Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var det absolutt ingen som ville kommentere bokeh'en på bildet mitt? :ermm:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=235381

 

Gissan det er faktisk et bilde som er vanskelig å se om objektivet har god eller dårlig Bokeh.... Det har faktisk med mer enn formen på høylys ute av fokus, desuten er vel bilde tatt med objektivet vidåpent og da har jeg antallet blenderlammerler ingen verdens ting å bety.

Lenke til kommentar
Hadde vært morro å prøvd objektivet hvis det ikke var i så dårlig fattning som det er.

Du hadde vel ikke tilfeldigvis et CE-4, fototim?

 

Det var det som var tilfelle her :)

Jeg husker ikke sikkert, men mener det hette CE-5. Lysmåleren indikerte med lysdioder i søkeren. og så hadde det mulighet for blenderprioritet. Sist jeg prøvde det, for et par år siden, fungerte det knirkefritt. Det gikk en del diasfilmer igjennom det før det ble pensjonert. Ikke akkurat Rolls Royce, men et forholdsvis solid stykke mekanikk som jeg har gode minner til.
Lenke til kommentar

Blir ikke denne tråden helt meningsløs når det blir utallige diskusjoner om hvilken ny optikk som passer hvem og hva. Greit nok med litt morsomheter om noe gammelt fra loftet, men direkte tekniske diskusjoner må vi bruke riktig sted til. Hvis ikke har denne tråden allerede mistet sin berettigelse. Jeg hadde gitt opp tråden før diskusjonen om Marius, fordi det slettes ikke var en chattetråd. Det var en tråd der det ble pratet om tekniske saker side opp og side ned. Og det har vi nok av fra før.

Lenke til kommentar
Ennda ett morsomt hundebilde..

 

De er faktisk veldig gode venner :p

Hvorfor legger dere ikke bildene i bildekritikken? Ser at det er flere bilder av hunder i tråden, og da har dere sikkert en diskusjon gående om ett eller annet rundt disse bildene. Men jeg kjenner ikke diskusjonen, så for meg ser det ut som dere bruker chattetråden til å snike inn bildekritikk. Kanskje fordi det er en populær tråd. Det syns jeg er frekt.

Lenke til kommentar
Hvorfor legger dere ikke bildene i bildekritikken? Ser at det er flere bilder av hunder i tråden, og da har dere sikkert en diskusjon gående om ett eller annet rundt disse bildene. Men jeg kjenner ikke diskusjonen, så for meg ser det ut som dere bruker chattetråden til å snike inn bildekritikk. Kanskje fordi det er en populær tråd. Det syns jeg er frekt.
Det er ikke egentlig bildekritikk de ønsker, men "teknisk" tilbakemelding på objektivet (og godt er det, fordi bildene er langt fra stor kunst, selv om det er fine hunder på bildene). Selvfølgelig kunne de tatt det i en egen tråd, men jeg synes ikke det er nødvendig i dette tilfellet (uten at jeg egentlig har noe jeg skulle ha sagt i så måte)...

 

Objektivanbefalinger/sammenlikninger synes jeg godt man kan ta i egne tråder, i hvert fall når det gjelder ny optikk. Grunnen til det er at andre kan lure på akkurat det samme, og dermed bør trådene være lette å finne for dem som ønsker det. Det er nok også noen som tar litt lettere på denne tråden enn mange andre, og at det vil være lettere å få gode svar på slik i egne tråder. Diskusjon/mimring rundt gamle "perler" er helt greit at tas her, da det egentlig er av mindre interesse for dem som dumper innom for å lese litt om kamera og foto, og for å finne informasjon om nytt utstyr. Googler de på de aktuelle temaene vil uansett denne tråden også komme opp.

Lenke til kommentar

Tekniske tilbakemeldinger på objektivet.. javel. Bildekritikk altså. Samme hvordan man snur og vender på det. Om du lurer på noe rundt ett bilde, så er det bildekritikken som er stedet. Også skriver man at man ønsker nettopp det i teksten man legger inn sammen med bildet i førstepost.

 

Men for all del.. det er ikke min sak dette. Syns bare jeg ville kommentere det. Men hva om mange nok finner på noe smart å spørre om for å unngå bildekritikken? Da kan det liksom være stedet for nye forummedlemmer, også gjør vi bare denne tråden om til stedet der de som "henger" her inne spør om litt "teknisk" kritikk fra hverandre. Sånn i det små? Hadde det vært trivelig?

Lenke til kommentar
Chattetråden går under - hva så? Det sies ikke særlig mye nyttig her anyway, og de fleste diskusjonene baserer seg alt for mye på intern humor...

Det er jo det som er poenget med en chattetråd, Gissan. At vi har et fora for ren sosial omgang. Noe som naturligvis blir preget av en del intern humor.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er vanskelig å ha absolutte retningslinjer for hva vi bør og ikke bør poste her. Hva som er relavant og ikke kommer an på sammenhengen, hva folk allerede prater om.

 

I mitt hode så har nemlig denne tråden samme funksjonen som pausene i programmet i et fotoklubbmøte. Folk snakker om løst og fast. Litt om vær og vind, litt om bikkja eller katta, og at kjerringa snorker, og en god del om utstyr. Noen har med seg bilder og viser de dem ofte fram. Ikke for å få seriøs kritikk, men rett og slett fordi fotograferende mennesker er opptatt av bilder. Og så bruker spør folk hverandre om råd. Ikke minst så brukes pausene til å skryte uhemmet, av utstyr, og alt som det går an å skryte av.

 

Kort sagt. Pausene brukes til å prate om det medlemene er opptatt av.

 

Hvis vi ikke kan bruke denne tråden til det, da mister den raskt sin funksjon. Samtidig må vi nok ha litt selvjustis, og ikke minst en viss indre justis. Merkekrig f.eks vil fort ødelegge tråden. Vi kan nok heller ikke tyte på i evigheter om et tema. Alt for mye merkespesifikt prat vil å kjede mange. Da slipper ikke andre til.

 

Jeg mener altså at normen rett og slett bør være normal folkeskikk. Vi må vel konstatere at ikke alle har like mye av det, eller har litt ulike oppfatninger av det, men da får vi oppdra hverandre underveis.

 

Oki. Det var min holdning.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...