Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da var mitt fotooppdrag for denne helgen ferdig:

http://www.nordsjorittet.no/fotogalleri/

 

Hvordan gikk det i Stavanger folkens?

Du har ikke bedt om kritikk, men jeg tar sjansen på en liten kommentar. Du kunne med fordel brukt opplettiningsblits i noen av situasjonene. Bort sett fra det. Godt jobba.

Ser litt useriøst ut det der sykkelrittet.. De kan jo ikke skrive "MÅL" riktig. Det står jo "LÅM"

*hirr hirr* ^^

 

Edit: *host host* Huff, den var tørr, tror jeg må hente meg noe drikke. Pils anyone ?

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Da var mitt fotooppdrag for denne helgen ferdig:

http://www.nordsjorittet.no/fotogalleri/

 

Hvordan gikk det i Stavanger folkens?

Du har ikke bedt om kritikk, men jeg tar sjansen på en liten kommentar. Du kunne med fordel brukt opplettiningsblits i noen av situasjonene. Bort sett fra det. Godt jobba.

Hadde med blitsen, men den begynte å leve sitt eget liv nokså tidlig. Er enig at noen av bildene kunne hatt godt av det ja.

 

Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Da var mitt fotooppdrag for denne helgen ferdig:

http://www.nordsjorittet.no/fotogalleri/

 

Hvordan gikk det i Stavanger folkens?

Du har ikke bedt om kritikk, men jeg tar sjansen på en liten kommentar. Du kunne med fordel brukt opplettiningsblits i noen av situasjonene. Bort sett fra det. Godt jobba.

Ser litt useriøst ut det der sykkelrittet.. De kan jo ikke skrive "MÅL" riktig. Det står jo "LÅM"

*hirr hirr* ^^

 

Edit: *host host* Huff, den var tørr, tror jeg må hente meg noe drikke. Pils anyone ?

Norges 2. største ritt, useriøst? Gå å hent noe å drikke :cool:

 

Jeg er med på pils.

 

Snart får jeg forresten rundt 12500 på konto. Hva skal jeg gjøre med de?

På JP

Lenke til kommentar

How is this?

 

post-101271-1213563293_thumb.jpg

 

EXIF er som følger:

1D Mark II

Sigma 300/2.8

1/500 sek

f/2.8

ISO 400

 

---

 

Personlig har jeg forelsket meg i tre ting:

 

1. Fargegjengivelse (bildet er konvertert fra RAW til JPG i LR med alle innstillinger som "standard", det vil si at fargene ikke er "originale")

2. Smal DOF på f/2.8

3. Skarphet ved f/2.8 (hvilket fremgår av dette eksempelet)

 

Mulig jeg ser meg blind på egne bilder, men i mine øyne er den tekniske kvaliteten god for å være wide-open. :)

Lenke til kommentar
How is this?

 

post-101271-1213563293_thumb.jpg

 

EXIF er som følger:

1D Mark II

Sigma 300/2.8

1/500 sek

f/2.8

ISO 400

 

---

 

Personlig har jeg forelsket meg i tre ting:

 

1. Fargegjengivelse (bildet er konvertert fra RAW til JPG i LR med alle innstillinger som "standard", det vil si at fargene ikke er "originale")

2. Smal DOF på f/2.8

3. Skarphet ved f/2.8 (hvilket fremgår av dette eksempelet)

 

Mulig jeg ser meg blind på egne bilder, men i mine øyne er den tekniske kvaliteten god for å være wide-open. :)

 

Du har nok rett i de tre punktene du nevner. Jeg kunne dog tenkt meg penere fasong på de uskarpe "sirklene" i bakgrunnen. Og du kunne komponert bildet bedre synes jeg ;)

 

En ting som kan være fornufitg å teste ut (slik at du ikke blir ttt på senga) er hvordan objektivet oppfører seg i situasjoner med motlys.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er helt sant og var TN-panel debatten som løste ut banen.

 

 

Seriøst? Var det tn-debatten som utløste det?

