Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sample fra Georg Mikkel: "Man, if I don't ever see you again, it would be too soon!" Genial linje! (Too Funky, album-versjon)

Photozone-review av Sigmalux - ikke overbevisende resultater - skarp i midten, men soft i kanten. Litt sånn 50mm med stor blender generelt er, antar jeg..

Venter på ff-reviews av ZE 1.4/50 og ZE 2/50..

Hva er det de sammeligner med egentlig? Spesielt å skrive at noe er dårlig hvis det ikke finnes noe bedre. :/

Jeg tror du heller skal se på hva folk skriver, og det faktum at det diskuteres rundt det objektivet nesten daglig på de forskjellige forumene..

Lenke til kommentar

Det kan jo hende Photozone har fått et dårlig eksemplar (Sigmaobjektiver med Canon-fatning har jo en viss historie). Dpreview sine resultater er tilsynelatende mye bedre.

Jeg synes photozone er urimelige harde på kritikken av objektiver. Og det evige maset om at den er bedre på crop er jo bare tull, når man skriver om et objektiv som de fleste bruker på FF..

Jeg er ikke overbevisst om deres tester. Står ikke i stil med hva folk som fotograferer sier (om 50L og 50EX)..

Og, hvor ofte bruker man et slikt objektiv slik at kantene er i fokus på f/1.4?

Alt de tester er dårlig.

Lenke til kommentar

Det kan jo hende Photozone har fått et dårlig eksemplar (Sigmaobjektiver med Canon-fatning har jo en viss historie). Dpreview sine resultater er tilsynelatende mye bedre.

Sammenlignet med EF 50/1.4 hos dpreview er den bedre på full åpning - tror ankepunktene hos Photozone er at kantene ikke blir skikkelig skarpe, selv blendet ned. Og - focus shift er ikke gøy. (Har der selv dårlige erfaringer fra ZE 1.4/50..)

Men - skal du bruke det på full åpning, så holder jeg en knapp på Sigmalux vs. EF 50/1.4. Også det som er konklusjonen andre steder jeg har sett - andre objektiver er skarpere blendet ned, men Sigmalux er veldig god på full åpning, selv om kantene er softe.

Men - det er et annet (eller "tredje") 50mm-objektiv jeg foretrekker, da.. :love:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Og jeg lurer på om Anew også har noen?

Nope, men jeg har veldig lyst på. :)

Når det gjelder Photozone-testen, så syns jeg ikke den var så negativ. Jeg syns det var inmari bra at de dokumenterte focus-shift (alle lyssterke objektiver vil utvise det). Hjørneskarpheten ser dårlig ut på grafene, men det er fordi de tester på et ekstremt høyoppløst hus.

Lenke til kommentar

Men hvis folk går inn på det, ser på konklusjonen og ser at alle de gode 50mmerne har 2 stjerner i "optical quality", så er det jo noe som ikke stemmer med hva folk generelt sier.

Synes the-digital-picture er en bedre plass for info, som diksuterer litt fram og tilbake om hva som er bra og dårlig. Photozone er alt for interessert i mtf grafer og annet tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...