# offline Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Du sier det er viktig med 16bit datt og DR ditt osv. Men hvor viktig er det? Du vil ha MF p.g.a. gadget-kåthet, ikke p.g.a. dine fotografiske ferdigheter og kunder som krever noe de ikke ser forskjell på. Når erfarne fotografer tjener penger til livets opphold "and then some" med 10-12MP dSLR kameraer med zoomobjektiver, hvorfor kan ikke du/dere det? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det er nok ganske enkelt iKenneth; "Har du lyst, har du lov" =D Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Sant, ja. Synd det ikke fungerer på byen Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Jeg har lest det motsatte - husker ikke hvor, men jeg leste at dybdeskarpheten i virkeligheten ikke er tynnere på lengre brennvidde, men at komprimering av perspektivet gjør at den oppleves tynnere. Nå er det langt fra noen fare for at jeg kommer til å entre mellomformatsverden uansett, men jeg får ikke det du sier her til å gi helt mening sånn jeg har forstått at optiske systemer fungerer... Ville ikke stolt på den kilden, for å si det sånn... Dybdeperspektiv er et resultat av to faktorer - fokusavstand og avstand til bakgrunn. Så vil naturligvis bildevinkel ha en viss innvirkning på hvordan det vil oppfattes - men bildevinkelen er uavhengig av system/brennvidde... Dybdeskarphet på sin side avhenger av fokusavstand og størrelse på inngangspupill. Skal ikke si at DOF ikke kan påvirke hvordan man oppfatter perspektivet, men perspektivet påvirkes uansett ikke av brennvidden eller blenderåpningen... Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Sant, ja. Synd det ikke fungerer på byen Dét kommer vel an på innsatsen da... Endret 6. juni 2010 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Du sier det er viktig med 16bit datt og DR ditt osv. Men hvor viktig er det? Du vil ha MF p.g.a. gadget-kåthet, ikke p.g.a. dine fotografiske ferdigheter og kunder som krever noe de ikke ser forskjell på. Når erfarne fotografer tjener penger til livets opphold "and then some" med 10-12MP dSLR kameraer med zoomobjektiver, hvorfor kan ikke du/dere det? Det kommer jo helt an på kunden. I skrivende stund har jeg "ikke behov" for det i jobbsammenheng. Kunne overhode ikke begrunnet kjøp av det, men er det galt å se lengre frem i tiden med ambisjoner om det ypperste? Det handler ikke bare om hva kunden ser eller ikke ser - fotografen vil gjerne ha litt ekstra igjen til seg selv. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Når man er fotograf og til dels kan rettferdiggjøre kjøp av fetest mulig hardware - go for it! Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det finnes sikkert ikke utleie av MF utstyr her til lands? Helge leie etc. Eneste valg er vell å kjøpe. Har brukt 850'en en del den siste uken og større filer trenger jeg ikke før jeg har kjøpt en datamaskin til 20K eller mer. Fy flate pixel hvor tregt det går når LR skal tygge gjennom alle RAW filene på 24,6MP og 38MB pr. stk. Det er ca. 11sek. før bildet er ferdig loadet etter jeg har valgt det. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Av de bildene jeg har sett så langt fra Rogafest så synes jeg at mine er best. Rart Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det finnes sikkert ikke utleie av MF utstyr her til lands? Helge leie etc. Eneste valg er vell å kjøpe. Har brukt 850'en en del den siste uken og større filer trenger jeg ikke før jeg har kjøpt en datamaskin til 20K eller mer. Fy flate pixel hvor tregt det går når LR skal tygge gjennom alle RAW filene på 24,6MP og 38MB pr. stk. Det er ca. 11sek. før bildet er ferdig loadet etter jeg har valgt det. Interfoto leier ut Hasselblad. Filene fra MF krever en skikkelig burk ja. Etter jeg overførte bildene fra Phase One kameraet gren jeg litt da jeg så de som 5D'en min pusher ut. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Jeg har lest det motsatte - husker ikke hvor, men jeg leste at dybdeskarpheten i virkeligheten ikke er tynnere på lengre brennvidde, men at komprimering av perspektivet gjør at den oppleves tynnere. Nå er det langt fra noen fare for at jeg kommer til å entre mellomformatsverden uansett, men jeg får ikke det du sier her til å gi helt mening sånn jeg har forstått at optiske systemer fungerer... Ville ikke stolt på den kilden, for å si det sånn... Nuff said, men det er et ørlite poeng i dette med at den optiske kompresjonen fra et teleperspektiv medfører at OOF-blur oppleves sterkere. Jeg snublet over et artig eksempel her om dagen: Det er utsnitt fra hhv 100mm f/4 og 28mm f/4 med samme DoF (samme utsnitt) men skalert til sammevisningsstørrelse. Legg merke til at de er klin like, mens utgangspunktet er dette: (kilde: http://toothwalker.org/optics/dof.html - en meget lesverdig side for alle som roter med DoFens hemmeligheter) Dette er muligens noe av bakgrunnen for at folk innbiller seg at vidvinkel har større DoF enn tele (det kan være sant, men det er en sannhet med store modifikasjoner...) ...men dette har selvsagt ingenting med MF og fantasier om "optisk kompresjon" av normalperspektiv å gjøre (forestill dere hvordan et 200+mm normalobjektiv på 8x10 storformat hadde fucket opp perspektivet... ) Endret 6. juni 2010 av Anew Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Er det bad sign, og på tide med nytt kamera når jeg begynner å få ett av disse på hver shoot? Sensoren som begynner å bli sliten? Har allrede brukt 6k på reperasjoner i fjor på stakkrs 1Den min, og tror ikke jeg vil bruke mere Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Haha - ja, det er på side å se etter noe nytt. Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 DOL Folkens. http://www.viddler.com/explore/ziser/videos/148/ Ser det er mange som synder med denne hehe... Ziser er en morsom kar. Han har nettopp kommet ut med en bok til portrett og bryllupsfotografer. Den ble utsolgt 2-3uker etter lansering. Det er Kelby media group som står bak boka, akkurat som med den første boka til Joe McNally. Davis Ziser brukte/bruker Canon 40D, vanlig zoomobjektiv og tok bilder i jpg. Trur han har byttet til 5DII og bruker RAW(+jpg). Sjekk ut Gear Bag Friday Morsom talefeil på gubben Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Haha - ja, det er på side å se etter noe nytt. Har sett og funnet. Men spørs om jeg har nok penger Blir nok 7D med bg og en 3 - 4 ekstra batterier iløpet av / etter sommeren. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 En militær russisk radiostasjon ved navn UVB-76, som har sendt ut det samme signalet i flere tiår, holder nå for første gang noensinne kjeft. Det betyr at det snart blir atomkrig. Med tanke på at det er russerne er det vel heller at batteriet er flatt. Blir studiobruk, ergo ISO 50-100. De fleste er grisetreige og klarer kanskje 1 bps. Men jeg vil ha mange mpx - helst krysse 30-tallet. Da burde vel noe ISO50-film være en grei løsning? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Hva er den beste måten å fotografere det på? Det bør bli med helt mekanisk analogt kamera, siden den elektromagnetiske pulsen fra atomeksplosjonen mest sannsynlig setter digitalkameraer ut av drift. Nå er det en stund siden jeg hadde fysikk, men vil ikke metall-hus forme et Faraday-bur slik at kameraet overlever? Når det er sagt er vel hvilket kamera som virker ditt minste problem i en atomkrig.. Endret 6. juni 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Hva er den beste måten å fotografere det på? Det bør bli med helt mekanisk analogt kamera, siden den elektromagnetiske pulsen fra atomeksplosjonen mest sannsynlig setter digitalkameraer ut av drift. Nå er det en stund siden jeg hadde fysikk, men vil ikke metall-hus forme et Faraday-bur slik at kameraet overlever? Det er et godt poeng. Jeg skal rekvirere noen materialer og lage et ASAP. Så kan jeg oppgradere aluminiumsfoliehatten min samtidig. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Og om jeg husker mitt James Bond rett var det vel bare en atomeksplosjon i atmosfærens ytterkant som vil skape en slik elektromagnetisk bølge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå