Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som om min siste investering, polafilter, kommer fram i tide før jeg skal til Runde til helga.

ND4 filteret derimot, det er resta.

 

Jaja. Polafilter er også brukandes til å forlenge lukkertidene. Om været og slår til, da blir det seine netter med bølgefotografering på meg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Nikon TC-17 og 2stk Sandisk Ekstreme 8GB 60mb/s innabords =D

Lever fortsatt med 45 MB/s her, fungerer skummelt bra; men blir extreme pro (90 MB/s) eller bedre neste gang (dvs når et element av 16 GB parene jeg har sier takk for seg). Noe som ikke skjer med det første ser det ut til; både Lexar og Sandisk holder "evig".

Prisforskjellen på 45/60GB er liten for tida, synd man bare får fordel når man laster til PC.

 

Ser ut som om min siste investering, polafilter, kommer fram i tide før jeg skal til Runde til helga.

ND4 filteret derimot, det er resta.

 

Jaja. Polafilter er også brukandes til å forlenge lukkertidene. Om været og slår til, da blir det seine netter med bølgefotografering på meg.

Pola gir deg vel bare 1hakk lengre?

Lenke til kommentar

Jaja. Polafilter er også brukandes til å forlenge lukkertidene. Om været og slår til, da blir det seine netter med bølgefotografering på meg.

Pola gir deg vel bare 1hakk lengre?

Sånn ca, ja. Skal være va -1-1,5EV, alt etter hvor mye jeg vrir filteret. Er ikke all verden.

Men, håper det er nok i dette tilfellet. Nok til at jeg kan begynne før sola eventuelt er helt vekk.

 

Time will show.

 

Funker det ikke, da får jeg bulbe. Det går det òg.

 

Tanken var forresten å kunne stacke ND4 og polafilter. Mer fleksibelt enn et ND8 filter ville blitt. Det får jeg altså ikke prøvd i første omgang :(

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jaja. Polafilter er også brukandes til å forlenge lukkertidene. Om været og slår til, da blir det seine netter med bølgefotografering på meg.

Pola gir deg vel bare 1hakk lengre?

Sånn ca, ja. Skal være va -1-1,5EV, alt etter hvor mye jeg vrir filteret. Er ikke all verden.

Men, håper det er nok i dette tilfellet. Nok til at jeg kan begynne før sola eventuelt er helt vekk.

 

Time will show.

 

Funker det ikke, da får jeg bulbe. Det går det òg.

 

Tanken var forresten å kunne stacke ND4 og polafilter. Mer fleksibelt enn et ND8 filter ville blitt. Det får jeg altså ikke prøvd i første omgang :(

Har Heliopan sitt ND 2.0 (6,67 trinn ) , og Heliopan sitt Polafilter. Dyrt filter det siste , men siden alle mine objektiver i Limited serien har sammen str filterfatning så slipper jeg unna med ett sett . Bakdelen med stacking er jo at du jo får enda en glassflate mellom motivet og sensoren da..

Artig med bruk av ND 2.0 og liten blender i dagslys.. helt opp i 10 sek eksponeringstid Vanskelig å komponere med filteret på , men så oppdaga jeg at Livewieven kompenserte litt , skrudde faktisk opp lysstyrken på skjermen:)

Endret av Mundus
Lenke til kommentar

Husk at stacking av to CPL gir trinnløst regulerbar ND.

..Men hvor jevnt?

 

Er ikke Singh-ray sin Vari-ND egentlig bare to polfiltere montert sammen hvorav bare den ene kan roteres? To høykvalitets CPL-filtere er billigere enn en Vari-ND, samtidig får du da både CPL og Vari-ND inkludert i prisen... kanskje jeg skal kjøpe ett ekstra CPL i stedet for å drømme om en Singh-ray?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...