Noggie Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Franskmenn er sjelden hyggelige etter min erfaring. Besøkt CDG en gang, og det var en gang for mye, og de er HATER alle andre språk en fransk. Spøking med fransk var ikke populært. Kom inn til passkontroll med norsk pass, og kontrolløren begynte å legge ut på frask, så jeg sa at jeg ikke snakket fransk, på engelsk selvsagt. Da kom selvsagt den vanlige "parle vous francais?". Dum som jeg var svarte jeg "Citröenbaguette". Jeg ble litt lengre på CDG. Om franskmenn er sjelden hyggelige eller ikke, lar jeg vaere ubesvart. Men merklige kan de vaere. Tror kanskje jeg har fordel naar jeg kommer med tysk bil. Da er de fra start av rimlig fiendelig instillt. Nordmenn er ikke saa ille som Tyskere, saa da proever de og mildne av den fiendlige instillgen noe, av og til saa mye at de faktisk er ok. "Citröenbaguette", skal jeg merke meg. Den er klassisk. Staar du fast i Nederland, kan jeg anbefalle "Kaesekopf". 1 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Franskmenn er sjelden hyggelige etter min erfaring. ... de HATER alle andre språk en fransk. Jeg er heller ikke hyggelig om noen insisterer på å skvatte i vei på et språk jeg ikke forstår, selv om jeg tydelig signaliserer at jeg ikke forstår dem. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Dere må skille mellom folk fra Paris og folk fra Frankrike Pariserene er noe for seg selv ... Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Noen som vil komme med forslag til pengesum? Følgende situasjon har oppstått: En høyskole har brukt et av mine fotballbilder publisert i 2008 i Adressa og andre samarbeidsaviser. Bildet er ett av en serie på 11 bilder som jeg fikk 1000,- for den gangen. Høyskolen har brukt bildet uten å spørre meg først, men de tok i alle fall med navnet mitt under bildet - sammen med Aftenpostens (som er en av samarbeidsavisene til Adressa). Norsk journalistslags frilanssatser er 1978,- i standard honorar pr bilde. Bilder som brukes uten tillatelse får gjerne dobbel pris. Plusser og minuser blir da i mine øyne som følger: + De krediterte meg for bildet + De er mer enn villige til å gjøre opp for seg nå i ettertid -De brukte bildet uten å spørre -De har brukt det i to artikler (samme innhold oversatt til engelsk) Jeg tenker ikke å være grådig når jeg sender dem fakturaen, men heller ikke for snill. Ettersom det virker som om de legger seg flat, så er der vel greit å sende faktura for 2 x sats, da de har brukt bilde 2 ganger. Jeg synes nesten 4000,- er drøyt for et bilde i ikke altfor god kvalitet. Ja, de har dummet seg ut, men ikke kr-4000-dummet-seg-ut, synes jeg. Synes jo det skal være belønning for å legge seg flat, ikke straff. Og er det ikke slik at når man først har kjøpt retten til å bruke et bilde, så kan man vel bruke det flere ganger? Eller? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Det meste av musikken på 60- og 70-tallet var noe forbannet skvip som helst bør glemmes. Det er jo bare den gode musikken vi har beholdt. Tilsvarende kommer sikkert til å skje med det som gis ut i dag -- det er jo nok av knallmusikk også blant det nye! Pupp Kraftwerk dro i gang 70 tallet på en kald og nydelig måte, som igjen la grunnlaget for Depeche Mode og en shitloads med elektroniske band på 80 tallet, som igjen la grunnlaget for 23 nye sjangere på 90 tallet. Very Nice Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg synes nesten 4000,- er drøyt for et bilde i ikke altfor god kvalitet. Ja, de har dummet seg ut, men ikke kr-4000-dummet-seg-ut, synes jeg. Synes jo det skal være belønning for å legge seg flat, ikke straff. Og er det ikke slik at når man først har kjøpt retten til å bruke et bilde, så kan man vel bruke det flere ganger? Eller? Bildekvaliteten har ingenting å si - det ser du i avisen hver dag 1 x sats bør du ihvertfall ta. Eventuellt legg på en rabatt eller noe ... Pupp Kraftwerk dro i gang 70 tallet på en kald og nydelig måte, som igjen la grunnlaget for Depeche Mode og en shitloads med elektroniske band på 80 tallet, som igjen la grunnlaget for 23 nye sjangere på 90 tallet. Very Nice Sa noen "Pupp" ? Forbinder ikke akkurat Kraftwerk med pupper Men LP coverene til Roxy Music på 70 tallet derimot ... Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 [quote name='Noggie' date='25. mai 2010 - 22:44' Staar du fast i Nederland, kan jeg anbefalle "Kaesekopf". Hehe, mine foreldre har et nederlandsk vennepar som er særs dårlige på håndtverk, mine foreldre er dog svært flinke til å låne bort meg, så jeg har fått min mengde med nederlandske uttrykk. "Kaesekopf" var dog ny. Etter min svært begrensede nederlandsk, så ser jeg at det kan få en noe artig effekt. Jeg har egentlig aldri blitt likt ved tollkonroller og flyplasser. Da jeg var 4 reiste min familie til Tyskland. Jeg lærte én frase, "Ich habe sauerkraut ins meiner lederhosen" Jeg ble umåtelig populær blandt våre tyske venner, men mindre da jeg hylte det ut av vinduet ved en kontroll. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg synes nesten 4000,- er drøyt for et bilde i ikke altfor god kvalitet. Ja, de har dummet seg ut, men ikke kr-4000-dummet-seg-ut, synes jeg. Synes jo det skal være belønning for å legge seg flat, ikke straff. Og er det ikke slik at når man først har kjøpt retten til å bruke et bilde, så kan man vel bruke det flere ganger? Eller? Bildekvaliteten har ingenting å si - det ser du i avisen hver dag 1 x sats bør du ihvertfall ta. Eventuellt legg på en rabatt eller noe ... Det med bildekvaliteten har du... fryktelig rett i. Jeg skriver fakturaen slik at jeg starter på 2x standardsats, også gir jeg rabatt etterpå. Men av en eller annen grunn synes jeg ordet "rabatt" ikke føles riktig i denne sammenhengen. Noen som har et bedre ord? Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 .. "Kaesekopf" var dog ny. Etter min svært begrensede nederlandsk, så ser jeg at det kan få en noe artig effekt. Hvis man ser paa svenske vitser i norge, er det ingen ting i forhold til tysker vitser i holland, eller omvendt. Av og til letere anspent. Men, vell, tror ikke nederlenderene blir mer happy av og bli kalt "ostehoder". Sauerkraut vitser, spesielt fortalt av skandinaver, funker oversaskende godt i tyskland. Nesten tro at de har selvironi. Men bare saa lenge som sagt det er en skandinav som forteller vitsen. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 "Avslag"? Jepp. Kom nettopp på ordet selv. Synes det passer mye bedre i situasjonen. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Hvorfor rabatt egentlig? Siden de vil betale uten krangling? Først bør du vel tenke på hvem det er som skal betale dette. Det er jo en skole og ikke en person, dermed så er det vel det samme for den som godkjenner fakturaen tenker jeg, det går jo ikke akkurat fra den personens lomme dette. Også er det jo for skolens del viktig å følge regler og normer i samfunnet, er det ikke? Nei, kjør på og begrunn kravet med at "det er vanlig praksis i slike saker". Jeg ser heller ikke noen grunn til at skolen skal slippe å betale noe av summen bare fordi de la seg flate da du oppdaget bruken. Endret 25. mai 2010 av pybalto Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Hvorfor rabatt egentlig? Siden de vil betale uten krangling? Først bør du vel tenke på hvem det er som skal betale dette. Det er jo en skole og ikke en person, dermed så er det vel det samme for den som godkjenner fakturaen tenker jeg, det går jo ikke akkurat fra den personens lomme dette. Også er det jo for skolens del viktig å følge regler og normer i samfunnet, er det ikke? Nei, kjør på og begrunn kravet med at "det er vanlig praksis i slike saker". Jeg ser heller ikke noen grunn til at skolen skal slippe å betale noe av summen bare fordi de la seg flate da du oppdaget bruken. Jeg ser veldig godt poenget ditt. Men jeg vet også at det er de som er veldig vanskelig å få penger ut av etter at man har oppdaget urettmessig bruk av bilder. Derfor vil jeg faktisk belønne dem for å kreditere meg for bildet fra starten av (uten krediteringen hadde jeg aldri funnet ut at de hadde brukt bildet), og for at de vil gjøre opp for seg. Jeg tenkte