Kristallo Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg heller til bildebrikke siden den gir en bedre definisjon. En sensor kan være nesten hva som helst mens en bildebrikke begrenser det til bilder. Hva med ordet bildesensor? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Skal du være presis kan du kalle det en CCD-sensor eller CMOS-sensor. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg heller til bildebrikke siden den gir en bedre definisjon. En sensor kan være nesten hva som helst mens en bildebrikke begrenser det til bilder. Hva med ordet bildesensor? Jeg er tilhenger av bildesensor. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg er tilhenger av bildesensor.Ja, det funker det også. Skulle også gjerne hatt en god fellesbetegnelse på lysinnsamlende område, altså i stedet for 'bildesensor/filmrute'. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Er ordet bildebrikke det beste ordet for å beskrive den elektroniske saken i et digitalkamera som registrerer bildet? Jeg synes det er et godt ord, men en del uten erfaring kan kanskje forvirre det med minnebrikke. Eller? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg synes det er et godt ord, men en del uten erfaring kan kanskje forvirre det med minnebrikke. Eller?Blant folk uten erfaring vil det alltid komme en og annen misforståelse - uansett hvor presist ordet vi velger egentlig er. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Chip er et fint synonym til minnekort blant de eldre. Da føler de seg litt moderne. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg synes bildesensor er det beste. Det differansierer fra de andre brikkene i datautstyr, samtidig som det er presist. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Skal du være presis kan du kalle det en CCD-sensor eller CMOS-sensor. Eller Foveon Lenke til kommentar
Inc Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Chip er et fint synonym til minnekort blant de eldre. Da føler de seg litt moderne. Ah,, ingenting er som å høre de folka som tror de har peiling på noe uttaler seg: Som f.eks: da en person kom til meg og sa han hadde lastet ned mer minne til harddisken sin som nå var 20gb istedet for 10gb. Jeg kunne da ikke annet enn å le og selvsagt undersøke saken. Det som egentlig hadde skjedd var at fyren hadde installert ett eller annet hdd fix-tool som formaterte en ubrukt raw partisjon av den orginale hdd og lagt den til den eksisterende. Jau, verden er en fin plass når man opplever slike øyeblikk Lenke til kommentar
Kaamilla Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Et spørsmål: Hvordan kan jeg unngå utbrente skyer på bildet når skyene er utbrente allerede på himmelen? Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Et spørsmål: Hvordan kan jeg unngå utbrente skyer på bildet når skyene er utbrente allerede på himmelen? http://en.wikipedia.org/wiki/Graduated_ND_filter Lenke til kommentar
fototim Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Et spørsmål: Hvordan kan jeg unngå utbrente skyer på bildet når skyene er utbrente allerede på himmelen? Mener du i etterbehandlinga eller mens du tar bildet? Hvis du mener etterpå, og du skyter jpg, så er det egentlig ikke så mye du kan gjøre. Annet enn å forsøke å ta lærdom, sånn at du ikke overeksponerer neste gang Aktiv bruk av histogrammet er en nøkkelfaktor for å treffe bedre på de vanskelige motivene. Endret 16. juni 2008 av fototim Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Er ordet bildebrikke det beste ordet for å beskrive den elektroniske saken i et digitalkamera som registrerer bildet? Fotoapparatets bildedannende enhet består av millioner av sensorer; som til sammen utgjør det vi "gjerne" kaller en bildebrikke. Edit;satte inn gjerne ;o) Endret 16. juni 2008 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Når noe allerede er ubrent kan INGEN lysendring gjøre noe, eneste mulighet er å clone en annen veldig lys del (men ikke utbrent) av bildet over den utbrente skyen. Der og da kan man ta to bilder. Et bilde som er korrekt eksponert ut ifra alt annet, og en del der skyene er akkurat å kanten, for og så å klipp/lim. Lenke til kommentar
Kaamilla Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Et spørsmål: Hvordan kan jeg unngå utbrente skyer på bildet når skyene er utbrente allerede på himmelen? Mener du i etterbehandlinga eller mens du tar bildet? Hvis du mener etterpå, og du skyter jpg, så er det egentlig ikke så mye du kan gjøre. Annet enn å forsøke å ta lærdom, sånn at du ikke overeksponerer neste gang Aktiv bruk av histogrammet er en nøkkelfaktor for å treffe bedre på de vanskelige motivene. Jeg mener før jeg tar bildet. Forresten så tar jeg bilder i raw. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) I mitt hode så har nemlig denne tråden samme funksjonen som pausene i programmet i et fotoklubbmøte. Folk snakker om løst og fast. Litt om vær og vind, litt om bikkja eller katta, og at kjerringa snorker, og en god del om utstyr. Har klarert det med styret og de syns dette er greit, så lenge vi holder temeaet knyttet til foto, vil vel ikke være noe stort problem kan jeg tenke meg? I mine øyne har det blitt litt for lite diskusjon knyttet til tema, for å si det slik... Endret 16. juni 2008 av Gissan Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Yey. Da er to pocket wizards tranciver pluss II i hus. Anyone, ut og ta bilder Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Et spørsmål: Hvordan kan jeg unngå utbrente skyer på bildet når skyene er utbrente allerede på himmelen? Mener du i etterbehandlinga eller mens du tar bildet? Hvis du mener etterpå, og du skyter jpg, så er det egentlig ikke så mye du kan gjøre. Annet enn å forsøke å ta lærdom, sånn at du ikke overeksponerer neste gang Aktiv bruk av histogrammet er en nøkkelfaktor for å treffe bedre på de vanskelige motivene. Jeg mener før jeg tar bildet. Forresten så tar jeg bilder i raw. Ta en titt på min post Jeg liker at denne tråden ikke er 100% on-topic konstant Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Yey. Da er to pocket wizards tranciver pluss II i hus. Anyone, ut og ta bilder Endelig! Slipper jeg å få masse linker til eBay. Kanskje litt spam, ettersom jeg prater med deg på MSN atm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå