Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Chip er et fint synonym til minnekort blant de eldre. Da føler de seg litt moderne. :p

Ah,, ingenting er som å høre de folka som tror de har peiling på noe uttaler seg:

Som f.eks: da en person kom til meg og sa han hadde lastet ned mer minne til harddisken sin som nå var 20gb istedet for 10gb.

Jeg kunne da ikke annet enn å le og selvsagt undersøke saken. Det som egentlig hadde skjedd var at fyren hadde installert ett eller annet hdd fix-tool som formaterte en ubrukt raw partisjon av den orginale hdd og lagt den til den eksisterende. :)

 

Jau, verden er en fin plass når man opplever slike øyeblikk

Lenke til kommentar
Et spørsmål:

Hvordan kan jeg unngå utbrente skyer på bildet når skyene er utbrente allerede på himmelen?

Mener du i etterbehandlinga eller mens du tar bildet?

 

Hvis du mener etterpå, og du skyter jpg, så er det egentlig ikke så mye du kan gjøre. Annet enn å forsøke å ta lærdom, sånn at du ikke overeksponerer neste gang :)

Aktiv bruk av histogrammet er en nøkkelfaktor for å treffe bedre på de vanskelige motivene.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Er ordet bildebrikke det beste ordet for å beskrive den elektroniske saken i et digitalkamera som registrerer bildet?

Fotoapparatets bildedannende enhet består av millioner av sensorer; som til sammen utgjør det vi "gjerne" kaller en bildebrikke.

 

Edit;satte inn gjerne ;o)

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Når noe allerede er ubrent kan INGEN lysendring gjøre noe, eneste mulighet er å clone en annen veldig lys del (men ikke utbrent) av bildet over den utbrente skyen.

 

Der og da kan man ta to bilder. Et bilde som er korrekt eksponert ut ifra alt annet, og en del der skyene er akkurat å kanten, for og så å klipp/lim.

Lenke til kommentar
Et spørsmål:

Hvordan kan jeg unngå utbrente skyer på bildet når skyene er utbrente allerede på himmelen?

Mener du i etterbehandlinga eller mens du tar bildet?

 

Hvis du mener etterpå, og du skyter jpg, så er det egentlig ikke så mye du kan gjøre. Annet enn å forsøke å ta lærdom, sånn at du ikke overeksponerer neste gang :)

Aktiv bruk av histogrammet er en nøkkelfaktor for å treffe bedre på de vanskelige motivene.

 

Jeg mener før jeg tar bildet.

Forresten så tar jeg bilder i raw.

Lenke til kommentar
I mitt hode så har nemlig denne tråden samme funksjonen som pausene i programmet i et fotoklubbmøte. Folk snakker om løst og fast. Litt om vær og vind, litt om bikkja eller katta, og at kjerringa snorker, og en god del om utstyr.
Har klarert det med styret og de syns dette er greit, så lenge vi holder temeaet knyttet til foto, vil vel ikke være noe stort problem kan jeg tenke meg?

I mine øyne har det blitt litt for lite diskusjon knyttet til tema, for å si det slik... :ermm:

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Et spørsmål:

Hvordan kan jeg unngå utbrente skyer på bildet når skyene er utbrente allerede på himmelen?

Mener du i etterbehandlinga eller mens du tar bildet?

 

Hvis du mener etterpå, og du skyter jpg, så er det egentlig ikke så mye du kan gjøre. Annet enn å forsøke å ta lærdom, sånn at du ikke overeksponerer neste gang :)

Aktiv bruk av histogrammet er en nøkkelfaktor for å treffe bedre på de vanskelige motivene.

 

Jeg mener før jeg tar bildet.

Forresten så tar jeg bilder i raw.

Ta en titt på min post :)

 

Jeg liker at denne tråden ikke er 100% on-topic konstant :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...