Simon Aldra Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 I mangel av ork til å skrive ett helt ord: z. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Da har jeg endelig fått meg mitt første fastobjektiv. Det er kanskje ikke det mest spennende, men det er morsomt å prøve litt. Jeg har ikke fått prøvd det så veldig ut ennå, men jeg har troen på at lyssterk fastoptikk er morsomt. Denne er det jeg har fått meg. Men det skjønte du sikkert. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Jeg vil gjerne takke 80-tallet som var så snille å donerte vekk så mange antrekk til dagens NRK1 sending. Har vel donert et par av sangene også D: Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Gratulerer! Artig objektiv - bare ikke dra på fest med det, frontelementet har en tendens til å dette ut... Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Bør jeg forreste kjøpe solblender til 50mm f1,8? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Disse 50/1.8-sakene pleier å ha et så tilbaketrukket frontelement at solblender strengt tatt ikke er så nødvendig. Når det er sagt, så mener jeg å huske at MaritimTim spadde frem en "test" for en tid tilbake, som viste ganske store ytelsesforbedringer ved store åpninger på en del fastoptikk når man satte på solblender. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 bruker aldri solblenderen på min 50/1.4. Frontelementet er rimelig godt gjemt inni der likevel, i tillegg til at objektivet stikker veldig lite ut fra kameraet. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Disse 50/1.8-sakene pleier å ha et så tilbaketrukket frontelement at solblender strengt tatt ikke er så nødvendig. Når det er sagt, så mener jeg å huske at MaritimTim spadde frem en "test" for en tid tilbake, som viste ganske store ytelsesforbedringer ved store åpninger på en del fastoptikk når man satte på solblender. Stemmer det. Testobjektet var en Pentax FA 50/1,4 og det viste tydelige kontrastbedriner med motlysblender i stuebelysning. Dvs. testen var ikke særlig vitenskapelig, men det var tilstrekkelig til at jeg konsekvent bruker motlysblender. Unntaket er en 50mm makro som har frontelementet godt gjemt. Dette er forresten grunnen til at jeg er så sta på å kalle det motlysblender i stedet for solblender, for å poengtere at det kan ha effekt også uten sollys. Grunn til EDIT: Rødvin. Endret 29. mai 2010 av fototim Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Jeg bruker alltid motlysblender for å beskytte og duh.. motlys. Bruker aldri UV-filter og nesten aldri framre objektivdeksel. Motlysblender får man billig på ebayen for ca. 5 USD inkl. frakt som skrues inn i filtergjengene. De i gummi koster en del mer. Vurderer å kjøpe i gummi med 72 evt. 77mm filtergjenger til å skru på ND-filter. Noen som har erfaringer med Hoya ND400 filter? Regner med at Hoya er like bra som B+W etc. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Problemer! Fikk ikke lastet inn de siste 27 bildene fra gårsdagens fotografering,harddisken har 0 tilgjengelig kapasitet igjen. 7D filene tar jaggu mye plass,ser ut som jeg er i markedet for en ny PC tidligere en beregnet,eventuelt omdisponere filer og putte inn en ekstra harddisk. Edit:etter en opprydding og litt sletting fikk jeg frigjort ca 20 GB,definitivt må noe radikalt gjøres relativt raskt. Endret 30. mai 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 1tb eksterne disker er grisebillig! får plass til mye bilder da Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Disker er grisebillig, men i og med at alt skal (minst) dupliseres osv., så blir det fort penger av det. Definitivt en av hovedgrunnene til at jeg er så sterk motstander av megapixelkjøret. Jeg er fortsatt fornøyd med 75x50-printene jeg fikk ut av D70 på 6Mpix. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Da har jeg endelig fått meg mitt første fastobjektiv. Det er kanskje ikke det mest spennende, men det er morsomt å prøve litt. Jeg har ikke fått prøvd det så veldig ut ennå, men jeg har troen på at lyssterk fastoptikk er morsomt.Denne er det jeg har fått meg. Men det skjønte du sikkert. *Nytt glass i hus* her også Har endelig fått rotet meg til å kjøpt 30/1.4. Nå må jeg bare få sendt kvitteringen med kontonummer tilbake til butikken. Er det slik at det er orginalen som må sendes tilbake? Har ikke gjort dette før jeg.... Endret 30. mai 2010 av Ciryaher Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Jeg holder på å starte fotobedrift, og er usikker på om jeg skal inkludere ramme eller ikke på de bildene jeg leverer fra meg fysisk. Hva er vanlig/hva foretrekker folk? Endret 30. mai 2010 av ole.e Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Husk fotokonk - få timer igjen.. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Jeg holder på å starte fotobedrift, og er usikker på om jeg skal inkludere ramme eller ikke på de bildene jeg leverer fra meg fysisk. Hva er vanlig/hva foretrekker folk? Mange vil nok helst velge ramme selv. Men du har også de som tar hva de får. Personlig ville jeg valgt uten ramme, men da selvfølgelig til en bedre pris enn med. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Viktig for kundene med en god rammeavtale, vet du.. Å ramme inn bilder er dyrt å få gjort av fagfolk - også hvis kunden skal finne noen selv - ville helt klart funnet et trykkeri som kan levere ferdig innrammede bilder, eller på lerret, pleksiglass etc... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Husk at det ikke er forseint å levere til fotokonken enda. Apropos fotokonken. Første gang jeg arrangerer. Skal jeg strippe bildene for EXIF før jeg poster dem? Og er det en enkel og rask måte å gjøre det på? Ja, jeg er n00b. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Pleier selv å lagre dem på nytt i PS, med save for web og None i metadata. Velger så høy jpeg-kvalitetsgrad som mulig, uten å komme over maksgrensen for filene i fotokonken. Har ikke funnet noe program enda som stripper EXIF og lar resten av fila være urørt. Hmm - kanskje man skulle skrive et? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå