Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ekstreme lukkertider?

Bingo. Pluss x antall forsøk og litt flaks. Og så skader det ikke med litt gjennomtenkt komposisjon heller :)

Gi meg et eksempel på gjennomtenkt komposisjon om du orker og har tid..

Hvilken lukkertid tror du er grei? Så treg som 30sek eller holder det med 10 - 20 sek...

ISO?

Mange spm her, beklager :blush:

Endret av BeeGee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ang. komposisjon så er det vel bare å finne seg et sted som ser greit ut å skyte mot, og håpe at lynet kommer i nærheten der? Er det jeg har gjort i alle fall. Eks.

post-145158-1279015509,9576_thumb.jpg

Lenke til kommentar

God komposisjon kan være så mangt. tenk på ett landskapsbilde du liker godt, og prøv å få til det samme med lynet i tillegg (her trengs en god del tålmodighet og flaks for å få til noe som fungerer...). Jeg vil bare frem til at ett bilde av ett lyn alene er ikke nødvendigvis nok til å gi ett godt bilde, en setting rundt det kan bidra til å gjøre det hele litt mer spennende.

lukkertid bør være så lang som mulig, det øker sjansen for å få med lynglimtet. Blender og ISO må matches med lukkertiden for å få riktig eksponering på omgivelsene. Samtidig vil både blender og ISO (men ikke lukkertiden) påvirke hvordan lynet selv blir fanget av kameraet, og hva som er riktig kombinasjon av alt dette i en gitt situasjon er det kun prøving, feiling, erfaring og trening som kan fortelle deg. Det er bare å komme seg ut når du hører tordenskrallet neste gang :)

Lenke til kommentar

God komposisjon kan være så mangt. tenk på ett landskapsbilde du liker godt, og prøv å få til det samme med lynet i tillegg (her trengs en god del tålmodighet og flaks for å få til noe som fungerer...). Jeg vil bare frem til at ett bilde av ett lyn alene er ikke nødvendigvis nok til å gi ett godt bilde, en setting rundt det kan bidra til å gjøre det hele litt mer spennende.

lukkertid bør være så lang som mulig, det øker sjansen for å få med lynglimtet. Blender og ISO må matches med lukkertiden for å få riktig eksponering på omgivelsene. Samtidig vil både blender og ISO (men ikke lukkertiden) påvirke hvordan lynet selv blir fanget av kameraet, og hva som er riktig kombinasjon av alt dette i en gitt situasjon er det kun prøving, feiling, erfaring og trening som kan fortelle deg. Det er bare å komme seg ut når du hører tordenskrallet neste gang :)

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette, jeg tror jeg forstår nå.

Har en del å lære meg enda hva angår bilder i mørke omgivelser etc, men har kjøpt meg et stødig stativ så skal ut å øve og øve og øve.

Hvordan matcher man best Iso og blender? Altså at man justerer de parallelt? Høy Iso og stor blender?

Lenke til kommentar

Prøvde ta bilde av lynet igår, merker jeg trenger noe "litt" videre enn 85mm gett ;P

Prøvde selv med 35mm, funket fett. Men lynet ville ikke bli tatt bilde av :hm:

Fikk et bilde hvor jeg fanget to lyn, men da var fokusen på bærtur :blush:

Lynet her ville bli tatt bilde av, men begrensa hva man får med @ 85mm ;P

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er hos Canon, men den NPU kortet til Nikon er helt ubrukelig.

Ser ingen spesielle fordeler, som jeg ikke skal klare å skaffe meg i butikken hvor utstyret er kjøpt.

CPS har ikke store fordeler for meg. Høydepunktet er egentlig CPN Magazine og medlemskortet, for å være litt cheesy.

The CPS programme offers professional users of Canon photographic and video products exclusive, free access to a range of benefits. These include access to CPS support teams at major international and local events; a priority repair service; and local CPS support in selected European countries. Depending on your level of CPS membership, free back-up equipment loans during repairs are available.
Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Ah, fikset med sensor clean x2. PHEW! new_woot.gif

Men hjelper sensorclean viewfinderen? Trodde bare det hjalp sensor. Har slitt med deg jeg også på EOS 7D. Byttet tom inn det første men når jeg kom hjem med nr2 var det på den også.

Lenke til kommentar

Ah, fikset med sensor clean x2. PHEW! new_woot.gif

Men hjelper sensorclean viewfinderen? Trodde bare det hjalp sensor. Har slitt med deg jeg også på EOS 7D. Byttet tom inn det første men når jeg kom hjem med nr2 var det på den også.

Den var nok på sensoren. Var bare det at jeg så den i VF men ikke i objektivet og speilet. Var i fokus hele tiden.

Du får komme en tur til oss og vise den frem da. :p

Ja jeg vil virkelig ta meg en tur innom. Kan gi deg en lyd i løpet av kvelden. harhar.gif

De sendte meg EF 24-105L pakken. Jeg var jo i ekstase i tilfelle de hadde gitt meg feil. Ble bittelitt sånn "au..." når jeg åpnet esken og så at de hadde tatt utav objektivet. Haha.

Lenke til kommentar

Noen her som skjønner elektrisitet godt nok til å kunne betrygge meg til å gå ut neste gang det tordner og lyner? Om jeg står på berg i gummistøvler, kan lynet da slå ned i meg? Står jeg på en høyde med kamera og aluminium- /og jernstativ som en jævla lynavleder, hva kan gjøres for å hindre i å få lynet i meg?

Lenke til kommentar

Ja, lynet kan slå ned i deg. Spenningspotensialet i ett lyn er mye større enn gummistøvlene er i stand til å isolere.

Du kan unngå å bli rammet av lyn ved å sitte inni en bil - lynet kan gjerne slå ned i bilen, men strømmen vil ledes via karosseriet til bakken. Sitte i bagasjerommet med bakluka åpen, fx?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...