Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

D3s er "mørkets fyrste" og er nok best i klassen om du lever av sportsfoto/konsertfoto. Og utvilsomt det huset jeg som Nikon-fanboy hadde kjøpt meg om penger ikke var noe issue.

Men når det kommer til det segmentet til oss dødelige, så syns jeg Canon har fått overtaket. Nikon trenger å svare på 7D, og det blir satans så spennende å se hva et D400-hus vil tilby.

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar

D3s er "mørkets fyrste" og er nok best i klassen om du lever av sportsfoto/konsertfoto. Og utvilsomt det huset jeg som Nikon-fanboy hadde kjøpt meg om penger ikke var noe issue.

Men når det kommer til det segmentet til oss dødelige, så syns jeg Canon har fått overtaket. Nikon trenger å svare på 7D, og det blir satans så spennende å se hva et D400-hus vil tilby.

Godt mulig Nikon henger etter på lavprisfronten, det har de egentlig alltid gjort. Canon ligger ofte et steg forran så Nikons ledelse har sjeldent vært langvarig. Men en stund der manglet Canon, i mine øyne, en verdig motstander til D300.

Uansett, folk er forskjellig, kamera er forskjellig, og godt er det.

Lenke til kommentar

Å kalle 7D/300Ds lavpris er vågalt.

Men ellers er jeg enig. D300 grisebanka 40D, og 50D klarte heller ikke å nå opp (uansett hva enkelte Canon fanboys mener om saken). 7D derimot, den satte skapet på plass. Men jeg vil ikke bli veldig overrasket om at D400, når den kommer, tar over som kongen på haugen en stund.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å kalle 7D/300Ds lavpris er vågalt.

Men ellers er jeg enig. D300 grisebanka 40D, og 50D klarte heller ikke å nå opp (uansett hva enkelte Canon fanboys mener om saken). 7D derimot, den satte skapet på plass. Men jeg vil ikke bli veldig overrasket om at D400, når den kommer, tar over som kongen på haugen en stund.

I forhold til toppmodellene er det lavpris, kan også si mellompris om det gjør saken bedre.

Lenke til kommentar

Godt mulig Nikon henger etter på lavprisfronten, det har de egentlig alltid gjort. Canon ligger ofte et steg forran så Nikons ledelse har sjeldent vært langvarig. Men en stund der manglet Canon, i mine øyne, en verdig motstander til D300.

Strengt tatt dominerte Canon totalt de første årene, med kameraer som 300D (og senere 350D, 400D etc.), 20D og 30D hadde sine mangle, men på bildekvalitet et hestehode foran D200. Det var med D300 og D3 Nikon tok et sjumilssteg, og Canon har enda ikke klart å få tilbake ledelsen på samme måte.

Lenke til kommentar

A propos gamle Nikons, jeg fant et gammelt D2X i en vindushylle på redaksjonen. Jeg regner med det går mitt andre alternativ (D50) en solid gang. Men hvordan presterer den gamle 2004-sliteren mot D300-n jeg eier privat? Dårligere på ISO, vil jeg tro....

Lenke til kommentar

A propos gamle Nikons, jeg fant et gammelt D2X i en vindushylle på redaksjonen. Jeg regner med det går mitt andre alternativ (D50) en solid gang. Men hvordan presterer den gamle 2004-sliteren mot D300-n jeg eier privat? Dårligere på ISO, vil jeg tro....

På ISO er det dårligere ja, men det yter meget godt på de fleste andre områder. Støyen på høy ISO er også ganske behagelig å se på sammenliknet med chromastøy fra andre kameraer, så selv om det er en del støy, blir den ikke like sjenerende. Den generelle byggekvaliteten er jo bedre enn D300 også...
Lenke til kommentar

To ting:

1) Sånn "streetphoto" (eller "gatefoto" om du vil). Hvordan gjør dere det? En av tingene der er jo at man helst skal blende (no pun intended) inn i folkemengden, men med en gang man har et objektiv som er litt større enn nesetippen så blir man jo sett stygt på. Sukk.

2) Jeg hadde ett eller annet jeg skulle kommentere, men det forsvant jaggu meg.

Lenke til kommentar

Er da bare å knipse selv om man blir sett stygt på? Om man ikke vil bli lagt merke til, kan det hjelpe på å skyte fra hofta, og gjærne med et søtt lite fastobjektiv (kontra stor og skummel zoom, blir også lettere med bare en brennvidde å forholde seg til). Om man virkelig er redd for å skille seg ut, prøv å synkronisere det å ta bildet med andre lyder i bybildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...