Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det har så mye å si. Merker sikkert ikke noe forskjell på 60 og 90mb/s.

Men du Anew...

Ukomprimert RAW:

Sony A-850/900 : 35,8MB

Nikon D700(14-bit/12-bit): 14,3MB/11,5MB

Det må ha litt å si når RAW filene er ca. 2,8 ganger større på mitt kamera. hmm.gif

Har begge. Går du for sandisk sin ekstreme 3 holder i lange baner.

To av denne typen er bedre enn 1 av samme type på 16gb http://www.japanphoto.no/product/minnekort-lagring/compact-flash-cf/sandisk-cf-extreme-8gb-60mb-s/

PS! Bruk cRAW!!!!!!!!!!!!!!!

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er fordelen med cRAW? Du får noen ekstra filer på kortet og 2 bilder ekstra på bufferen.

Det er lossless komprimering? Hvordan er cRAW kontra ukomprimert i LR?

8GB blir litt smått. Liker å ha plass til 400+ filer på et kort. Ikke nødvendig, men kjekt å ha :)

Lenke til kommentar

Hva er fordelen med cRAW? Du får noen ekstra filer på kortet og 2 bilder ekstra på bufferen.

Det er lossless komprimering? Hvordan er cRAW kontra ukomprimert i LR?

8GB blir litt smått. Liker å ha plass til 400+ filer på et kort. Ikke nødvendig, men kjekt å ha :)

Så vidt jeg har funnet ut er det ingen som har klart å se forkjell på bildene mellom RAW og cRAW.

2x8Gb er mer safe mtp om et kort skulle ta kvelden eller forsvinne.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Og ett lite semitips på slutten.

Putter du i 64Gb kort har du ca 1200bilder å gå på i fullrawpupp. Det som skjer da er at triggeren blir happy og du kommer hjem med glødene fullt kort som skal lastes opp på maskin, dette gjør noen ganger før du lærer leksa med å være nøye med hva du tar bilder av, sensoren lever ikke evig.

Har du et litt mindre kort, noe ala 8-16gb og da et sted mellom 250-400 bilder begrenser du fort antall bilder og blir mer nøye med hva som fotograferes. Antall gode bilder pr skudd går drastisk opp.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Whohoo... new_woot.gif

Har nettopp installert programvaren til Sony. Man får tethering rett ut av eska :D

ISO 1600

ISO 1600

Edit: Fikk sjekket ut fil størrelsen. JPG filene er store i beste kvalitet!

RAW = 37,5-37,9MB

cRAW = 25,3MB

JPG = 18,3-20,8MB

ISO 1600. Støyreduksjon i ACR. Beskjærte bildet ved 50% visning, normal visning er 21,9% i ACR.

Morro fun.gif

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Jeg vet om et par brukere på forumet som er troendes til å bånne kortene sine. Men det er vel de eneste?

Jeg fylte bufferen da jeg drev med noe timelapse med relativt høyt tempo (type 2 fps eller der omkring) - men det var dog på et crappy Apacer-kort...
Lenke til kommentar

PC-sync kabel (han-han), hvorfor skal dette være klin umulig å oppdrive?

Edit:

Gitt en viss lengde.

10m han-hun + 20cm han-han = 10,2m han-han :) (er/var min løsning inntil jeg investerte i radiotriggere)

sensoren lever ikke evig.

finnes det noen som har klart å slite ut en sensor?

Lenke til kommentar

PC-sync kabel (han-han), hvorfor skal dette være klin umulig å oppdrive?

Edit:

Gitt en viss lengde.

Det sleit jeg også med. Endte opp med å kjøpe fra FlashZebra, en ekstremt spesialisert enmansforretning som selger blitskabler. Kvaliteten er god, og man kan få tak i typen med skrulås, som gjør den ellers elendige PC-pluggen noe mer robust. Det koster kanskje litt mer enn man kan ønske å betale for noe så simpelt som en kabel, men kvalitet og service er i alle fall i særklasse. :)

PS: før eller siden feiler kabelen; PC-plugg-systemet er utdatert og veldig dårlig for blitssynkroniseringsformål. Anbefaler at du skaffer adaptre til 3.5mm monojack, da kan du unngå en del mekanisk belastning på PC-pluggene. FlashZebra har også adaptre fra 3.5mm til Nikons 3-pin-plugg som er på de fleste av deres blitser. En ekstra fordel er at 3.5mm-kabler er veldig billige og lette å få tak i.

Lenke til kommentar

Er det flere enn meg som synes denne karen tar stilige portretter (i tillegg til å være innehaver av det mest dustete nettstedet jeg har sett på lenge)?

Det av Mikkel Bang er hinsides genialt, for ikke å snakke om selvportrettet.

Endret av _nomad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...