Syns den løste seg greit etter ett kvarter, og kan stå som ett eksempel på at chattetråden faktisk fungerer med litt selvjustis innad blant medlemmene på fotoforumet, uten for mye innblanding frå modder. Til en vis grense selvsagt, men denne var ikke overtrått her.

 

Det er ikke så farlig med denne typen diskusjoner/småkrangler i chattetråden, og ikke i de rene foto- eller utstyrstrådene.

 

 

Latterlig at det var TN-paneldebatten som utløste permban. Den var faktisk ikke så ille. Hadde forsåvidt samme debatten med Gissan over MSN, og der gikk ting mye verre for seg. Appropo Gissan, skjer med han?

 

Bare sånn for å presisere en liten ting, "TN-paneldebatten" har jeg ikke engang sett noe som helst til, og er således ikke noen som helst grunn til noen utestengelse. At det ligger ting i nevnte debatt som kanskje skulle fortjent advarsel, kan være, da jeg ikke har sett denne debatten.

 

Ellers tror jeg vi bør sette en strek for diskusjon rundt permban av brukere. Nå har alle fått sagt sin mening om saken, har man mer å påpeke så send en moderator en pm med synspunkt.

 

Det som dere ser skjer nå er rykteutsettelse og slikt.

(Dette innlegget skal ikke kommenteres andre steder enn på pm)

Lenke til kommentar
How is this?

 

*snip*

Hvis jeg skal være ærlig syns jeg ikke noe særlig om bokeh'en, bildet er skarpt, men det er også blast.

Bokeh'en er dårlig, ja, men hva forventer du på f/2.8? Forventer du at høylysene skal gjengis sirkelformede med 300mm og f/2.8, så snakker du nok om håp.

 

At bildet er blast er jo klart - det er "rett ut av kamera" uten noen som helst form for oppskarping (hvilket er en nødvendig prosess, uansett hvor skarphetstegnende objektivet ditt er).

Lenke til kommentar
Bokeh'en er dårlig, ja, men hva forventer du på f/2.8? Forventer du at høylysene skal gjengis sirkelformede med 300mm og f/2.8, så snakker du nok om håp.
Hvis det er _noen_ blender som burde gi sirkelformede høylys, er det f/2.8, da du ikke "forstyrrer" lyset med blenderlameller :-)
Lenke til kommentar
Bokeh'en er dårlig, ja, men hva forventer du på f/2.8? Forventer du at høylysene skal gjengis sirkelformede med 300mm og f/2.8, så snakker du nok om håp.
Hvis det er _noen_ blender som burde gi sirkelformede høylys, er det f/2.8, da du ikke "forstyrrer" lyset med blenderlameller :-)

Åh, er noe jeg har misforstått da.. Etter Anews mange meget innholdsrike innlegg om bokeh, samt Simen1's eksempler for noen måneder tilbake siden trodde jeg at jeg hadde kontroll på det, men tydeligvis ikke.. :ermm:

Lenke til kommentar
Kan noen gi meg en hurtigforklaring (med t-skje) i hvorfor lamellene på være så kantete? kan dem bare ikke "klippe" dem litt rundere :p

Det gjøres på en del (dyrere) objektiver. Man har da ofte flere lameller i tillegg. Men det er flere ting som må være på plass for at man skal få flott boke.

 

Tom

Lenke til kommentar
Tomsi, may I please borrow your blits one day this week? Skal ut og fotografere en traceur og skulle gjerne fått utnyttet PWene. Så kan du eventuelt låne dem når du har behov for det?

Det må være mulig. Kanskje jeg kan slenge meg med og ta noen bilder selv? Er spent på å se hvordan PWene fungerer?

 

Tom

Lenke til kommentar

Nytt eksempel kommer her.. I denne situasjonen er det ikke direkte høylys i bakgrunnen, og bokeh'en er vel betydelig bedre her?

 

(Jeg vet at bildet ikke er særlig godt, fokus er plassert feil og bildet har store utbrente partier - bildet er ikke redigert på noen som helst måte - kun konvertert med standard innstillinger og nedskalert for web)

 

post-101271-1213565771_thumb.jpg

 

EXIF ligger i bildet: f/5.6, ISO 400 og 1/400 sek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...