Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grr... Fikk sms om at D90en var ankommet i posten i dag, men da jeg dro ned for å hente det fikk jeg beskjed om at det ikke kommer før i morgen... Tidenes skuffelse.

Har hent at posten ikke har klart og dektere sms-meldingen,hvis du har pakkesporing kan du laste ned/printe ut hentelapp.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Onsdag drar jeg utover til Træna for å være festivalfotograf. :D

Du bør ta noen landskapsbilder óg, ellers blir jeg skuffet ;) Nydelige solnedganger der nå..

Fare for det. Mens jeg er der skal jeg også aktivt teste ut Photoshop CS5 under arbeidsforhold, og se om jeg liker det. Kan bli spennende. Har også et lite kamera til test jeg kan bruke når jeg ikke er på jobb, og det kan også bli interessant.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Telenor flyt er tingen.. virker over alt + og har en rask hastighet.. :) er oppe på 5,5 - 6 MB til tider.

Lenke til kommentar

Telenor flyt er tingen.. virker over alt + og har en rask hastighet.. :) er oppe på 5,5 - 6 MB til tider.

Og pengene flyter like raskt ut av kontoen? Eller er det noe mer edruelig priset.

Når det gjelde Telenor eller hvilken som helst annen operatør,så er det vel ingen som har greie på prissetting,tror ikke de ansatte i de forskjellige telefirmaene vet det heller.

Lenke til kommentar

Onsdag drar jeg utover til Træna for å være festivalfotograf. :D

Du bør ta noen landskapsbilder óg, ellers blir jeg skuffet ;) Nydelige solnedganger der nå..

Fare for det. Mens jeg er der skal jeg også aktivt teste ut Photoshop CS5 under arbeidsforhold, og se om jeg liker det. Kan bli spennende. Har også et lite kamera til test jeg kan bruke når jeg ikke er på jobb, og det kan også bli interessant.

:)

Har du forhåpninger om at den presterer bedre enn CS4?

Den åpner rawfiler raskere og gjør noen oppgaver raskere og har en forbedret HDR funksjon, men noen filtre tar lengre tid enn CS4 og jeg tviler sterkt på at du vil oppdage ultimat tilfredstillelse om det er CS4 du har brukt tidligere...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Og pengene flyter like raskt ut av kontoen? Eller er det noe mer edruelig priset.

Fastpriset til 299kr mnd, helt uavhengig av mengde surfing på nettet. :)

Lenke til kommentar

Har du forhåpninger om at den presterer bedre enn CS4?

Den åpner rawfiler raskere og gjør noen oppgaver raskere og har en forbedret HDR funksjon, men noen filtre tar lengre tid enn CS4 og jeg tviler sterkt på at du vil oppdage ultimat tilfredstillelse om det er CS4 du har brukt tidligere...

Jeg likte ikke CS4, og de ekstra godsakene CS4 ga kontra CS3 var ikke store nok til at jeg gadd å gå over til CS4. Nå hopper jeg fra CS3 til CS5, forskjellen bør være større, og jeg likte et par av nyhetene, så da ble det CS5.

Jeg vet enda ikke om jeg liker alt med CS5, særlig tabs syns jeg er mest i veien, og det irriterer meg særlig at bildet kommer under history og info når jeg kjører "fit to screen", det er -seriøst- irriterende.

Ellers liker jeg at CS5 er raskere, selv om det også er irriterende at adjustment layers ikke kommer opp i en egen boks (de gjør det, men den er ganske obtrusiv i mine øyne), jeg liker ikke at jeg må velge eyedropper tool manuelt for å sette målepunkter, dessuten må jeg holde inn CTRL for å se hvor på kurven et punkt i bildet er.. WHY?! (Dette er et par av tingene jeg ikke likte med CS4, og jeg liker dem enda ikke).

Har ikke testet ut content aware enda, men det skal jeg.

Den eeegentlige årsaken til at jeg gikk over til CS5 er for å få bedre RAW-støtte. Jeg tester litt kamera fra tid til annen, og da er det kjekt med støtte for nyere råfiler uten å konvertere til DNG, som ærlig talt er.. PAIN.

Lenke til kommentar

Jeg vet enda ikke om jeg liker alt med CS5, særlig tabs syns jeg er mest i veien, og det irriterer meg særlig at bildet kommer under history og info når jeg kjører "fit to screen", det er -seriøst- irriterende.

Hva med å bare endre innstillinge så du får det slik du vil ha? Er jo dumt å gå glipp av alle forbedringene i CS4 og CS5 bare fordi du synes brukergrensesnittet er uvant.

Tabs kan du enkelt slå av og når det gjelder history, info og alle de menyboksene kan du jo bare flytte rundt på de til du blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Hva med å bare endre innstillinge så du får det slik du vil ha? Er jo dumt å gå glipp av alle forbedringene i CS4 og CS5 bare fordi du synes brukergrensesnittet er uvant.

Ingenting nytt jeg likte og/eller trengte med CS4. Og da gidder jeg ikke å bruke tid på et nytt brukergrensesnitt.

Tabs kan du enkelt slå av og når det gjelder history, info og alle de menyboksene kan du jo bare flytte rundt på de til du blir fornøyd.

