Sutekh Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Og da har du skrudd av O.I.S. vil jeg tro? Ellers så forstår jeg at du vil få minst ett stopp med bildestabilisering kontra ikke.Pana har ikke bildestabilisering i huset, og 20mm Panacake har meg bekjent ikke bildestabilisering. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Skal klare å diskutere med meg selv slik at jeg får utestengelse, no prob. Men da vinner du ihvertfall diskusjonen Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Og da har du skrudd av O.I.S. vil jeg tro? Ellers så forstår jeg at du vil få minst ett stopp med bildestabilisering kontra ikke. O.I.S på 20mm f/1.7? Er ikke O.I.S på den vet du. Jeg skjønner det, men er det ikke innebygd bildestabilisering i dette huset? Edit : ok, det er ikke bildestabilisering i huset, jeg gir meg Endret 29. juni 2010 av d0ppler Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg skjønner det, men er det ikke innebygd bildestabilisering i dette huset?Det er Olympus, det. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg har et Panasonic videokamera med bildestabilisering, så det var på dette syltynne grunnlaget jeg antok at stillbildekameraene også hadde dette. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg har et Panasonic videokamera med bildestabilisering, så det var på dette syltynne grunnlaget jeg antok at stillbildekameraene også hadde dette. Slik å forstå. Jeg kan skjønne skepsisen din - jeg var positivt overrasket når jeg oppdaget det. For det betyr at GF1 + 20mm f/1.7 er en ypperlig kombinasjon på kveldstid. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Jeg har et Panasonic videokamera med bildestabilisering, så det var på dette syltynne grunnlaget jeg antok at stillbildekameraene også hadde dette.LX3 har også bildestabilisering, men stabiliseringen ligger i optikken, ikke på sensoren. EDIT: Altså, på det grunnlaget vil jeg anta at det samme gjelder for videokameraet ditt. Bare for å si det som egentlig var poenget mitt Endret 29. juni 2010 av Sutekh Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Tommelfingerregelen sier "Kortere lukkertid enn 1/effektiv brennvidde, og ikke langsommere enn 1/60s" ..Men - man kan få skarpe nok bilder når man ikke følger tommelfingerregelen, men bare holder huset stødig nok. Regelen er jo bare det - en simpel tommelfingerregel. Hvorfor man skulle få skarpere bilder med speilløse hus er jeg ikke sikker på hvorfor skulle være riktig. Derimot er tommelfingerregelen mer kresen jo høyere oppløsning du skal bruke bildet på - akkurat som dybdeskarphetsregler - man skal ta hensyn til oppløsningen. ..Og bruker du som Tomsi et lekekamera på 640x480*), så kan du komme unna med lenger lukkertider. *) Tomsi ser sikkert bare på bilder med video out direkte fra kameraet.. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Kan grunnen være rett og slett at man unngår vibrasjonen man får når speilet sprettes opp? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Det kan nok fort ha en del med det å gjøre, ja. Og å bruke speillås ved typisk håndholdt fotografering funker vel heller dårlig. EDIT: Utfordring til tomsi: sjekk om det samme gjelder hvis du bruker liveview på E-620. Endret 29. juni 2010 av Sutekh Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Det kan nok fort ha en del med det å gjøre, ja. Og å bruke speillås ved typisk håndholdt fotografering funker vel heller dårlig. ..Men skulle speillås ha så mye å si som et helt stopp? *skeptisk* Bruker ofte speillås og tidsforsinkelse når jeg skyter håndholdt, jeg. Én gang, før jeg slår fra C3 og tilbake til Av - har satt opp custom function med speillås og 2 sekunders forsinkelse til stativfotografering, og så husker jeg ikke alltid å slå tilbake. ..Og så blir det å holde huset stille i to sekunder mens jeg kikker i svart søker og irriterer meg. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 ..Men skulle speillås ha så mye å si som et helt stopp? *skeptisk* Jeg vet ikke, derfor min utfordring til Tomsi Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Det kan nok fort ha en del med det å gjøre, ja. Og å bruke speillås ved typisk håndholdt fotografering funker vel heller dårlig. ..Men skulle speillås ha så mye å si som et helt stopp? *skeptisk* Det er jo ganske åpenbart at det er det som er grunnen, og jeg har sett samme påstand før fra Leica-folket (som jo heller ikke er belemret med speil). Helt ulogisk er det ikke, for med høy pikseltetthet er det ikke store bevegelsen som skal til før man ikke lenger har kritisk skarphet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 EDIT: Utfordring til tomsi: sjekk om det samme gjelder hvis du bruker liveview på E-620. Det kan være vedt en test, men ved bruk av liveview, så virker det som om speilet vippes ned og opp som en del av syklusen. men om det er "ned-opp-ta bilde-ned-opp" eller "ta bilde-ned-opp" er jeg usikker på. I sistnevnte tilfelle så bør jeg kunne få klare bilder med lavere lukkertid. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 ..Og bruker du som Tomsi et lekekamera på 640x480*), så kan du komme unna med lenger lukkertider. Ja, et lekekamera; men med samme pikseltettet som 7D Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Det kan være vedt en test, men ved bruk av liveview, så virker det som om speilet vippes ned og opp som en del av syklusen. men om det er "ned-opp-ta bilde-ned-opp" eller "ta bilde-ned-opp" er jeg usikker på. I sistnevnte tilfelle så bør jeg kunne få klare bilder med lavere lukkertid.Er ikke det noe du kan stille på? Avhengig av fokusmetode, mener jeg? Med CaNikon har du meg bekjent valget mellom fasedetekterende fokus (vipp ned speilet, fokuser, vipp opp speilet og ta bilde) og kontrastdetekterende (treg fokus, ta bilde uten å vippe ned speilet). Har du ikke samme mulighet på Oly? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Ja, et lekekamera; men med samme pikseltettet som 7D Jepp - har bare to hus med gammeldags tetthet som 20D, jeg. Bra tidspunkt å poste, forresten. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Er ikke det noe du kan stille på? Avhengig av fokusmetode, mener jeg? Med CaNikon har du meg bekjent valget mellom fasedetekterende fokus (vipp ned speilet, fokuser, vipp opp speilet og ta bilde) og kontrastdetekterende (treg fokus, ta bilde uten å vippe ned speilet). Har du ikke samme mulighet på Oly? Joda, valgenen er der. Og jeg bruker CDAF. Men speilet skal ned og opp igjen minst en gang av en eller annen grunn. Det er likedan hos CaNikon såvidt jeg har skjønt - har ikke prøvd liveview der i noen særlig grad. Jeg tror speilet vippes ned og opp i forbindelse med at lukkeren spennes. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Joda, valgenen er der. Og jeg bruker CDAF. Men speilet skal ned og opp igjen minst en gang av en eller annen grunn. Det er likedan hos CaNikon såvidt jeg har skjønt - har ikke prøvd liveview der i noen særlig grad.Vel, hvis speilet vippes ned før bildet tas, så gjør jo det kontrastdetekterende fokus nokså poengløst Det logiske vil jo være å anta at det tar bildet før speilet vippes ned i så fall. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Poengløst er det ikke - man slipper å felle ned speilet for å fokusere, slik at man hele tiden har bilde på skjermen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå