavleder, hva kan gjøres for å hindre i å få lynet i meg?

det letteste hadde vært og sette opp en jern stang i nærheten av der du står, og sørge for at den er høyere en deg

Lenke til kommentar

Har også lurt på hva som egentlig er forsvarlig mtp. fotografering ute i lyn- og tordenvær. Var jo et helt latterlig lysshow her i natt, og strømmen på hele Kolbotn forsvant visstnok i 5 min...

Ble dessverre ingen bilder, rett og slett fordi jeg ikke turte å bevege meg utendørs. Utsikten fra stuevinduet er heller ikke særlig å skryte av...

Lenke til kommentar

Er ganske kult med lynbilder, og det er heller ikke spesielt vanskelig om man kan å ta relativt ok landskapsbilder, men kyllingen i meg kommer frem hver gang det er lyn og torden her i Trondheim. Regner med det beste er å ta det når det er på avstand, men da er det sjeldent man får mye til varsel.

Lenke til kommentar

Den var nok på sensoren. Var bare det at jeg så den i VF men ikke i objektivet og speilet. Var i fokus hele tiden.

Det høres ut som dritt på mattskiva.

Jepp, og det var nok en tilfeldighet at det ble borte samtidig som sensorrensen. Ingenting av det sensorrensen fjerner kan ses i søkeren.

Lenke til kommentar

Heh, jeg har et par batterier til 350Den min, som jeg betalte 5 dollar for (for begge that is!) - fungerer overraskende nok bedre enn orginalbatteriet. :p

Når det er sagt, vet jeg at noen nyere kamera som 5D II og 7D (som du har iirc?) krever batterier med elektronikk i for å lade i orginalladder, samt for å vise batteristatus.

Lenke til kommentar

Noen her som skjønner elektrisitet godt nok til å kunne betrygge meg til å gå ut neste gang det tordner og lyner? Om jeg står på berg i gummistøvler, kan lynet da slå ned i meg? Står jeg på en høyde med kamera og aluminium- /og jernstativ som en jævla lynavleder, hva kan gjøres for å hindre i å få lynet i meg?

Det viktigeste er å ikke ha på seg noe som har en høy strømpotensiale,så et gullkjede,ring,klokke etc burde være igjen inne.

Stå med beina adskilt "ca 0.5 meter" og holde en lav profil,og for guds-skyll ikke stå under et enslig tre eller i nærheten av noe som er høyere en deg,hvis lynet slår ned i treet vil du som står under bli endel av nedslaget,Det og oppholde seg i vann eller oppholde seg i en større sølepytt er heller ikke noe spesielt smart.

Ca 40% av de som blir truffet av lynnedslag dør.

Et stativ leder strøm "dette inkluderer også karbonstativer" så ikke stå eller hold det unødvendig.

Hvis du er i faresonen så er du for nærme til og ta bilder,det aller beste er faktisk å sitte i en bil,det er mer tryggere enn og være innendørs.

Ble masse bilder på meg i går kveld men alle var lyn-frie :mad:

Det positive* er at denne aktiviteten vil foregå de neste 10 dagene,men det er helst fra Bergen og nordover det kan skje.

*fra en fotografs perspektiv :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Lynet passerer gjerne flere tusen meter med luft , som isolerer utmerket i seg selv, så det viktigste du kan gjøre er å ikke stikke opp av terrenget .. Om du stiller i gummmistøvler eller med og uten gullsmykke vil ikke spille noen rolle. Kan man gå gjennom tusen meter med luft , så er en gummistøvel minste hindring...

Sitter du i en bil så er du til en viss grad beskytta, ikke pga gummihjula som mange tror , men det faktum at bilen lager ett metallbur rundt deg som leder strømmen bedre enn kroppen din. Men slå lynet ned i bilen , så vil det ikke være behagelig :)

Lenke til kommentar

Etter å ha vært dårlig en ukes tid på hvaler og kom hjem for å ligge i senga like lenge dro jeg til legen og jeg har tydeligvis fått kyssesyken, så har fått beskjed om å holde meg helt i ro, så jeg håper ikke det blir noen lynmotiver i Trondheim.

Sett dagens 3 film nå, tipper jeg runder de to neste i kveld.

Lenke til kommentar

Sitter du i en bil så er du til en viss grad beskytta, ikke pga gummihjula som mange tror , men det faktum at bilen lager ett metallbur rundt deg som leder strømmen bedre enn kroppen din. Men slå lynet ned i bilen , så vil det ikke være behagelig :)

Et såkalt Faraday bur: http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

EDIT:

http://www.youtube.com/watch?v=lv006jJjo6w

Francis :)

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Du kunne kjøpt hos Altitec - de er nok rimeligere. Og de har jeg bare god erfaring med.

Jo, har selv kjøpt fra dem til både 350D og 30D, men de har ikke inne uorginalt batteri til 7D. Også er det jo som det Ole_Gunnar sier noe elektronikk i de batteriene. Orginalt hos Altitec koster 998,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...