å gå lavere ned i pris enn det jeg antakelig kommer til å gjøre, men lar det være fordi de nettopp trenger en liten lærepenge på bruk av bilder. Full pris ville vært 3956,-, men jeg vurderer å ta 1500,-. Da får jeg 500,- mer for det ene bildet enn jeg fikk for hele serien på 11 bilder av Adressa, og sånn sett skal jeg ikke klage. Jeg har ikke avgjort prisen helt enda, for jeg skal straks legge meg - og sove litt på det. Hvis jeg ødelegger for alle seriøse fotografer med den prisen, får dere skrike ut. Endret 25. mai 2010 av Ratleto Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Men av en eller annen grunn synes jeg ordet "rabatt" ikke føles riktig i denne sammenhengen. Noen som har et bedre ord? Avslag for evneveike kjeltringer? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Noen som vil komme med forslag til pengesum? Følgende situasjon har oppstått: En høyskole har brukt et av mine fotballbilder publisert i 2008 i Adressa og andre samarbeidsaviser. Bildet er ett av en serie på 11 bilder som jeg fikk 1000,- for den gangen. Høyskolen har brukt bildet uten å spørre meg først, men de tok i alle fall med navnet mitt under bildet - sammen med Aftenpostens (som er en av samarbeidsavisene til Adressa). Norsk journalistslags frilanssatser er 1978,- i standard honorar pr bilde. Bilder som brukes uten tillatelse får gjerne dobbel pris. Plusser og minuser blir da i mine øyne som følger: + De krediterte meg for bildet + De er mer enn villige til å gjøre opp for seg nå i ettertid -De brukte bildet uten å spørre -De har brukt det i to artikler (samme innhold oversatt til engelsk) Jeg tenker ikke å være grådig når jeg sender dem fakturaen, men heller ikke for snill. Siden de faktisk krediterte deg ville jeg gått for 2.5 x normal sats. Det er mye mer enn du burde kunne forvente for et normalt salg, og et passelig smekk på lanken. Strengt tatt kan vi jo si at Høyskolen neppe er en fremtidig kunde, så om vi skulle være kyniske kunne vi jo si at du kunne vært veldig streng, men det syns jeg ikke du trenger å være. De opptrådte trolig i god tro, tross alt. Vel,gjelder vist ikke alle Ikke for å lage noe større ut av det,syntes bare det var veldig kjekt og kunne bruke den muligheten. We are not to reason why, antar jeg. Får se om jeg husker denne vitsen riktig. Eu helvete Tyskere er elskere Engelskmenn er kokker Franskmenn er politi Italienere er organisatoren Eu himmelen Tyskere er organisatoren Engelskmenn er politi franskmenn er kokker Italienere er elskere. European heaven: English police French cooks German mechanics Italian lovers The Swizz run it all European hell: German police English cooks French mechanics Swizz lovers The Italians run it all. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Full pris ville vært 3956,-, men jeg vurderer å ta 1500,-. Da får jeg 500,- mer for det ene bildet enn jeg fikk for hele serien på 11 bilder av Adressa, og sånn sett skal jeg ikke klage. Jeg har ikke avgjort prisen helt enda, for jeg skal straks legge meg - og sove litt på det. Jeg ville i hvert fall tatt 1500 kr/gang de brukte bildet, men jeg ville nok fakturert dem for 3956 kr. Strengt tatt er fullpris 7912,- kr, da de har brukt bildet uten tillatelse to ganger. Ville bare referert til NJs satser, og antydet at du har vist godvilje fordi de har vært klare på at de har gjort en feil, og velger derfor bare å ta enkel sats, ikke dobbel... Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Om det er samme artikkel på samme sted på to forskjellige språk er ikke det å bruke bildet to ganger. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Dagens mistenkelige finn-annonser: D300s med 17-55 F2.8 for 8600 Voigtlander 125mm F2.5 med særdeles mistenkelig annonsetekst begge er rapportert til finn. Endret 26. mai 2010 av ventle Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 ..men Voigtländeren leveres jo med originale landskamper! :D Lenke til kommentar
ventle Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hva ville vært fornuftig pris på en sånn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå