Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde meg på 7000 på finn.no, så får vi se om artige annonsebilder og en tekst uten skrivefeil selger.

 

Kan nok bli vanskelig og få solgt alt samlet,de som er interessert kan deles opp i to grupper.

Den første gruppen er de som er ute etter et billig førstegangskjøp av kamera og et eller to objektiver,for dem så er 7000.-faktisk mer en ett nytt kamera koster.

Den andre gruppen er de som kun er ute etter et D70,de kjøper nok hele pakken men da må den være så billig at de kan klare å selge uaktuelle medfølgende objektiver uten tap "helst med en liten fortjeneste".

 

Tror du hadde vært mer tjent med å selge kameraet og 18-70/55-200 til en relativt fornuftig pris og heller solgt resterende optikk individuelt.

Lenke til kommentar

Tom, Kris og jeg er tilbake fra en "eve of destruction"... Jeg må nok feie gårdsplassen min i morgen, men nå skal jeg ut og stå noen minutter i skumringen med Mr. Mus.

Nok en vellykket kveld for alle som ikke var et UV-filter eller donert objektiv.

 

Men nå trenger jeg et program for å redigere de få videofnuttene jeg tok. Er det noe gratis programvare som skjønner AVCHD lite?

 

Og av gammel vane så snudde jeg kamera på høykant - det fungerer dårlig på video... Finnes det noen kur eller er filene bare bøttemat?

Lenke til kommentar

Og av gammel vane så snudde jeg kamera på høykant - det fungerer dårlig på video... Finnes det noen kur eller er filene bare bøttemat?

 

Tilt skjermen din 90* til høgre :tease:

 

Avhengig av oppløsninga kan ein alltids croppe til et vidskjermformat, men en vil da naturlignok miste utruleg mykje av biletet, so "bøttemat" er nok desverre etter all sannsynligheit svaret.

 

Ein kan nok også sette videoen inn i ein letterbox.

Lenke til kommentar

Og av gammel vane så snudde jeg kamera på høykant - det fungerer dårlig på video... Finnes det noen kur eller er filene bare bøttemat?

 

Tilt skjermen din 90* til høgre :tease:

 

Avhengig av oppløsninga kan ein alltids croppe til et vidskjermformat, men en vil da naturlignok miste utruleg mykje av biletet, so "bøttemat" er nok desverre etter all sannsynligheit svaret.

 

Ein kan nok også sette videoen inn i ein letterbox.

Tilt skallen 90* . *problem solved* :)

Lenke til kommentar

Ein kan nok også sette videoen inn i ein letterbox.

Det er vel den beste løsningen, tror jeg, men kan det gjøres enkelt?

 

Det kjem nok fullstendig an på tilgjengelig programvare, har sjølv berre erfaring innanfor sony vegas, adobe premiere og after effects, men det er for så vidt en smal sak å utføre i desse programma.

Lenke til kommentar

God kveld. Måtte stå opp, det er altfor varmt :(

 

Trenger litt hjelp og råd til hvilke kategorier jeg skal dele opp bildene mine i på smugmug.

 

Edit:

 

Landskap (Sjø, land og by)

 

Blomster evt. noe mer generelt --> Natur ?

 

Arkitektur - kanskje by bilder bør være her?

 

Hva skal jeg kalle kategorien for rust og skrot + diverse? Forslag?

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

En bekjent, som defineres best som raring. Artig skrue, som man aldri vet helt hvor man har.

Jeg defineres også som en raring. En kamerat sa til meg at jeg er ferdig diskutert. Det er ikke mer å si om meg. Kanskje det er fordi jeg i motsetning til alle andre tanaværinger slenger fiskestanga i en busk om jeg ser en laks hoppe. Den hopper kanskje 2 ganger på samme sted, og da er det best å være klar med kameraet.. De siste 2 sesonger fikk jeg ingen laks. Før jeg fikk kamera fikk jeg ganske mange vært år. Dem åpna fisket i dag, men jeg har ikke kjøpt fiskekort enda.

 

Tom, Kris og jeg er tilbake fra en "eve of destruction"... Jeg må nok feie gårdsplassen min i morgen, men nå skal jeg ut og stå noen minutter i skumringen med Mr. Mus.

Nok en vellykket kveld for alle som ikke var et UV-filter eller donert objektiv.

 

Men nå trenger jeg et program for å redigere de få videofnuttene jeg tok. Er det noe gratis programvare som skjønner AVCHD lite?

 

Og av gammel vane så snudde jeg kamera på høykant - det fungerer dårlig på video... Finnes det noen kur eller er filene bare bøttemat?

:) :) En ekte fotograf.

Lenke til kommentar

Og av gammel vane så snudde jeg kamera på høykant - det fungerer dårlig på video... Finnes det noen kur eller er filene bare bøttemat?

Det er fullt mulig, men du skal kanskje vite hva du gjør. Her er fin blanding av propeller, rolling shutter og rotasjon av video. :)

 

 

Edit: ..Og for de som ikke har sett effekten før, eller lurer på årsaken - her er forklaring:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

Det er fullt mulig, men du skal kanskje vite hva du gjør. Her er fin blanding av propeller, rolling shutter og rotasjon av video. :)

 

 

Fortløpande rotering slik som det der er blir nok heller vanskelig ja uten After effects, eller eit anna program der ein har moglegheit til å settje key-frames, og aller helst også motion tracking.

Det eg trur er mest oppnåleg for tomsi42 sin del er å kutte vekk sjølve roteringa, og la det veksle mellom landskap og portrettformat via hardcuts eller enkle crossblends.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg peiling på video, men hvis kameraet ikke ble snudd midt i en sekvens så burde det vel være enkelt å rotere bildet med gratisprogram av denne typen

 

Wow, fikk nesten lyst til å sitere rema 1000 no, men skal la vere...

Det der vil nok fungere ypperlig.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig, men du skal kanskje vite hva du gjør.

Hvorfor skal jeg begynne å vite hva gjør? Har fungert fint uten hittils :p

 

Nå har ikke jeg peiling på video, men hvis kameraet ikke ble snudd midt i en sekvens så burde det vel være enkelt å rotere bildet med gratisprogram av denne typen

Det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

God kveld. Måtte stå opp, det er altfor varmt :(

 

Trenger litt hjelp og råd til hvilke kategorier jeg skal dele opp bildene mine i på smugmug.

 

Edit:

 

Landskap (Sjø, land og by)

 

Blomster evt. noe mer generelt --> Natur ?

 

Arkitektur - kanskje by bilder bør være her?

 

Hva skal jeg kalle kategorien for rust og skrot + diverse? Forslag?

 

Faen! Det er vanskelig å sortere bildene mine. Tenkte jeg skulle velge ut de beste, men det er så få som er bra.

 

Så lang har jeg kommet med smugmug siden min. Skikkelig harry eller? :p

 

Har ikke lagd gallerier ennå, sliter litt med hvordan jeg skal katalogisere bildene enklest mulig.

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...