Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Fordelen med dpreview-testene er at man med mouseover kan se crops av bildet som er til grunn for grafen.

 

Men - det er mye mer enn skarphet som teller. Selv vil jeg gjerne ha lite kromafeil på lyssterk optikk - ja, det kan til dels korrigeres i etterbehandlingen, men kromafeil ser for mitt øye ut til å påvirke hvor skarpt det ser ut i søkeren, og så er det vanskeligere å plassere fokusplanet korrekt.

 

Hos Photozone liker jeg teksten rundt om - med subjektiv vurdering av bokeh og flare, og liker også eksempelbilder og test av kromafeil i dybdeplanet (lilla/grønn i områder ute av fokus - hva kaller man det på norsk, egentlig), diskutering av byggekvalitet og annet..

 

Hmm - men Sigmalux har fått en i overkant lav score, synes jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Objektiver - om de er gode eller dårlige går veldig til ønsket bruksområde - Zeiss ZE 1.4/50 er et framifrå objektiv, og überskarpt blendet ned, men har fokus shift og nærmest provoserende bokeh på nærgrensen ved full åpning. Når jeg liker å skyte på stor åpning, og gjerne på nært hold, så var ikke dette heeelt objektivet for min målgruppe, selv om byggekvaliteten og de andre egenskapene var superbe. Det har også en del kromafeil, som gjør det vanskeligere å bedømme fokus i søkeren. Focus confirmation er kalibrert til der fokusplanet er på f/5.6, som gjør glimt i søkeren av korrekt fokus ganske ubrukelig på full blender. Kunne kanskje eventuelt ha endret dette med mikrojusteringer, da - så den ville gitt fokusbekreftelse for f/1.4.

Der er det markant bedre med en 50mm uten merkbar fokus shift. :love:

 

Når det gjelder Sigmalux - to av svakhetene er forstyrrende bokeh foran fokusplanet og lav skarphet blendet ned (i forhold til konkurrentene) - når disse to svakhetene kommer av andre prioriteringer, nemlig henholdsvis å få bløtere bokeh bak fokusplanet, og å prioritere ytelse på full åpning - så har Sigma IMHO prioritert helt riktig. For en lyssterk 50mm vil jeg gjerne ha god performance på stor åpning, og bokeh bak fokusplanet er viktigere enn den foran.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Lastolite forbannelsen lever ser det ut til.

 

Bestilt flere Lastolite produkter fra en norsk proffbutikk og fått stadig feilsendte produkter, en gang ble tom samme feildel sendt feil 2 ganger !

 

Og nå skjer det samme fra en annen butikk, fått Lastolite 2423 istedte for bestilte 2430.

 

Skal faen ikke være lett.

Lenke til kommentar

Hah! Gjett hvem som var i selveste selveste Royal Albert Hall og satt på selveste første rad og hørte selveste selveste SELVESTE Mark Knopfler klimpre og synge i to timer i går :D

 

...og gjett hvem som ble skuffet da det viste seg at det var helt i orden å ha med seg og bruke hvilket som helst kamera med hvilken som helst optikk under konserten (så lenge man ikke filmet eller brukte blits), da alt av fotoutstyr lå igjen på hotellrommet :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...