Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig. Men syns det er viktig å påpeke at D90 har vært på markedet i 2 år nå, og at en etterfølger sannsynligvis/forhåpentligvis er rett rundt svingen.

Men en etterfølger gjør selvfølgelig ikke D90 til et dårligere kamera.

Det snakkes mye om en oppfølger til D90 rundt omkring for tiden, men hva ser vi for oss bli oppdatert på D90 på nåværende tidspunkt? Vipp-bar skjerm og forbedret live-view og filmfunksjon? Neste generasjons DX-sensor blir vel helst introdusert i D400? Ellers er jo D90 allerede et forholdsvis avansert kamera, og jeg antar at Nikon vil beholde en viss forskjell mellom D90 og D300s utover byggekvaliteten. Kanskje en forbedret autofokus ettersom både D5000 og D3000 har samme autofokus som D90?

Men personlig vil jeg anta at en eventuell oppfølger til D90 før D400 vil være en ganske beskjeden oppgradering, ihvertfall når det gjelder kjernefunksjonaliteten for fotografering.

Lenke til kommentar

Det snakkes mye om en oppfølger til D90 rundt omkring for tiden, men hva ser vi for oss bli oppdatert på D90 på nåværende tidspunkt? Vipp-bar skjerm og forbedret live-view og filmfunksjon? Neste generasjons DX-sensor blir vel helst introdusert i D400? Ellers er jo D90 allerede et forholdsvis avansert kamera, og jeg antar at Nikon vil beholde en viss forskjell mellom D90 og D300s utover byggekvaliteten. Kanskje en forbedret autofokus ettersom både D5000 og D3000 har samme autofokus som D90?

Men personlig vil jeg anta at en eventuell oppfølger til D90 før D400 vil være en ganske beskjeden oppgradering, ihvertfall når det gjelder kjernefunksjonaliteten for fotografering.

Ja, det er jo ikke mye som egentlig trengs å oppgraderes. Bortsett fra selvevideofunksjonen da. Ogvippbar skjerm er egentlig et must til liveview og video.

Vi ser sikkert en diskret oppgradering av megapiksel-antallet. Og kanskje litt forbedret ISO?

Lenke til kommentar

Jeg tipper vi får en bedring og ikke minst økning på ett stopp på ISOen på etterfølgeren til D90, samt autofokus ved filming, pluss filming i full HD (1080).

I tillegg vil vi få som dere sier vippbar skjerm.

Men hva vil den hete? Kan liksom ikke hete D100. D1000?

edit : Kanskje 14 bit pr. fargekanal i RAW/DNG? Det som nesten skuffer mest med D90 er at den bare har 12 bit.

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar

Ettersom den fysiske størrelsen på bildebrikka er den samme, vil pixlene bli mindre som gjør at det blir mindre lys per pixel. Da må kameraet justere opp lyset elektronisk som gir litt mer bildestøy, generelt dårligere dynamisk rekkevidde og man kan få en del strølys ved at avstanden mellom hver pixel er for liten så noe strøm kan "hoppe" over til den andre ved siden av. (Eller er jeg litt på bærtur her? Tror det var noe i den duren i hvertfall :p ) Det spiller også stor rolle på kvaliteten på objektivet.

Det er nettopp dette kompaktkameraer og mobiler sliter med i forhold til speilreflekskameraer. Men teknologien blir statig bedre og støyen blir stadig lavere og oppløsningen høyere.

Lenke til kommentar

Det vil jo overraske stort om Nikon plutselig lanserer ny sensor i Dxx. Den har jo "alltid" kommet i Dxxx-serie først. D300 er jo 3 år snart (lansert august 2007 om jeg husker riktig), og selv om den fikk mid-life update i fjor, så begynner det å bli på tide å trekke noe nytt opp av hatten - selv om jeg syns Nikon er veldig flinke til ikke å la seg trekke inn i lanseringsjaget. For det meste har hvert nytt Dxxx-hus vært en revolusjon i forhold til det foregående.

Jeg tipper vi får en bedring og ikke minst økning på ett stopp på ISOen på edit : Kanskje 14 bit pr. fargekanal i RAW/DNG? Det som nesten skuffer mest med D90 er at den bare har 12 bit.