Enkelt? Ikke funnet enda. Trenger ingen workthrough, finner det etter litt leting. Løsflytende menybokser hadde jeg i CS3 også. Det er ikke det jeg ikke liker. Det jeg ikke liker er at bildene nekter å gjøre som de gjorde i CS3, nemlig tilpasse størrelsene sine til hvordan boksene faktisk er plassert. Min prosess for å sjekke bilder på 100 % er å bruke hand tool, høyreklikke, først "Actual pixels", så tilbake til hele bildet med "Fit to screen". I CS5 ender bildet opp med å legge seg UNDER de helvetes menyboksene. Dersom adjustment layers ble åpnet i en egen boks, og ikke en fast idiotboks som jeg må finne plass til på skjermen, kunne det kanskje vært mulig å tolerere det, men slik det er nå MÅ jeg hele tiden ha en boks oppe for adjustment layers (den som heter adjustments), uten at jeg ser NOEN fordel med det. Den er bare i veien uten å gjøre noe som helst konstruktivt.

Dette er kanskje et litt mindre problem for de av oss med to store LCD-skjermer. Jeg har en 13.3-tommer laptopskjerm a'1280x768. Jeg har også en 20" med 1680x1050 stående ved siden av, men den har fargegjengivelse som et epletre, og jeg liker å se House mens jeg redigerer.

*irritert*

Lenke til kommentar

At bildet legger seg under skjer hvertfall ikke hos meg, hverken på 27" eller 12" maskinen min. Kan du ta en screenshot så kan jeg se hva du gjør feil ;)

Edit - preference - interface - open document as tabs..

edit: hvis du har løsflytende menybokser så legger de seg naturligvis over bildet, ellers hadde du jo ikke sett de ;)

Endret av phax
Lenke til kommentar

Det tar sin tid å legge bilder inn på pcen å ta backup av dem.

Du sier ikke det. Kopierer over 83GB fra ekstern disk til intern disk nå ...

Apropos bildebehandlings-maskinen. Den har blitt oppgradert til Phenom II X6. Ettesom jeg måtte skaffe nytt minne, så har jeg kun 4GB foreløpig. Hva slags skjermkort anbefaler folket for tiden? Spiller ikke noe mer avansert enn Civ 4.

Lenke til kommentar

Skaff deg eksterndisk med eSATA

Apropos bildebehandlings-maskinen. Den har blitt oppgradert til Phenom II X6. Ettesom jeg måtte skaffe nytt minne, så har jeg kun 4GB foreløpig. Hva slags skjermkort anbefaler folket for tiden? Spiller ikke noe mer avansert enn Civ 4.

Hva med HD5650, HD5670 eller HD5770? Alt etter som hvor mye penger du vil bruke.
Lenke til kommentar

Det tar sin tid å legge bilder inn på pcen å ta backup av dem.

Da slår du meg, jeg har ca 10 Gb fra kamera (pluss et par fra kompaktkamera, men det teller liksom ikke). Så skal vel rundt 20GB 40GB over på ekstern disk. Godt kvelden ennå er ung.

Endret av Panerai
Lenke til kommentar

Taditadidum :whistle:

http://fstoppers.com/iphone/

Tror jeg selger 5dmkII og kjøper meg en Iphone..

Bør vel sitte igjen med ca null om det er den nye.

Jeg er faktisk litt lei av alt dette maset om at utstyr ikke betyr noe. Den videoen er jo bare tull da de som redigerte bildet er høyst profesjonelle og brukte sikkert vanvittige summer på sitt utstyr. Lys, studio, modeller og makup koster jo heller ikke lite.

Yay, de beste fotografene kan presse bra bilder ut av en iphone. Det hjelper ikke vanlige folk, som garantert får bedre bilder hvis de kan å bruke et dslr. Jeg har prøvd å ta bilder med min telefon, men det erikke akkurat en artig opplevelse. Dårlig kontroll over ISO og lang tid før bildet blir tatt er blant annet kjedelige problemer.

Man må være flink for å få bra bilder, men hvis folk har råd til et enkelt speilrefleks så anbefaler jeg lett det.

Lenke til kommentar

Hva med HD5650, HD5670 eller HD5770? Alt etter som hvor mye penger du vil bruke.

Passer prismessig. Men hva er forskjellen mellom disse tre utgavene? 20 og 100?

HD56xx-serien bruker noe mindre strøm enn HD57xx-serien. Til gjengjeld er 3d-ytelsen dårligere. Men det er fortsatt godt nok til å spille det meste der ute. Forskjellen på 5650 pg 5670 er klokkehastighet.

Hvis ikke du spiller litt krevende spill så ville jeg godt på HD5670. Et godt kompromiss mellom ytelse og strømforbruk. Og lavt strømforbruk fører til mindre varme og dermed mindre behov for hissige vifter. Alle alternativene jeg nevnte har støtte for Directx 11 og hardware-dekoding av HD-filmer. Mener den er å få i vifteløs utgave, uten at du skal ta det for god fisk. Hukommelsen min er kjemisk svekket i kveld. :p

HD5770 er mer for de som vil spille en del nyere spill, men ikke helt har råd til HD5850/5870

Jeg anser HD56xx-serien for å være "the shit" når det gjelder HTPC for øyeblikket. Og like velegnet til redigeringsmaskiner.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...