Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når noe allerede er ubrent kan INGEN lysendring gjøre noe, eneste mulighet er å clone en annen veldig lys del (men ikke utbrent) av bildet over den utbrente skyen.

 

Der og da kan man ta to bilder. Et bilde som er korrekt eksponert ut ifra alt annet, og en del der skyene er akkurat å kanten, for og så å klipp/lim.

 

Er denne klippingen og limingen noe man kan gjøre i LR? Jeg har NULL erfaring med/peiling på bildebehandling.

Lenke til kommentar
Jeg mener før jeg tar bildet.

Forresten så tar jeg bilder i raw.

Okey. Histpgrammet er som sagt et svært godt verktøy. Er du fortrolig med å bruke det? Nøkkelen for å unngå utbrente partier er å se til at histogrammet ikke begynner å klatre på høyre side. Det forteller deg klart og tydelig at du overksponerer.

 

Skjer det har du to veier å velge mellom. Den ene er å kompensere eksponeringen, f.eks med EV+/- rett og slett ved å prøve deg fram.

 

Den andre er å sørge for at lysmålingen blir mer nøyaktig. Spotmåling er kanskje en ide. Mål f.eks på en middels grå sky, og lås eksponeringen der.

 

Om du fotografer raw så kan du og rette opp en del i ettertid. I LR er Exposure det første verktøyet du bør prøve. Det drar rett og slett eksponeringen ned. Blir bildet da for mørkt, kan du forsøke å kompensere for det med å bruke Brightness. Men det er grenser for hvor store fil du kan rette med god resultat. Så det beste er å forsøke å treffe best mulig når du fotograferer. Trenger du mer input, så si i fra.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
MAn kan også bruke recovery for å få frem informasjon i utbrente områder :)

 

Sålenge man tar i RAW altså.

Jepp, den sparte jeg til neste "leksjon" ;)

Recovery er fin, der ingen ting annet hjelper, men den dreper ofte en del av nyansene i høylysene.

Så jeg fortrekker ofte å bruke Exposure først, og eventuelt skjøte på litt med Recovery, der hvor Exposure alene ikke holder.

 

Fin avatar du har fått deg forresten, snOdig :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg mener før jeg tar bildet.

Forresten så tar jeg bilder i raw.

Okey. Histpgrammet er som sagt et svært godt verktøy. Er du fortrolig med å bruke det? Nøkkelen for å unngå utbrente partier er å se til at histogrammet ikke begynner å klatre på høyre side. Det forteller deg klart og tydelig at du overksponerer.

 

Skjer det har du to veier å velge mellom. Den ene er å kompensere eksponeringen, f.eks med EV+/- rett og slett ved å prøve deg fram.

 

Den andre er å sørge for at lysmålingen blir mer nøyaktig. Spotmåling er kanskje en ide. Mål f.eks på en middels grå sky, og lås eksponeringen der.

 

Om du fotografer raw så kan du og rette opp en del i ettertid. I LR er Exposure det første verktøyet du bør prøve. Det drar rett og slett eksponeringen ned. Blir bildet da for mørkt, kan du forsøke å kompensere for det med å bruke Brightness. Men det er grenser for hvor store fil du kan rette med god resultat. Så det beste er å forsøke å treffe best mulig når du fotograferer. Trenger du mer input, så si i fra.

 

Takk for kjempefint og utfyllende svar.

 

Jeg er ikke så veldig fortrolig med bruk av histogrammet, nei. Hva om det klatrer på venstre side? Bør det være flatt hele veien?

Lenke til kommentar
Jeg er ikke så veldig fortrolig med bruk av histogrammet, nei. Hva om det klatrer på venstre side? Bør det være flatt hele veien?
Det bør ikke klatre på noen av sidene, men ha en topp ca på midten... Noen ganger er det dog umulig å unngå klatring på den ene eller andre siden...
Lenke til kommentar

At det klatrer på venstre side betyr at du har noen helt svarte områder. Man kan ikke si som en generell regel at histogrammet skal være flatt. Topper betyr bare at det er mye av den lystonen i bildet. Men om det klatrer i endene, betyr det at det er utbrent eller helt svart. Det er ofte ikke ønskelig. ;)

Lenke til kommentar
Synd med AFen... Optisk er det altså en liten perle, men autofokusen er forholdsvis treg. Vet ikke om de kommer med en Nikon-variant uten motor, da ville det være en fin sak på D3 tenker jeg... Håper det kommer noen rapporter om hvordan den gjør det på Pentax-hus, der det er innebygget motor.
Lenke til kommentar
Jeg er ikke så veldig fortrolig med bruk av histogrammet, nei. Hva om det klatrer på venstre side? Bør det være flatt hele veien?
Nei. Flatt hele veien er ikke noe ideal.

 

Klatring på høyre side er heller ikke bra. Da mister du detaljer i de mørke partiene. Så ideelt sett bør du unngå klatring på begge veggene. Men, om kontrasten er stor så vil det klatre på en av veggene uansett. Og da må du inngå kompromisser. Ofte den beste løsningen da å konsentrere seg om å høylysene og få de best mulig.

 

Denne artikkelen er en klassiker. Les den og bli klok.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Synd med AFen... Optisk er det altså en liten perle, men autofokusen er forholdsvis treg. Vet ikke om de kommer med en Nikon-variant uten motor, da ville det være en fin sak på D3 tenker jeg... Håper det kommer noen rapporter om hvordan den gjør det på Pentax-hus, der det er innebygget motor.

Da ble den også utelukket. Damn! Tenker å ha en tele til sport, men da er jeg helt klart avhengig av en rask AF. Noen som vet hvordan AF-en er på en Sigma 100-300mm og Sigma 70-200mm? Begge på en D300 forhåpentligvis. :roll:

Lenke til kommentar
Boler i ukedagene, speed i helgene. Der har du kuren din, Super8. De akamistene som har møtt meg kan sikkert gå god for at en med min kroppsform neppe har blitt tilført slike herligheter. Bare for å ha nevnt det.
En med min kroppsfasong kunne kanskje trengt litt boling ja. Er så lite av både fett og muskler her at en diett med litt boling og feit mat kunne gjort susen ;) Neida, så lenge jeg klarer å løfte mitt FE2 høyt nok til å ta et bilde i ny og ne, så er jeg fornøyd jeg.
Lenke til kommentar
Boler i ukedagene, speed i helgene. Der har du kuren din, Super8. De akamistene som har møtt meg kan sikkert gå god for at en med min kroppsform neppe har blitt tilført slike herligheter. Bare for å ha nevnt det.
En med min kroppsfasong kunne kanskje trengt litt boling ja. Er så lite av både fett og muskler her at en diett med litt boling og feit mat kunne gjort susen ;) Neida, så lenge jeg klarer å løfte mitt FE2 høyt nok til å ta et bilde i ny og ne, så er jeg fornøyd jeg.

Da var det kanskje deg som lot meg tafse på en 70-200mm VR. :p Personskildring funker bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...