Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Dere som bruker lightroom her, bruker dere no særlig presets? jeg bruker det vel kanskje litt for mye når jeg tenker meg om, men jeg får oftere resultater jeg liker med presets som jeg tweaker enn eksperimentering med div instillinger.

btw: kom over en Kelsey Smith pack til lightroom: www.tinyurl.com/yhlxzo7

Mange digge presets i den :O

(og slapp av, er ikke "piratisme" (etter hva jeg ser via google så var dette noe kelsey smith selv ga bort)

Takk. Skal sjekke ut disse.

Jeg liker de nye til LR3. Brukter Yesteryear på det siste bildet jeg postet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Photosoppen oppfører seg plutselig rart.. setter man sammen til panorama, så vises skjøtene mellom bildene.. noen som vet hvordan man kan få dette bort? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er jo forsåvidt riktig. Men zoomer jeg ut igjen kommer de fram. Endrer jeg på størrelsen på fila vises de igjen.. rart dette.. & konverterer man fila til jpg hjelper det ikke zoome inn da blir skjøtene der uansett.. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

100% i PSD fila med en bredde på ca 21000 piksler så forsvinner det.. minsker jeg fila kommer skjøtene fram igjen.. kan jo ikke poste et bilde på 1,02GB, med en bredde på 21000px.. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er nok sommervarmen som har skylda her.. da jeg glemte å "flatten image"... :p *flaut* da ble bildet slik som det skulle være :)

Lenke til kommentar

Finnes det noen programmer som regner ut eksponeringstiden hvis jeg skal ta lange eksponeringer?

Jeg tenker da på hvis jeg bruker ISO 50 og F/4 så får jeg en lukertid på 30sek (som er maks på kameraet foruten bulb). Hvis jeg vil bruke F/20 så hadde det vært fint med en tabell eller et program til å regne ut dette.

Lenke til kommentar

Du kan jo regne ut i hodet

ISO 50 - F/4 - 30"

ISO 50 - F/5.6 - 60"

ISO 50 - F/8 - 120"

osv?

Og forøvrig yter 5D (regner med at du har det?) bedre på iso 100, så om du ikke trenger xxxxx sekunder lang lukkertid kan det være lurt å bruke 100 istedenfor 50.

Lenke til kommentar

Etter to konserter med anerkjente artister med restriksjoner for oss i fotogropa (sang 2 og 3, og sang 1-3) har jeg kommet frem til et forslag til ny doktrine for utvelgelse av konsertbilder av artister som setter noen som helst begrensninger på fotograferingen.

Når bilder av artist velges for publisering skal kun de mest åndssvake, teite, idiotiske og dopa (velg det som ikke passer for den aktuelle artistens image) bildene brukes.

Noen med?

Jeg er med! :D Gleder meg til å publisere bilder her fra Døgnvill i september.

Ser den. Særlig når man selv er ganske døgnvill. 25 timer jobb, 2 1/2 time søvn. Deeeeilig. Men den gjengen som spiller nå (velsigne dem) er så joviale og genialt morsomme at de bare skal være fine på bildene..

Lenke til kommentar

Noe helt annet: er det ikke en espressotråd ett eller annet sted på forumet? Jeg klarer aldri å finne frem utenfor foto-delen, men dersom espressomaskinen er død, så må jeg finne ut hva som gjelder blant conoisseurene...

Du tenker nok på denne tråden.. Det korte svaret er at det er denne kvernen du skal ha..

Takk og takk, men jeg har blitt litt bortskjemt av den helautomatiske Saeco-maskinen min, så "frittstående" kvern er nok ikke aktuelt. Jeg trenger dobbel espresso med ett knappetrykk om morgenen... :roll:

Lenke til kommentar

Finnes det noen programmer som regner ut eksponeringstiden hvis jeg skal ta lange eksponeringer?

Jeg tenker da på hvis jeg bruker ISO 50 og F/4 så får jeg en lukertid på 30sek (som er maks på kameraet foruten bulb). Hvis jeg vil bruke F/20 så hadde det vært fint med en tabell eller et program til å regne ut dette.

Jeg lette etter dette selv i vinter men fant ikke noe. Det enkleste er egentlig bare å lage et skjema i excel som man bruker når man er i felten. Jeg tenkte å se om jeg fikk lagt det inn på iPhonen.

Lenke til kommentar

Jeg lette etter dette selv i vinter men fant ikke noe. Det enkleste er egentlig bare å lage et skjema i excel som man bruker når man er i felten. Jeg tenkte å se om jeg fikk lagt det inn på iPhonen.

http://blog.jholko.com/2010/04/12/exposures-longer-than-30-seconds-iphone-to-the-rescue/

Lenke til kommentar

Teoretisk sett så skulle det holde med rename. Og det klarte jeg tilslutt via CMD. Tenk at jeg har glemt alle de gamle kommandoene. Var jo bare snakk om en kjapp "Ren *.bin *.smd" så var det i boks. Jeg skylder på sommervarmen.

Men takk uansett.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Hvilken måte er enklest og overføre data fra den gamle maskinen "XP" til den nye W7.

Begge er i et trådløs system og jeg har også en ekstern harddisk pluss en haug med minnepenner :)

Kan jeg søke etter den gamle maskinen sin ip-adr fra den nye og hente ut all aktuell informasjon den veien ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...