For det første så er det ikke "14 bit pr. fargekanal", siden man ikke kan snakke om fargekanaler i råformat (det er 12/14 bit per pixel), for det andre så er vel fortsatt D90, med sine "usle" 12 bit, fortsatt ett av de kameraene med størst fargedybde og dynamisk omfang målt hos DxO - klart bedre enn f.eks 7D. Om man først skal ha massevis av bits, så bør man ha noe vettugt å putte i dem også.

Vippbar skjerm og en vettug videoimplementasjon vil jeg anta blir hovedforbedringene i neste Dxx (eller hva det nå blir hetende), selvsagt kombinert med en ny sensor med noe høyere oppløsning. Jeg tviler på at vi får se 51-punkts AF i konsumenthus (om det ikke eventuelt kobineres med øyestyring).

Lenke til kommentar

Det vil jo overraske stort om Nikon plutselig lanserer ny sensor i Dxx. Den har jo "alltid" kommet i Dxxx-serie først. D300 er jo 3 år snart (lansert august 2007 om jeg husker riktig), og selv om den fikk mid-life update i fjor, så begynner det å bli på tide å trekke noe nytt opp av hatten - selv om jeg syns Nikon er veldig flinke til ikke å la seg trekke inn i lanseringsjaget. For det meste har hvert nytt Dxxx-hus vært en revolusjon i forhold til det foregående.

Jeg tipper vi får en bedring og ikke minst økning på ett stopp på ISOen på edit : Kanskje 14 bit pr. fargekanal i RAW/DNG? Det som nesten skuffer mest med D90 er at den bare har 12 bit.

For det første så er det ikke "14 bit pr. fargekanal", siden man ikke kan snakke om fargekanaler i råformat (det er 12/14 bit per pixel), for det andre så er vel fortsatt D90, med sine "usle" 12 bit, fortsatt ett av de kameraene med størst fargedybde og dynamisk omfang målt hos DxO - klart bedre enn f.eks 7D. Om man først skal ha massevis av bits, så bør man ha noe vettugt å putte i dem også.

Vippbar skjerm og en vettug videoimplementasjon vil jeg anta blir hovedforbedringene i neste Dxx (eller hva det nå blir hetende), selvsagt kombinert med en ny sensor med noe høyere oppløsning. Jeg tviler på at vi får se 51-punkts AF i konsumenthus (om det ikke eventuelt kobineres med øyestyring).

At ny DX-sensor dukker først opp i D400 er mer eller mindre garantert om ikke verden plutselig er snudd opp ned. Går rykter om en revolusjonerende ny AF-sensor i D4 som jeg tipper vil dukke opp i en DX-variant på D400 samtidig. Tror vi ser D4 og D400 lansert neste år (vet ikke, bare bedreviter basert på historikk).

Ser heller ikke noe poeng med hyppige oppgraderinger uten noe revolusjonerende. Bruktmarkedsprisene stuper da - ikke en fordel for oss som kunder.

Dessuten står verken D300s, D3s og D3x tilbake for noen av konkurrentene så langt jeg kan se.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ja, det kan gå på bekostning av for eksempel dynamisk omfang og og økt bildestøy.

Ja, men det finnes også høyoppløste brikker med bra DR, feks brikka som sitter i D3x

For å sitere Sutekhs kjepphest nr 1:

Antall megapiksler sier ingenting om oppløsningen.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Enig, jeg tror det blir en D90s-variant i første omgang. Så får de litt tid til å lansere D400, og deretter en helt ny utgave, hva de nå blir å kalle den...
Lenke til kommentar

..

..

Takk for rettelsen Anew :)

Men hva vil oppfølgeren til D90 hete? Nikon har jo virkelig klart å kludre til nummereringa si, slik at alt virker ulogisk. Sånn rangerer jeg de aktuelle modellene (som fremdeles er i produksjon) ihvertfall:

D3x/s

D700

D300s

D90

D5000

D3000

alt annet enn logisk mao.

Lenke til kommentar

Men hva vil oppfølgeren til D90 hete? Nikon har jo virkelig klart å kludre til nummereringa si, slik at alt virker ulogisk. Sånn rangerer jeg de aktuelle modellene (som fremdeles er i produksjon) ihvertfall:

D3x/s

D700

D300s

D90

D5000

D3000

alt annet enn logisk mao.

Nikon er jo i ferd med å gå over til en Canon type nummerering, så da kan det ikke bli logisk.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...