Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Finnes det noen programmer som regner ut eksponeringstiden hvis jeg skal ta lange eksponeringer?

Jeg tenker da på hvis jeg bruker ISO 50 og F/4 så får jeg en lukertid på 30sek (som er maks på kameraet foruten bulb). Hvis jeg vil bruke F/20 så hadde det vært fint med en tabell eller et program til å regne ut dette.

Jeg lette etter dette selv i vinter men fant ikke noe. Det enkleste er egentlig bare å lage et skjema i excel som man bruker når man er i felten. Jeg tenkte å se om jeg fikk lagt det inn på iPhonen.

http://blog.jholko.com/2010/04/12/exposures-longer-than-30-seconds-iphone-to-the-rescue/

Thanks! Skal prøves på Touchen min :)

Når jeg spør en person som sier h*n har mange års erfaring fra mørkerom og film følgende;

'Men HVA gjorde du i mørkerommet? Hva slags kjemi/film/papir brukte du? Brukte du småbildeformat, MF eller storformat? Hvilket kamerautstyr hadde du?'

Og får dette svaret;

'Når jeg fremkalte så var det bare svart/hvitt bilder og en veldig enkel prosess der det kun handlet om å finne riktig balanse i bildet, raskt. Papir var papir.'

En som har mange års erfaring og som sier at h*n "fremkalte bilder i mørkerom før mange av de som poster her var født", bør vite hva som ble brukt.

Jeg har aldri brukt forstørrer og fått bildene over på papir. Men jeg vet at papir har aldri bare vært papir, det er litt mer i det enn som så. Kanskje det er noe feil med internetten min? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det noen programmer som regner ut eksponeringstiden hvis jeg skal ta lange eksponeringer?

Jeg tenker da på hvis jeg bruker ISO 50 og F/4 så får jeg en lukertid på 30sek (som er maks på kameraet foruten bulb). Hvis jeg vil bruke F/20 så hadde det vært fint med en tabell eller et program til å regne ut dette.

Jeg lette etter dette selv i vinter men fant ikke noe. Det enkleste er egentlig bare å lage et skjema i excel som man bruker når man er i felten. Jeg tenkte å se om jeg fikk lagt det inn på iPhonen.

http://blog.jholko.com/2010/04/12/exposures-longer-than-30-seconds-iphone-to-the-rescue/

Thanks! Skal prøves på Touchen min :)

Når jeg spør en person som sier h*n har mange års erfaring fra mørkerom og film følgende;

'Men HVA gjorde du i mørkerommet? Hva slags kjemi/film/papir brukte du? Brukte du småbildeformat, MF eller storformat? Hvilket kamerautstyr hadde du?'

Og får dette svaret;

'Når jeg fremkalte så var det bare svart/hvitt bilder og en veldig enkel prosess der det kun handlet om å finne riktig balanse i bildet, raskt. Papir var papir.'

En som har mange års erfaring og som sier at h*n "fremkalte bilder i mørkerom før mange av de som poster her var født", bør vite hva som ble brukt.

Jeg har aldri brukt forstørrer og fått bildene over på papir. Men jeg vet at papir har aldri bare vært papir, det er litt mer i det enn som så. Kanskje det er noe feil med internetten min? :dontgetit:

Noen er veldig opptatt av det, andre er mindre opptatt av det. Selv om det kan være ganske stor forskjell på alt fra fiberpapir til det billige glanspapiret jeg har jobbet mest med blir fortsatt bildene gulle gode. De fleste vil nok kunne oppnå mye det samme uavhengig av hvilken forstørrer og hvilket papir de bruker, da er nok kjemikaliene i fremkallingsprosessen ørlite viktigere.

Forstørreren er bare en optisk greie med noe metall rundt som bruker lys. For å si det slik, i gamle dager ble det tatt mye bra bilder med Nikon FM. Og Olympus OM. Og Canon AE-1. Og så videre. :)

Lenke til kommentar

Tafset litt på den nye Sony Vaio Z i dag. Ble litt målløs da jeg løftet saken opp - den veide jo ingenting!

Helt utrolig at de har stappet inn SSD, i7, GeForce-kort, 8 GB RAM og optisk drev i den lille 13"

Skjermen viser jo også 96% aRGB med oppløsning på 1920x1080.

Lenke til kommentar

Besudlet en Vaio Z med mine skitne pølsefingre på Lagunen her om dagen selv. Sikkelet mitt førte nesten til at senteret ble evakuert.

Og så gråt jeg en skvett da jeg tenkte på bankkontoen. :cry:

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Tafset litt på den nye Sony Vaio Z i dag. Ble litt målløs da jeg løftet saken opp - den veide jo ingenting!

Helt utrolig at de har stappet inn SSD, i7, GeForce-kort, 8 GB RAM og optisk drev i den lille 13"

Skjermen viser jo også 96% aRGB med oppløsning på 1920x1080.

Jaja.. jeg får vel sitte her å slite med min i5 Macbook Pro da.. må ærlig innrømme at jeg tror ikke at Sony Vaio Z er noe bedre enn denne altså.. & dessuten så har Sony'en feil OS.. :p

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å filme litt med 7D'en i det siste. Først prøvde jeg med den laveste oppløsningen så videoene ikke skulle ta så stor plass på kortet, og fordi det da ikke var "minne"-filmer men bare laks som hopper i en foss. Og når jeg ser på dem så ser de helt OK ut.

Men så skulle jeg ta noen små filmer som skulle være sånne minnefilmer og stilte kameraet til høyeste oppløsning. Og når jeg ser på filmene så viker de hakkete. Må man ha en kraftig datamaskin for å se slike "full-HD"-filmer uten at det hakker? Jeg har en gammel data med 3,0GHz P4, 3GB RAM og NVidia GeForce 9500GT Skjermkort, og en gammel Dell 1801FP flatskjerm.

Lot kameraet stå på stativ og filme mens en unge fisket, men man ser på hånda som sveiver at det hakker. Det funker jo enda som minnefilmer, men om det ikke er dataen som er problemet .. hva er det da?

Lenke til kommentar

Du har sikkert brukt feil lukkertid. Hold deg til 25fps og 1/50 lukker for å få "180 degree shutter" så ser det meste bra ut. Noe lavere og det ser slørete ut, noe høyere og du får staccato effekt (hakking).

Lenke til kommentar

Akkurat, Sn0dig, det står også noe i manualen om krav til dataen. "För att videoscenen ska spelas upp utan avbrott på datorn krävs en dator med höga prestanda." Også henviser dem til en pdf-fil med bruksanvisningen til ZoomBrowser. Gidder ikke lete frem cd'ene, tror de ligger i eska som jeg la opp på loftet, og gidder ikke lete på nett heller. Satser på at den gamle kassa ikke har "hög prestanda".

---

(men jeg skal allikevel teste å stille de innstillingene som ET nevnte.)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Takk og takk, men jeg har blitt litt bortskjemt av den helautomatiske Saeco-maskinen min, så "frittstående" kvern er nok ikke aktuelt. Jeg trenger dobbel espresso med ett knappetrykk om morgenen... :roll:

Det var du som spurte hva som gjaldt blant connoisseurene.. Og helautomatiske maskiner er vel espressoens svar på grønn firkant :tease:

Hvis jeg skulle hatt en automatisk maskin ville jeg nok gått for den enkleste nespressomaskinen (der du selv kan bestemme vannmengden, de som er helautomatiske bruker litt for mye vann..). Dette forutsetter at jeg kunne døyve de moralske kvalene det innebærer å kjøpe noe fra det ondeste selskapet siden IG Farben..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

AVG har vi på jobben,liker den ikke,spesielt epost skanneren knoter det til.

Nod32 er vel den mest reelle for meg ja,Norton er gratis "telenor"men etter den siste versjonen "på min gamle pc" er det blitt helt jævlig.Når den starter virus-skanning er det bare og ta kvelden.

:hmm: Nod32 støtter ikke W7 64bit.

Hva med Mc.Afee,er det en grei virusbeskyttelse ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

AVG har vi på jobben,liker den ikke,spesielt epost skanneren knoter det til.

Nod32 er vel den mest reelle for meg ja,Norton er gratis "telenor"men etter den siste versjonen "på min gamle pc" er det blitt helt jævlig.Når den starter virus-skanning er det bare og ta kvelden.

:hmm: Nod32 støtter ikke W7 64bit.

Hva med Mc.Afee,er det en grei virusbeskyttelse ?

NOD32 kjører da knirkefritt i mine to virtuelle 64-bit W7 "maskiner". ;) Forøvrig kan Avira Antivirus anbefales for dere utrygge PC-brukere. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...