_nomad Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Det er vel ingen her inne som har en 35L liggende som de har tenkt å kaste? Jeg kan godt ta på meg å hente den, for en symbolsk sum, selvsagt. Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg klarer ikke bestemme meg så lar det bli opptil dere, skal jeg kjøpe meg GF1 + 20mm eller ikke? Koster meg i underkant av 5000,- nytt fra glorious US of A. Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Compelling argument, da får jeg vel gjøre det da! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Der ser du. Du får de svara du egentlig ville ha uansett. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Torsdag var jeg og tok bilder på Askerrunden. Dette er noen av mine første bilder med kameraet mitt. Resultatet kan dere få se her. Jeg må jobbe litt mer med etterbehandling av bildene mine. Skyter i .jpg og RAW, men tror jeg skal fokusere på RAW da det virker som de fleste bruker det. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 tror jeg skal fokusere på RAW da det virker som de fleste bruker det. først og fremst tror jeg du bør finne ut hvorfor du skal (eller ikke skal) skyte i rå - det at de fleste bruker det er ikke noen grunn i seg selv Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 do it faggott Huh? Han er et stort treblåseinstrument?? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 do it faggott Huh? Han er et stort treblåseinstrument?? Ja. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 http://www.oslofagottkor.no/ ? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Torsdag var jeg og tok bilder på Askerrunden. Dette er noen av mine første bilder med kameraet mitt. Resultatet kan dere få se her. Jeg må jobbe litt mer med etterbehandling av bildene mine. Skyter i .jpg og RAW, men tror jeg skal fokusere på RAW da det virker som de fleste bruker det. Forresten, du spurte for noen dager siden om gode råd til hvordan ta bilder på sykkelritt (og sikkert andre idrettsarrangementer). Jeg har kjapt sett gjennom bildene dine og vil gi deg noen velmente råd (om du syns jeg er streng i kritikken, er det bare godt ment for å hjelpe deg på veien til å bli en god sportsfotograf ) - først av alt, ikke vær opphengt i etterbehandling. Skyter du i raw, kan du (fin)justere hvitbalanse, eksponering, tonekurve, skarphet og fargemetning, men noe annet enn det bør få lav prioritet enda. Det er det som skjer i det bildet blir tatt du må fokusere på, særlig når du er ny. - det å ta bilde av alt og alle som kommer seilende forbi, uten mål og mening, og så legge ut absolutt alt på nett, blir fort veldig kjedelig og uinterressant. Begynn etterarbeidet med å plukke ut de bildene du er spesielt fornøyd med, de som skiller seg fra mengden, og de som gir bildeserien din variasjon, og ikke publiser noe annet enn disse - da ser arbeidet ditt straks mye mer profesjonelt ut. dette bildet er foreksempel ett jeg likte veldig godt, og som bryter opp monotonien i resten av serien. - Få kontroll på eksponeringen (forholdet mellom blender, lukker og ISO som gjør bildet så mørkt eller lyst som du vil ha det). Mange bilder er overeksponert ett hakk eller to (f.eks. dette, de lyse feltene på sykkeldraktene er utbrent og kan ikke reddes inn selv om du bruker raw), og på mange bilder har du brukt litt for treg lukkertid, slik at du får en del bevegelsesuskarphet. Jeg ville ikke gått tregere enn maks 1/250 sekund på landeveisritt (med mindre du vil ha bevegelsesuskarphet med vilje, f.eks. ved panorering) - Lær deg hvordan autofokusen fungerer, og tren på å bruke den. På en del bilder har kameraet bestemt seg for å fokusere på bakgrunnen, dette er vanlig (og sånn autofokusen er ment å fungere) hvis du lar kamera velge fokuspunkt selv, og det du vil ha i fokus ikke dominerer nok i bildet. Sett kameraet til å la deg velge hvilket fokuspunkt det skal bruke, og sikt dette på syklisten helt til bildet er tatt, evt. fokuser og rekomponer. - Fang ansikter og ansiktsuttrykk - blikkontakt med den/de du tar bilde av gir liv til bildet! På dette bildet har du lyktes godt med dette. Og som nevnt da du spurte om tips, jeg ville hatt ett bilde av hele feltet (da må du være tilstede på starten, naturligvis), rett forfra (ikke skrått forfra, men rett forfra!) og med blikkontakt med flest mulig av de som er med i bildet, sånn som på det jeg linket til her nå Nå har du litt å jobbe med, lykke til Endret 17. mai 2010 av ventle Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Torsdag var jeg og tok bilder på Askerrunden. Dette er noen av mine første bilder med kameraet mitt. Resultatet kan dere få se her. Jeg må jobbe litt mer med etterbehandling av bildene mine. Skyter i .jpg og RAW, men tror jeg skal fokusere på RAW da det virker som de fleste bruker det. *SNIP* Nå har du litt å jobbe med, lykke til Takk for konstruktiv tilbakemelding. Jeg ser feilene du peker ut og må selvfølgelig øve mer. Hadde tross alt bare hatt kameraet i hendene i 2 dager før dette. Føler at det kanskje er lurt for meg å bli skikkelig kjent med blender, lukker og ISO nå i begynnelsen. Det er tross alt det som er noe av det viktigste når man tar bilder. Føler ikke at jeg er helt der enda, hvor jeg føler meg trygg på hva stor/liten blender gjør med bildet og hvordan justere dette. Når syklistene plutselig kommer og jeg står der litt usikker på hva jeg må justere, ble det stressende. Skal tenke på hva du sier når jeg tar bilder neste gang. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Gode råd, ventle. Jeg ville sagt 1/250 sek hvis de sykler i motbakke, og 1/640 sek på flatt eller nedoverbakke. Har du nok lys til det, så kjør 1/1000 sek eller 1/1600 sek. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 do it faggott Huh? Han er et stort treblåseinstrument?? Ja. Eller Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Eller Åååååh - dere tenkte på "faggot". Det forstod jeg jo ikke. Teit for nevnte treblåsere - en som kom for sent til øvelsen med engelsk gjestedirigent, og ikke hadde skrudd sammen instrumentet - "wait, wait - I have to screw my fagott!" Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Som 8 år på klarinett så er fagott ett veldig krevende instrument å spille på. Så all ære til de som klarer det ! Men fortsatt ingen her som har peiling på Gitzo stativer ? Etter hva jeg har klart å finne ut selv så går "series" på hva hvor mye vekt stativet takler ? Series 1 er pingle og Series 7 feks tåler en middels familiebil ? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Tror jeg bestiller meg en 50mm f/1.8 II, jeg. 600kr. Blir kompakt og fint å ha som backup eller på tur. Er jo ikke akkurat noe å slå seg konkurs på. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Hvor får du den til 600kr? Frontelementet på min datt ut på en fest i fjor... Artig objektiv though, vurderer en ny en, selv om Zukioen min kanskje holder for now. Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Dette blir dyrt! Se hva jeg har kjøpt: Bildet er tatt fra fredmiranda.com, men skal ha akkurat samme setup (bare med Rangeren min inni). Har forøvrig gjort ganske store fremskritt i det siste, og jeg er i full gang med å etablere en liten fotovirksomhet Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg klarer ikke bestemme meg så lar det bli opptil dere, skal jeg kjøpe meg GF1 + 20mm eller ikke? Koster meg i underkant av 5000,- nytt fra glorious US of A. Løp og kjøp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå