Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får ta på meg den seriøse kappa i dag.. :p Som kjent maser jeg om hvilke objektiver jeg skal kjøpe meg i denne tråden. Jeg har landet på at jeg vil ha 85mm fastopptikk. Men skal jeg gå for enten 1,8 eller 1,4? Det er jo en vesentlig forskjell i pris på disse.. men er kvalitets forskjellen like stor som prisen her? :)

Det er ikke så mye kvalitetsnivå som er forskjellen. Det blir veldig fort dyrt når du skal opp i lystyrke. På 85mm, så synes jeg at f/1,8 holder lenge.

Lenke til kommentar

Nå er det Pacific Blue på TV2 Zebra, da er det bare å finne frem popcorn og pils.

Hmm. TV2 Zebra - hadde visst den kananlen :hmm:

Popcorn - nei.

Pils - nei.

Whisky - Ja :fun:

Men jeg tror jeg dropper det og konsentrerer meg om PC'ene mine.

Har du ikke hørt om multitasking, eller er det kanskje det du gjør siden du holder på med flere pcer. Jeg burde vel heller redigert litt bilder, men det får bli en annen dag.

Lenke til kommentar

Har du ikke hørt om multitasking, eller er det kanskje det du gjør siden du holder på med flere pcer. Jeg burde vel heller redigert litt bilder, men det får bli en annen dag.

Det er det som skjer vettu! Skrudd på to PC'er idag. I tillegg har jeg ryddet opp på laptopen og gitt serveren et tupp i ræva.

Hadde forøvrig store problemer med å få i gang "dyret" i helgen (min nye Phenom II X6) - det viste seg at poweret var for slappt. Flyttet over hovedkortet til en annen kasse med større PSU (500W) og livet smiler. Satte inn det "gamle ATI 2600XT kortet, og det sparket mer enn godt nok unna. Så da sparte jeg de pengene ;)

Den andre PC'en er Linux arbeidstasjonen (dvs. diskene og skjermkort) som ble flyttet over til hovedkortet til gamle dyret (Athlon II X2 6000+).

Lenke til kommentar

Er i ferd med å bestille vidvinkel men sliter med å bestemme meg om jeg skal kjøpe Tokina 11-16 eller 12-24. Objektivet skal primært benyttes til landskap så den ekstra lysstyrken på 11-16`en betyr egentlig nada. Noen som kan hjelpe meg med å ta et valg?

Lenke til kommentar

Er i ferd med å bestille vidvinkel men sliter med å bestemme meg om jeg skal kjøpe Tokina 11-16 eller 12-24. Objektivet skal primært benyttes til landskap så den ekstra lysstyrken på 11-16`en betyr egentlig nada. Noen som kan hjelpe meg med å ta et valg?

Jeg ville valgt 12-24mm. Området fra 16-24mm er gjør at en 12-24mm er mye mer allsidig. Og klarer du ikke å få et bra bilde med 12mm, så er jeg ikke sikker på om du klarer det med 11mm heller ;)

Lenke til kommentar

Har ingenting med nordlendinger kontra sølendinger å gjøre. Noen mennesker er bare drittsekker, enten e kommer fra Bærum eller Tromsø. Jeg har opplevd å måtte stoppe meninge i å hive et befal på sjøen (selv om jeg hadde lyst å hjelpe til). 3 måneder senere, var det annet befal på fortet og da ble befalet invitert på dimmefesten. Samme menige, i begge tilfeller befal fra Oslo Vest og Bærum. Men runde nr. 2 av befal hadde en annen holdning til de menige og fikk respekt.

Utvilsomt. Men om søringer kommer nordover og er frekke tas det ille opp. Og om de kommer fra rikmannsland i tillegg.. auda.

Men du skjønner jo det Tom, at når en tulling kommer fra BÆRUM, så er det selvsagt hvorfor han (og alle andre derfra) er tullinger. Når tullingen kommer fra Mosjøen (eller wherever), så er det et helt unikt tilfelle, og kan stort sett spores tilbake til forfedre fra Bærum.

