Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Vi lager en teknikktråd! If you build it - they will post.

 

 

Påpeker ellers at godtfolket hos dpreview bommet litt med tommelfingerregelen i M Zuiko Digital 14-150mm-reviewet - de forventer å få stødige bilder med lukkertider på 1/brennvidde (for eksempel 120mm, 1/100s), uten å ta med i beregningen at tommelfingerregelen er 1/effektiv brennvidde - som skulle vært 1/240s for 120mm på en sensor med 2x cropfaktor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forvilla meg innom mac-forumet, gud det er artig å diskutere med trolls og windowsfanboys. Kan vi ikke ha noen skikkelige fanboydebatter på nytt her og? Typ Canon vs Nikon, FF vs Crop eller noe helt nytt. Takk! :p

Du vil virkelig at jeg skal få forhøyet advarsel status etter å ha redusert den du. Det ender jo med at noen kommer med en påstand om at Canon presterer bra, jeg tar det personlig, han kommenterer min barnslige oppførsel, jeg setter han på plass, etterfulgt av masse post-sletting og noen dager på isolat.

 

NothinDoinTM: Jeg liker å ligge rett bak skuterne slik at om de skulle finne på å gjøre noe dumt får de seg enten en liten dytt slik at køa går raskere eller at de blir kvestet slik at vi har en mindre bløt og treg trafikant med kviser å bekymre oss for.

Har han englevakt og overlever påkjøring slik at han kan kjøre igjen om noen måneder etter at gipsen er tatt av, er jeg rutinert nok til å raskt sette bila i revers.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

På et annet forum fortalte en kar om venninna til dama hans. Hun mente hun var fotograf, hadde til og med oppdrag som fotograf, men kunne ingenting om fotografering. Bl.a. så ble fargene bedre når kamereaet stod på "full auto". Hvorfor det, undret vår forumridder. Jo, dette skulle hun bevise. Tok kameraet hans, satte det på full auto og løp bort til noen steiner og tok bildet. Så satte hun samme kameraet på Tv og tok bilde av samme motiv. Vi kan jo alle tenke oss hva som skjedde. Bildet tatt på Tv ble jo nesten helt sort. Ergo: Fargene blir bedre når man tar det på "full auto".

 

Det er herlig med sånne mennesker.

Lenke til kommentar

På et annet forum fortalte en kar om venninna til dama hans. Hun mente hun var fotograf, hadde til og med oppdrag som fotograf, men kunne ingenting om fotografering. Bl.a. så ble fargene bedre når kamereaet stod på "full auto". Hvorfor det, undret vår forumridder. Jo, dette skulle hun bevise. Tok kameraet hans, satte det på full auto og løp bort til noen steiner og tok bildet. Så satte hun samme kameraet på Tv og tok bilde av samme motiv. Vi kan jo alle tenke oss hva som skjedde. Bildet tatt på Tv ble jo nesten helt sort. Ergo: Fargene blir bedre når man tar det på "full auto".

 

Det er herlig med sånne mennesker.

Tipper det andre kameræt (som sto på auto) var et Nikon...

Jeg ville også sett svart om jeg måtte fotografere med et Canon.

Lenke til kommentar

 

Påpeker ellers at godtfolket hos dpreview bommet litt med tommelfingerregelen i M Zuiko Digital 14-150mm-reviewet - de forventer å få stødige bilder med lukkertider på 1/brennvidde (for eksempel 120mm, 1/100s), uten å ta med i beregningen at tommelfingerregelen er 1/effektiv brennvidde - som skulle vært 1/240s for 120mm på en sensor med 2x cropfaktor.

Den tommelfinger-regelen kan du kaste på sjøen når vi snakker speilløse systemer. Faktisk så klarer jeg fint å handholde GF1 m/20mm og 1/20s. Det å fjerne speilet gir faktisk minst 1 blender ekstra å gå på. Død over speil!

 

Du vil virkelig at jeg skal få forhøyet advarsel status etter å ha redusert den du. Det ender jo med at noen kommer med en påstand om at Canon presterer bra, jeg tar det personlig, han kommenterer min barnslige oppførsel, jeg setter han på plass, etterfulgt av masse post-sletting og noen dager på isolat.

Vi setter et filter på diskusjonen slik at du ikke ser den; så går det bra.

Lenke til kommentar

Den tommelfinger-regelen kan du kaste på sjøen når vi snakker speilløse systemer. Faktisk så klarer jeg fint å handholde GF1 m/20mm og 1/20s. Det å fjerne speilet gir faktisk minst 1 blender ekstra å gå på. Død over speil!

 

Er vi i køddehjørnet, eller har du noe som underbygger påstanden om at det å fjerne speilet gir deg minst ett stopp? Klarer ikke å se at et speil skal kunne påvirke dette.

Lenke til kommentar

Er vi i køddehjørnet, eller har du noe som underbygger påstanden om at det å fjerne speilet gir deg minst ett stopp? Klarer ikke å se at et speil skal kunne påvirke dette.

Jeg snakker av erfaring. Jeg har Olympus E-620 som jeg har brukt i over et år. Og der stemmer det bra med den gamle tommelfinger-regelen 1/(brennvide * crop). Så kjøpte jeg en Panasonic GF1 i våres, med 20mm f/1.7. Og der kan jeg fint ta skarpe bilder med lukkertid på 1/20s. Panasonic slår heller ikke på symbolet som varsler fare for vibrasjoner for lukkertiden faller under 1/20s. Og det eneste som er forskjell er speil kontra ikke speil.

Lenke til kommentar

Personlig tar jeg ikke i kameraer som har base iso over 50. Det er under min verdighet.

 

D700 = ISO 200... Eller misforsto jeg noe nå...

 

Du vil virkelig at jeg skal få forhøyet advarsel status etter å ha redusert den du. Det ender jo med at noen kommer med en påstand om at Canon presterer bra, jeg tar det personlig, han kommenterer min barnslige oppførsel, jeg setter han på plass, etterfulgt av masse post-sletting og noen dager på isolat.

Vi setter et filter på diskusjonen slik at du ikke ser den; så går det bra.

 

Skal klare å diskutere med meg selv slik at jeg får utestengelse, no prob.

Lenke til kommentar

Personlig tar jeg ikke i kameraer som har base iso over 50. Det er under min verdighet.

D700 = ISO 200... Eller misforsto jeg noe nå...

Ja. Vi pleier vel å si noe sånt som "woosh". :whistle:

 

Utsagnet er så absurd at det faller på sin egen urimelighet.

 

Trondster: Jeg ser ikke problemet. Hvordan skulle en sånn høy-iso film ha kommet inn i kameraet mitt? (det skal sies at jeg faktisk har et par filmkameraer ladet med iso 100 eller 200 film - husker ikke nøyaktig, for etter et par ruller skjønte jeg at dette analog-greiene var noe tull, så det er et års tid siden sist jeg tok i dem...)

Lenke til kommentar

Er vi i køddehjørnet, eller har du noe som underbygger påstanden om at det å fjerne speilet gir deg minst ett stopp? Klarer ikke å se at et speil skal kunne påvirke dette.

Jeg snakker av erfaring. Jeg har Olympus E-620 som jeg har brukt i over et år. Og der stemmer det bra med den gamle tommelfinger-regelen 1/(brennvide * crop). Så kjøpte jeg en Panasonic GF1 i våres, med 20mm f/1.7. Og der kan jeg fint ta skarpe bilder med lukkertid på 1/20s. Panasonic slår heller ikke på symbolet som varsler fare for vibrasjoner for lukkertiden faller under 1/20s. Og det eneste som er forskjell er speil kontra ikke speil.

Og da har du skrudd av O.I.S. vil jeg tro? Ellers så forstår jeg at du vil få minst ett stopp med bildestabilisering kontra ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...