Det er noe alle vet.

Om tullingen kommer fra Mosjøen er det fordi han er fra Mosjøen. Vefsninger er jo tullinger, ingen tvil om det. Å si at noen fra f.eks. Sandnessjøen kommer fra Mosjøen tas like ille opp som å si at noen fra Oslo kommer fra Bergen.

Bergensarar då???

Byen e bærgen og hei hvor det går :p

Kan byer anmelde injurier? I så fall avstår jeg fra å svare.

Lenke til kommentar

Isbjørn i gatene og rundt igloene :)

Isbjørnene bruker vi for å pløye potetåkeren. Gode trekkdyr, men du må gi dem litt juling først for å vise dem hvem som bestemmer.

Svenske forsvaret forsøkte å temme elg på 1700 tallet, fungerte etter planen helt greit til man fyrte av ett skudd, da bevisste elgen hvorfor skogens konge ER skogens konge og satt til skogs.

Lenke til kommentar

Bergensarar då???

Byen e bærgen og hei hvor det går :p

Det er der hvor det regner hele tiden, det? Eller vet du ikke, fordi du er under 20 år?

Jeg er bare 28, og har bodd i Bergen i ca 20. Og jeg husker faktisk en gang det var helt fint vær, og sånn rar blåfarge på himmelen! :)

"det regner ikke i Bergen, det er bare høy luftfuktighet"

Lenke til kommentar

Jeg er bare 28, og har bodd i Bergen i ca 20. Og jeg husker faktisk en gang det var helt fint vær, og sånn rar blåfarge på himmelen! :)

"det regner ikke i Bergen, det er bare høy luftfuktighet"

Der ser du. Det regner ikke alltid i Bergen :)

Lenke til kommentar

Isbjørn i gatene og rundt igloene :)

Isbjørnene bruker vi for å pløye potetåkeren. Gode trekkdyr, men du må gi dem litt juling først for å vise dem hvem som bestemmer.

Svenske forsvaret forsøkte å temme elg på 1700 tallet, fungerte etter planen helt greit til man fyrte av ett skudd, da bevisste elgen hvorfor skogens konge ER skogens konge og satt til skogs.

Tja, er jo bare en litt stor ku som ikke er tam.

Lenke til kommentar

Nå har lysmåleren min ankommet landet. Den som jeg bestilte på likt med V600en som Abbo.no ikke hadde på lager allikevel... Takket være lyging på lagerstatus så kommer nok en lysmåler fra hong kong kjappere til meg enn en scanner bestilt fra en norsk nettbutikk. Men nå har jeg (som nevnt tidligere?) kansellert den ordren og bestilt fra scandinavianphoto heller.

Lenke til kommentar

Jeg leter etter noen som selger et brukt 5D mk1 til 5000,-

Det er ikke tilfeldigvis noen som selger et her, eller som vet om noen som selger? Jeg har prøvd å se på Foto.no, men der er det utsolgt. Jeg kjøper i august.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

* Gledesutbrudd *

Jeg har akkurat blitt eier av en 70-200 f/2,8 (selvsagt stabilisert som alt annet jeg har) til den nette sum av 3695 kr. Slå den CaNikonister! :D

Nå gleder jeg meg bare til en anledning for å teste den ut.

Sigma eller Tamron? Pentax har vel ikke en slik en?

Lenke til kommentar

Sigma sin. EX II-utgaven med 100 cm nærgrense. :)

Pentax hadde en DA* 80-200 f/2,8 som gikk ut av produksjon i 2004. Tokina har også en 80-200 f/2,8 med Pentax K-fatning, men den aner jeg ikke om er i produksjon lengre.

Aller helst kunne jeg tenkt meg en oppgradert versjon av Tamron sin, men jeg gadd ikke vente på et mulig framtidig produkt lengre når jeg kom over prisen på Sigmaen. Den er riktignok brukt, men selges via norsk forhandler (reklamasjonsrett og angrerett), med alt tilbehør og skal ha fått ny firmware og justeringer fra Sigma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...